Adobe Systems 1 Pedagogika sportu (dc4903) Výzkum sportovně-pedagogických profesí Vladimír Jůva Katedra pedagogiky sportu, FSpS MU juva@fsps.muni.cz 30. 9. 2021 Adobe Systems 2 Výzkum sportovně-pedagogických profesí Typy výzkumů A. Historický výzkum ̶Jací byli sportovní trenéři, učitelé TV, ...? ̶Jak se vzdělávali? (+ komparativní, kurikulární, …) ̶... B. Teoretický (normativní) výzkum ̶Jací by měli být sportovní trenéři, učitelé TV, ...? ̶Jaké by mělo být jejich vzdělávání? ̶... C. Empirický výzkum ̶Jací jsou sportovní trenéři, učitelé TV, ...? ̶Jak se vzdělávají? (komparativní, kurikulární, …) ̶... Adobe Systems 3 A. Historický výzkum Projekt (2012) Věrná garda (Roman Franc) ̶Výzkum životních příběhů sokolů-seniorů ̶Vzorek: různá prostředí (ČR – USA), věk 60–100, Sokol = jejich životní styl ̶Metody: primární prameny, orální historie ̶Výsledky: vědecký text, obrazový materiál (foto), film – viz plakát, osvěta, … ̶ Adobe Systems 4 Typy (C) empirických výzkumů ̶kvantitativní – dotazník, pozorování, analýzy dokumentů, ... ̶kvalitativní – např. analýzy dokumentů, focus group, výzkum životního příběhu (historie a současnost), etnografický přístup, ... ̶smíšený výzkumný design kvanti ® kvali kvali ® kvanti ... ̶ Adobe Systems 5 (C) Empirický výzkum na FSpS MU ̶Zastřešující projekt Profesní gradace sportovních pedagogů ̶Období řešení: 2019–2023 ̶Termín sportovní pedagog = rozsáhlé spektrum sociálních, pomáhajících a pedagogických profesí, které odborně zabezpečují edukaci v oblasti soutěžního, rekreačního a školního sportu ̶Konkrétně: sportovní trenér, učitel tělesné výchovy, animátor sportovních aktivit, instruktor, cvičitel, lektor, … ̶Cíl: zjištění okolností a průběhu profesní gradace sportovních pedagogů ̶Konkretizace cíle – vzhledem k: zvolené profesní skupině, genderu, typu instituce, sportu, profesní dráze, typu vzdělávání, … Adobe Systems 6 Profesní gradace sportovních pedagogů Hlavní výzkumné otázky: 1.Které klíčové okolnosti ovlivnily rozhodnutí stát se sportovním pedagogem? 2.Jakým způsobem probíhalo – probíhá jejich formální vzdělávání? 3.Jakým způsobem probíhalo – probíhá jejich neformální vzdělávání? 4.Jaké požadavky kladou na formální vzdělávání? 5.Co sportovní pedagogové očekávají od neformálního vzdělávání? 6.Jakou roli v procesu profesionalizace sehrává reflektovaná praxe? 7.Jakým způsobem se uskutečňuje mentoring v rámci profesního rozvoje (nejen) začínajících sportovních pedagogů? 8.Jak se sportovní pedagogové učí? 9.Jaké jsou podstatné charakteristiky jejich expertního výkonu? ̶ Adobe Systems 7 Profesní gradace sportovních pedagogů ̶obecná východiska: historie, filozofie, sociologie, psychologie, pedagogika, pedeutologie, didaktiky, andragogika, genderová studia, kinantropologie, vědy o sportu, pedagogika sportu, … ̶smíšený výzkumný design ̶kvantitativní a kvalitativní metody sociálního výzkumu ̶účastníci výzkumné studie: náhodní X oslovení a dostupní sportovní pedagogové – dospělí dobrovolníci způsobilí k právním úkonům ̶etika výzkumu – schválený projekt – EKV MU Adobe Systems 8 8 Výzkum sportovních trenérů = sociální, pomáhající a pedagogická profese trener Adobe Systems 9 Profesní gradace sportovních trenérů Normativní východiska – např. Pierre de Coubertin (1863–1937) = propojení trenérství + filozofie + pedagogiky, … ̶sport = nejen fyziologický proces, ale i rozvoj „svalů, rozumu, charakteru a vědomí“ ̶sport = cílevědomá snaha o (sebe)zdokonalování, ne pouze růst výkonu a úspěchy v soutěžích ̶sport = prostředek k dosažení dokonalosti ̶sport = prostředek rozvoje a kultivace sociálních vztahů ̶olympismus – sport = prostředek přispívající k edukaci, k rozvoji každého jedince i sociálního života ̶ Img212050284 Adobe Systems 10 Profesní gradace sportovních trenérů Sociální východiska ̶Velké sociální změny – nárůst služeb, … ̶Sílí negativní socializační dopady sportu (na mladé, …) ̶Trenér (soutěžního i rekreačního sportu) = profesionál, jenž by měl vedle maximálního rozvoje sportovní výkonnosti přispívat k pozitivní socializaci ̶Koncepce trenérství = klíčový problém sportu na všech úrovních – viz britský model rozvoje trenérství = světová „1“ ̶„Pohyb jako lék“ ̶Tlak na profesionalizaci – rozvoj profesí ̶ Adobe Systems 11 Profesní gradace sportovních trenérů Adobe Systems 12 Výzkum sportovních trenérů – 1) vymezení ̶sportovní trenér = profese s tradicí → historický výzkum ̶první profesionální kouč v americkém VŠ sportu – 1864 → výzkum – vztah školy a sportu? ̶sportovní trenér – zajišťuje a vede trénink sportovce + … (zvířata, věci, …) → výzkum profesí (sociálních + …) ̶trenér = odborník ve sportu i pedagog, poradce, … = práce s lidmi = sociální + pomáhající + pedagogická profese → pedeutologický výzkum ̶rozvoj sportu + negativní jevy → vyšší nároky na trenéry – odborné, strategické, taktické, … + pedagogická odpovědnost → etické aspekty Adobe Systems 13 Výzkum sportovních trenérů – 1) vymezení ̶sportovní trenéři = rozsáhlá skupina pedagogických pracovníků - ve školských zařízeních - ve struktuře soutěžního sportu - v dalších, hlavně volnočasových aktivitách ̶Zákon o pedagogických pracovnících (2004) – sportovní trenér = pracovník vykonávající přímou pedagogickou činnost ̶požadavky: - odborná kvalifikace (maturita + kurzy, VŠ sport) - bezúhonnost + zdravotní způsobilost ̶= zúžené vymezení trenéra a jeho vzdělání ̶X nový zákon SR – „športový odborník“, ICCE, ... → ̶výzkum → ovlivnit legislativu ̶ Adobe Systems 14 Výzkum sportovních trenérů – 1) vymezení Závěry celosvětových výzkumů = širší chápání profese trenéra – viz evropský projekt AEHESIS (Aligning a European Higher Education Structure In Sport) 1.trenér orientovaný na osoby participující ve sportu a) trenér začátečníků (dětí, mládeže, dospělých) b) trenér rekreačně sportujících osob 2.trenér výkonnostně orientovaných sportovců a) trenér talentovaných sportovců (děti, mládež) b) trenér profesionálních sportovců Þ trenér v soutěžním, školním i v rekreačním sportu Adobe Systems 15 Výzkum sportovních trenérů – 1) vymezení Široká působnost a skladba trenérů: ̶soutěžní + školní + rekreační sport (cvičitelé, instruktoři, …) ̶nejrůznější úrovně trenérů: pomocný, asistent, smluvní, ve sportovní škole, vedoucí, reprezentační … ̶různé skupiny adresátů – věk, různé sporty, sportovní výkonnost, sociální a kulturní specifika, … ̶různé zázemí sportovního klubu (malý klub v „malých sportech“ → trenér vykonává různé aktivity, velké a ekonomicky saturované kluby → dělba práce) ̶nejrůznější formální dosažené vzdělání – krátké trenérské kurzy – nejvyšší vědecké kinantropologické vzdělání ̶máme empirická data? (Rejstřík, výzkumy, …) ̶ Adobe Systems 16 Výzkum sportovních trenérů – 1) vymezení Aktivity trenéra = výzkumná témata: ̶teoretické – rozvoj vzdělání (daný sport + vědy o sportu + …), příprava tréninků, … ̶interakční (praktické) – trénink, soutěže, ... ̶různorodé sociální role trenéra – informátor, důvěrník („terapeut“), ukazňovatel, motivátor, vychovatel, … ̶různorodé profesní role – učitel, třídní učitel, vychovatel, pedagog VČ, ... ̶„Trenérská role představuje schopnost rozvíjet důvěru sportovce, hodnotit, řešit problémy a rozhodovat“ (Walsh, 2007) ̶ Adobe Systems 17 Výzkum sportovních trenérů – 1) vymezení Problémy trenérské profese = výzkumná témata: ̶trenérství = pouze rysy povolání – semiprofese ≠ profese ̶absence profesní autonomie trenérů –závislost na laicích ̶hodnocení práce trenéra = pouze úspěchy sportovců? ̶zapojení trenérů do extrémního konkurenčního prostředí –výměna za sportovce bez vzdělání ̶častá absence trenérského etického kodexu ̶ve vrcholovém sportu trenéři řeší střet zájmů – komplexní rozvoj sportovce nebo jen sportovní úspěchy? (i ve sportovním školství, v SCM – systém financování, …) ̶ Adobe Systems 18 Výzkum sportovních trenérů – 1) vymezení Problémy trenérské profese = výzkumná témata: ̶Trenérství = tlak termínů (soustředění, závody, testy, …) → ̶časový deficit, problémy se synchronizací pracovních úkolů ̶mnohdy časové omezení pracovních kontraktů ̶Genderová nevyváženost = absence trenérek: „Trenér… to je holt jednoduše mužská záležitost“ (Cachay & Bahlke, 2004) ̶výzkumy – svět – ČR – Ženy a sport (2005), GENAT 1 + 2, … ̶→ programy pro zlepšení diskriminace trenérek (SRN, Kanada, USA ad.) – vzdělávání, evaluační výzkumy Adobe Systems 19 Výzkum sportovních trenérů – 1) vymezení Absence empirických výzkumů trenérství u nás: ̶trenéři se svými svěřenci tráví velké množství času → intenzivně a dlouhodobě je ovlivňují (jen empirie – absence výzkumů časového snímku trenérů a jejich vlivu na sportovce) ̶trenéři = rozsáhlá pedagogická profese, ale opomíjena systematickým výzkumem ̶u nás – v pedagogice sportu – Svoboda, Jansa, Kovář, Jůva – jen některé aspekty ̶v zahraničí – stálá pozornost – hlavně funkce, kompetence → vzdělávání (formální + neformální), kurikulární výzkumy ̶ Adobe Systems 20 Výzkum sportovních trenérů – 1) vymezení Smíšený model profesní identity trenérství (SASCOC, 2011) Adobe Systems 21 Výzkum sportovních trenérů – 1) vymezení Výzkum expertnosti sportovních trenérů: ̶expertnost = stabilně vysoká kvalita výkonu v profesi ̶expert = vynikající představitel profese ̶první výzkumy – před 100 lety – šachisté (představivost, paměť), hráči na hudební nástroj (expertnost = důsledek vrozených předpokladů X vliv cvičení?) ̶společný rys: emancipace, rozvinutí profesionalismu ̶cíl: popsat objektivní (interakce, kultura instituce, …) a subjektivní (profesní „já“) determinanty rozvoje a udržování expertnosti trenéra Adobe Systems 22 Výzkum sportovních trenérů – 2) vzdělávání 1919 první trenérské vzdělávání na Univerzitě Illinois, … (historický výzkum) ̶trenérské vzdělávání = proces učení, v němž se budoucí (i současní) trenéři učí trénovat (Trudel & Gilbert, 2006) Dvě cesty trenérského vzdělávání: ̶systematické trenérské vzdělávání („formální“ – nejčastěji celostátní programy – např. USA – Bílá kniha, svazy, ..., projekt EU AEHESIS – doporučená kurikula, ...) ̶trenérské vzdělávání vycházející z empirie a z reflexe vlastní praxe (typická životní dráha – aktivní sportovec – asistent trenéra – samostatný – hlavní trenér) ̶ Adobe Systems 23 Výzkum sportovních trenérů – 2) vzdělávání Empirické, kurikulární, … výzkumy – v trenérském vzdělávání se posilují: ̶etické aspekty trenérství ̶pedagogické (sociální) aspekty trenérství ̶viz inovované kurikulární koncepce (svět – ICCE = The International Council for Coach Education – Excellence, AEHESIS, Sports Coach UK, Bílá kniha USA, ČOV, svazy, ...) Adobe Systems 24 Výzkum sportovních trenérů – 2) vzdělávání Etická dimenze trenérského vzdělávání: ̶opírá se o etické trenérské kodexy (u nás – ČOV + …) ̶britský trenérský etický kodex: - respekt k jedinečné hodnotě jednotlivce, péče o klienty - motivace sportovce uplatnit svůj potenciál - hledání společně cesty zlepšení, … ̶Kodex cti Německého sportovního svazu - úkol trenéra = pedagogicky odpovědné jednání: „Jednej tak, abys svým jednáním minimalizoval rizika sportovce a abys maximalizoval jeho osobní rozvoj (z pohledu fyzického, mravního, sociálního, emocionálního a zdravotního)“ ̶Etický kodex sportovního trenéra (ČOV) ̶zdraví a dobrý stav stojí nad výkonnostními cíli ̶komparativní výzkumy – analýzy kodexů Adobe Systems 25 Výzkum sportovních trenérů – 2) vzdělávání Důraz na sociální oporu a pomoc trenéra sportovci: ̶„v životě jsou důležitější věci než sport“ ̶= dvojí poslání sportovního trenéra = příprava na sportovní úspěchy + pomoc a „doprovázení“ na cestě k „dobrému životu“ ̶viz např. projekt Duální kariéra ̶výzkumný projekt FSpS Mentor sportovní kariéry = pomoc při transferu do běžného života ̶ Adobe Systems 26 Výzkum sportovních trenérů – 2) vzdělávání Pedagogická dimenze trenérského vzdělávání: ̶rozvoj pedagogické odpovědnosti = odpovědnost vůči sportujícím, maximální eliminování rizik a podpora vzájemné odpovědnosti trenéra, sportovců i klubu (Behm, 2008, s. 349) ̶hlavní úkol trenérského vzdělávání = budoucí trenéři si musí uvědomit sociální souvislosti tréninkového procesu a musí získat „pedagogickou odpovědnost pro dobrý život“ (Kurz, 2004, s. 34) ̶rozvoj trenérských kompetencí, které podporují dobrý a zdařilý život sportovce a usilují o realizaci jeho přirozených zájmů ̶podpora reflexe trenérské praxe – např. projekt „Co trenéři potřebují“ (Schierz, Thiele, & Fischer 2006) ̶ Adobe Systems 27 Výzkum sportovních trenérů – 2) vzdělávání Rozvoj klíčových kompetencí trenérské profese: ̶systémová = jednat adekvátně v daných systémech, napříč těmito systémy i proti nim (např. při tlaku na porušování etiky) ̶věcná = jednat účelně, přiměřeně, logicky a důsledně ̶sociální = trenérovo srozumitelné a odpovědné jednání ̶osobnostní kompetence = trenérské jednání respektující předešlé skupiny kompetencí (Schierz, Thiele, & Fischer, 2006) Adobe Systems 28 Výzkum sportovních trenérů – 2) vzdělávání Adobe Systems 29 Výzkum sportovních trenérů – dílčí shrnutí ̶Požadavek propojit sport, trenérství a pedagogiku je již z konce 19. století – dnes je ještě významnější v souvislosti s narůstajícím významem sportu i jeho negativními jevy ̶Trenérství má pedagogický charakter = práce s lidmi + iniciování učení + výchova + doprovázení + pomoc na cestě životem ̶Sportovní trenér figuruje mezi pedagogickými pracovníky – vykonává přímou pedagogickou práci nejen ve vzdělávacích zařízeních, ale i v klubech, jednotách, SCM, ... → potřeba rozšířit legislativní vymezení trenéra Adobe Systems 30 Výzkum sportovních trenérů – dílčí shrnutí ̶Pedagogika sportu patří k tradičním oblastem trenérského vzdělávání – má integrační funkci všech vědeckých poznatků o sportu → = klíčová oblast ve vzdělávání trenérů při: ̶rozvíjení jejich kompetencí užitečných pro praxi ̶vytváření jejich vlastního svědomí ̶rozvoji pedagogické odpovědnosti ̶uvědomování si faktu o vzájemné provázanosti všech věd (o pohybu, sportu, zdraví, výživě, …) Adobe Systems 31 Výzkum sportovních trenérů – dílčí shrnutí Je třeba posílit: ̶pedagogicky orientované výzkumy trenérství ̶pedagogickou, psychologickou a etickou dimenzi trenérského vzdělávání ̶vysokoškolské vzdělávání trenérů ̶tvorbu etických a profesních trenérských kodexů s důrazem na pedagogickou odpovědnost Adobe Systems 32 Děkuji za pozornost