Adobe Systems 1 3. Vzdělávací a kurikulární politika Adobe Systems 2 Obsah ̶Vzdělávací a kurikulární politika (Strategie 2030+). ̶Kurikulární dokumenty (RVP, ŠVP). ̶Výchovné a vzdělávací cíle. ̶Kurikulum. ̶Obsah výuky a jeho transformace. Adobe Systems Zápatí prezentace 3 Vzdělávací a kurikulární politika, Strategie 2030+ ̶Standard základního vzdělávání: dokument MŠMT, jehož prostřednictvím stát garantuje, že všichni žáci základních škol zařazených do sítě mohou v průběhu povinné školní docházky získat plnohodnotné a srovnatelné základní vzdělání využitelné jak v dalším studiu na středních školách, tak v praxi. Jedná se o dokument otevřený, který je periodicky aktualizován, doplňován a zpřesňován. ̶ Adobe Systems Zápatí prezentace 4 Standard ZV Komu Pro co Centrální školské orgány Slouží • jako základní kritérium pro posuzování vzdělávacích programů a jejich schvalování • pro posuzování kvality učebních textů, pokud vydavatelé o jejich zařazení do seznamu schválených učebnic MŠMT ČR požádají Ředitelé a učitelé ZŠ •formuluje podstatné vzdělávací cíle, k jejichž naplnění pedagogická činnost škol směřuje, i soubory závazných vzdělávacích obsahů pro výuku Ředitelé SŠ •vymezuje standard obsah základního vzdělávání, který je třeba respektovat při tvorbě kritérií přijímacího řízení žáků na střední školy Nástroj autoevaluace, resp. vnější evaluace škol •zaměřený jak na zjišťování efektivnosti vzdělávacích činností, tak na hodnocení výsledků dosažených žáky Adobe Systems Zápatí prezentace 5 Vzdělávací a kurikulární politika, Strategie 2030+ NPRV v ČR tzv. Bílá kniha 1999, resp. 2001 Státní úroveň ↓ RVP 2005 Státní úroveň ↓ ŠVP 1. 9. 2007 Úroveň školy Adobe Systems Zápatí prezentace 6 Národní program rozvoje vzdělávání v ČR ̶Tzv. Bílá kniha. ̶Výklad jednotlivých otázek vzdělávání a soubor doporučení. ̶Představuje základní východisko pro tvorbu konkrétních rozvojových plánů. ̶ Adobe Systems Zápatí prezentace 7 Cíle vzdělávání ÒMají být odvozovány: Éz individuálních a Éze společenských potřeb. Ònejen rozvoj vědění a poznávání, ale i Òosvojování sociálních dovedností, duchovních, morálních, estetických hodnot, vztahů k ostatním lidem i ke společnosti jako celku, schopnost uplatnit se v měnících se podmínkách společnosti atd. ̶ Adobe Systems Zápatí prezentace 8 Kurikulární dokumenty (RVP, ŠVP) ̶RVP – snaha o: ̶provázanost jednotlivých stupňů vzdělávání ̶zohledňování individuálních potřeb na pozadí společenských potřeb ̶propojení a návaznost jednotlivých učebních obsahů ̶motivaci žáků pro celoživotní učení ̶podněcování schopností spolupracovat ̶vedení k účinné a otevřené komunikaci ̶vedení žáků k odpovědnosti za sebe jako člověka ̶respektování sebe sama, svých možností ̶atd. ̶ Adobe Systems Zápatí prezentace 9 Jaké existují RVP? Adobe Systems Zápatí prezentace 10 Úrovně: státní, školní Adobe Systems Zápatí prezentace 11 Co je „nového“? Adobe Systems Zápatí prezentace 12 1. Klíčové kompetence Adobe Systems Zápatí prezentace 13 2. Vzdělávací oblasti ̶Celkem 9 oblastí: Jazyk a jazyková komunikace (ČJ a literatura, cizí jazyky) Matematika a její aplikace Informační a komunikační technologie Člověk a jeho svět Člověk a společnost (Dě, výchova k občanství) Člověk a příroda (Fy, Ch, Př, Ze) Umění a kultura (HV, VV) Člověk a zdraví (výchova ke zdraví, TV) Člověk a svět práce Adobe Systems Zápatí prezentace 14 Člověk a zdraví ̶Body: ̶Charakteristika ̶Cílové zaměření ̶Vzdělávací obsah: Výchovy ke zdraví Tělesné výchovy Adobe Systems Zápatí prezentace 15 Charakteristika ̶… Vzdělávací oblast Člověk a zdraví přináší základní podněty pro ovlivňování zdraví (poznatky, činnosti, způsoby chování), s nimiž se žáci seznamují, učí se je využívat a aplikovat ve svém životě. Vzdělávání v této oblasti směřuje především k tomu, aby žáci poznávali sami sebe jako živé bytosti, aby pochopili hodnotu zdraví, smysl zdravotní prevence i hloubku problémů spojených v běžných i mimořádných situacích… ̶ Adobe Systems Zápatí prezentace 16 Cílové zaměření ̶Vymezení cílů, např.: ̶Propojování činností a jednání souvisejících se zdravím a zdravými mezilidskými vztahy se základními etickými a morálními postoji, s volním úsilím atd. ̶Chápání zdatnosti, dobrého fyzického vzhledu i duševní pohody jako významného předpokladu výběru profesní dráhy, partnerů, společenských činností atd. ̶Získávání základní orientace v názorech na to, co je zdravé a co může zdraví prospět, i na to, co zdraví ohrožuje a poškozuje. ̶ Adobe Systems Zápatí prezentace 17 Tělesná výchova Adobe Systems Zápatí prezentace 18 Činnosti podporující zdraví Adobe Systems Zápatí prezentace 19 3. Průřezová témata ̶…reprezentují okruhy aktuálních problémů současného světa… ̶Procházejí napříč vzdělávacími oblastmi a umožňují propojení vzdělávacích obsahů oborů. ̶Osobnostní a sociální výchova ̶Výchova demokratického občana ̶Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech ̶Multikulturní výchova ̶Environmentální výchova ̶Mediální výchova Adobe Systems Zápatí prezentace 20 ŠVP Òje povinným dokumentem, který vychází z RVP a je stanoven školským zákonem. Za jeho přípravu a následnou realizaci je zodpovědný ředitel příslušné školy. Òdává možnost svobodně formulovat představy o nejvhodnější podobě vzdělávání na dané škole, dává možnost volby vzdělávacího obsahu a jeho přizpůsobení potřebám žáků a podmínkám školy. Òje ale také podkladem pro ucelený systém hodnocení žáků i pro sebehodnocení (autoevaluaci) činností školy. Òje dále funkčním prostředkem propagace školy. Dovoluje profilovat školu „na míru“ potřebám žáků, požadavkům jejich rodičů, záměrům regionu nebo např. trhu práce. Umožňuje zvýšit přitažlivost vzdělávací nabídky školy a prosadit se tak do povědomí veřejnosti. ̶ Adobe Systems Zápatí prezentace 21 ŠVP ̶Poprvé v historii možnost vytvořit si vlastní vzdělávací program pro každou školu. ̶Přednosti: ̶Program, který bude vyhovovat jednotlivým učitelům, ale i skupině učitelů (viz oblasti). ̶Propojení a návaznost učebních obsahů. ̶Zohlednění specifik školy. ̶Nedostatky: ̶Formální přepsání „starých osnov“. ̶Přechody žáků na jiné školy. ̶Učitelé nejsou systematicky připravováni na tvorbu ŠVP, nemají podpůrné materiály atd. ̶ Adobe Systems Zápatí prezentace 22 Školský zákon 561/2004 Sb. Òneboli zákon o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání: Évymezuje strukturu vzdělávací soustavy v České republice, Édefinuje jednotlivé druhy škol a školských zařízení a jejich právní postavení, Édefinuje stupně poskytovaného vzdělávání, formy, průběh a ukončování studia, É určuje působnost orgánů státní správy a postavení soukromých a církevních škol. ̶ Adobe Systems Zápatí prezentace 23 Strategie 2030+ ̶Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+ ̶Úkol: jasně stanovit směr rozvoje školství a priority investic na dalších deset let. ̶Cíl: modernizovat vzdělávací systém Česka v oblasti regionálního školství, zájmového a neformálního vzdělávání a celoživotního učení, připravit ho na nové výzvy a zároveň řešit problémy, které v českém školství přetrvávají. Dva hlavní strategické cíle: 1.proměna obsahu a způsobu vzdělávání, 2.snižování nerovností v přístupu ke vzdělávání a rozvoj potenciálu všech dětí. ̶Cesty k realizaci: pět strategických linií (proměna samotného vzdělávání, problematika nerovností, podpora pedagogů, zvýšení odborných kapacit, důvěry a vzájemné spolupráce a zajištění stabilního financování). ̶ Adobe Systems Zápatí prezentace 24 Strategie 2030+ ̶MŠMT chce zmodernizovat, vybavit a metodicky vést školy, zavést digitální technologie a podpořit inovace, provzdušnit objem učiva a realizovat nové metody přípravy a hodnocení žáků tak, aby získali znalosti, dovednosti a postoje využitelné v osobním, profesním i občansky zodpovědném životě. V rámci intervencí se ministerstvo chce také zásadním způsobem věnovat přípravě nových a podpoře stávajících pedagogů, profesionalizaci ředitelů škol nebo snížení administrativní zátěže škol. ̶ Adobe Systems Revize RVP ̶Dokument naleznete zde: http://www.nuv.cz/file/3505/ ̶ ̶Pokud nebude funkční, vyhledejte v internetu „revize RVP“. Adobe Systems Zápatí prezentace 26 Kurikulum ̶V širším smyslu „obsah“ vzdělávání (učivo) a proces jeho osvojování. ̶Veškerá zkušenost žáka, kterou získává ve školském (vzdělávacím) prostředí, a činnosti, které jsou spojeny s jeho osvojováním a hodnocením (Zdroj: MAŇÁK, J., JANÍK, T., a ŠVEC, V. (2008). Kurikulum v současné škole. Brno: Paido). Adobe Systems Zápatí prezentace 27 Klasifikace kurikula 1 ̶doporučené (řeší základní koncepční otázky) ̶předepsané (závazné pro určité typy škol nebo pro celý vzdělávací systém) ̶realizované (to, co učitel skutečně realizuje ve třídě) ̶podpůrné (podporuje předepsané kurikulum- učebnice, vzdělávání učitelů, časové dotace, vybavení školy atd.) ̶hodnocené (testy, zkoušky a další nástroje měření) ̶osvojené (to, co se žáci skutečně naučí) Adobe Systems Zápatí prezentace 28 Klasifikace kurikula 2 ̶formální (komplexní projekt cílů, obsahu, prostředků a organizace vzdělávání) ̶neformální (mimotřídní a mimoškolní aktivity organizované školou- výlety, exkurse, ale také domácí příprava žáka apod.) ̶skryté (postihuje další souvislosti života a školy, např. klima ve škole, vztahy mezi učiteli a žáky, mezi učiteli a rodiči, charakter školního prostředí, vzdělávací hodnoty atd.) ̶nulové (též chybějící, označuje to, čemu se ve vyučování nevěnuje pozornost, co tedy jakoby pro školu neexistovalo, např. dřívější cenzura učebnic, kdy byla některá fakta záměrně vynechávána) ̶metakurikulum (do kurikula určitého předmětu jsou zařazovány informace, jak se předmětu učit a řídit své učení, čili metakognitivní témata- učení o učení) ̶ Adobe Systems Zápatí prezentace 29 Obsah výuky ̶vědomosti, ̶dovednosti, ̶hodnotová orientace žáka (jeho zájmy, přesvědčení, postoje) ̶ Adobe Systems Zápatí prezentace 30 Obsah výuky a jeho transformace Zdroj: Janík, T. 2018. Od obsahu vzdělávání k žákově znalosti: kritická místa na cestě do školy a ze školy. Arnica 8, 1, 1–8. Západočeská univerzita v Plzni, Plzeň. ISSN 1804-8366. Adobe Systems Zápatí prezentace 31 Děkuji za pozornost! ̶