Adobe Systems 1 7. Sportovní pedagog Adobe Systems 2 Sportovní pedagog ̶= sportovní odborník ̶= práce s lidmi = pomoc v oblasti sportovních (PA) aktivit ̶= sociální pomáhající profese ̶= různé konkrétní podoby – mnohdy se prolínají – např. učitel TV a trenér na sportovní škole, učitel TV jako volnočasový pedagog v zájmovém sportovním vzdělávání, … ̶dlouhá tradice: - pravěk („ten zkušenejší“) - starověk = koncepce učitele, trenéra, paidagoga, … - renesance – komplexní vychovatel „nového typu“ = „trenér“ + „lékař“ + „poradce“ … (Rabelais, později typicky Locke) - novověk = vznik profese učitele TV, novodobého trenéra, … Adobe Systems 3 Sportovní trenér jako pedagog trener Adobe Systems 4 1. Vymezení trenérské profese ̶trenér = specifická profese s dlouhou tradicí ̶první profesionální kouč v americkém VŠ sportu – 1864 ̶sportovní trenér – zajišťuje a vede trénink sportovce ̶trenér = odborník ve sportu i pedagog, poradce, … = práce s lidmi = sociální a pomáhající profese ̶rozvoj sportu + negativní jevy → vyšší nároky na trenérovy odborné znalosti, jeho vůdcovské, strategické a taktické schopnosti a zejména na jeho pedagogickou odpovědnost Adobe Systems 5 1. Vymezení trenérské profese ̶sportovní trenéři = skupina pedagogických pracovníků - ve školských zařízeních - ve struktuře soutěžního sportu - v dalších, hlavně volnočasových aktivitách Zákon o pedagogických pracovnících (2004) – sportovní trenér = pracovník vykonávající přímou pedagogickou činnost + pracovní vztah → požadavky: - odborná kvalifikace (maturita + kurzy, VŠ sport) - bezúhonnost - zdravotně způsobilý ̶= zúžené vymezení trenéra a jeho vzdělání ̶ Adobe Systems 6 1. Vymezení trenérské profese Širší chápání profese trenéra – evropský projekt AEHESIS (Aligning a European Higher Education Structure In Sport) 1) trenér orientovaný na osoby participující ve sportu a) trenér začátečníků (dětí, mládeže, dospělých) b) trenér rekreačně sportujících osob 2) trenér výkonnostně orientovaných sportovců a) trenér talentovaných sportovců (děti, mládež) b) trenér profesionálních sportovců Þ trenér = v soutěžním, školním i rekreačním sportu Adobe Systems 7 1. Vymezení trenérské profese Široká působnost a skladba trenérů: ̶soutěžní + školní + rekreační sport (trenéři, cvičitelé, instruktoři, …) ̶nejrůznější úrovně: pomocný trenér, asistent trenéra, smluvní trenér, trenér ve sportovní škole, vedoucí trenér, reprezentační trenér ad. ̶různé skupiny adresátů – věk, sportovní výkonnost, sociální a kulturní specifika, … ̶různé zázemí sportovního klubu (malý klub v „malých sportech“ → trenér vykonává různé aktivity, velké a ekonomicky saturované kluby → dělba práce) ̶nejrůznější formální dosažené vzdělání – krátké trenérské kurzy – nejvyšší vědecké kinantropologické vzdělání Adobe Systems 8 1. Vymezení trenérské profese Typ profese – sportovní trenér pracuje: •s lidmi (např. lehká atletika) •s lidmi a zvířaty (např. jezdectví, dogscootering, …) •hlavně se zvířaty (např. agility = sport pro psy) •se zvířaty a roboty (např. velbloudí dostihy) •i s věcmi (např. letečtí modeláři) •snad ne s kyborgy či mutanty Adobe Systems 9 1. Vymezení trenérské profese Používané termíny (ČR) + pracovní (profesní) pole: SPORT (intaktních – znevýhodněných – postižených) soutěžní rekreační školní trenér (florbalu, požárního sportu, karate, …) instruktor (lyžování, golfu) cvičitel (Sokol) mistr (tance) učitel (bojová umění) animátor trenér učitel TV instruktor cvičitel (3. hodina pohybu) kondiční, osobní trenér (pro rekreační – vrcholový sport + různý věk) Adobe Systems 10 1. Vymezení trenérské profese – aktivity trenéra ̶teoretické – rozvoj vzdělání (daný sport + vědy o sportu + …), příprava tréninků, … ̶interakční (praktické) – trénink, soutěže, ... ̶různorodé sociální role trenéra – informátor, důvěrník („terapeut“), ukazňovatel, motivátor, vychovatel, … ̶různorodé profesní role – učitel, třídní učitel, vychovatel, pedagog volného času, animátor, ... ̶„Trenérská role představuje schopnost rozvíjet důvěru sportovce, hodnotit, řešit problémy a rozhodovat“ (Walsh, 2007) Adobe Systems 11 1. Vymezení trenérské profese – problémy ̶trenérství = pouze rysy povolání (semiprofese) ≠ profese ̶absence profesní autonomie trenérů – závislost na laické veřejnosti ̶hodnocení práce trenéra = úspěchy svěřených sportovců ̶zapojení trenérů do extrémního konkurenčního prostředí – mohou být vyměněni za sportovce bez vzdělání ̶ve vrcholovém sportu trenéři střet zájmů – komplexní rozvoj sportovce nebo jen sportovní úspěchy? (i ve sportovním školství, v SCM – systém financování) ̶trenérova práce = neustálý tlak termínů (soustředění, závody, testy, cestování atd.) → časový deficit, problémy se synchronizací jednotlivých pracovních úkolů Adobe Systems 12 1. Vymezení trenérské profese – specifikum Trenérství = smíšený model profesionální identity (SASCOC, 2011) Adobe Systems 13 2. Trenérské vzdělávání Trenérské vzdělávání = proces učení, v němž se budoucí (i současní) trenéři učí trénovat ̶1919 první trenérské vzdělávání na Univerzitě Illinois Dvě cesty trenérského vzdělávání: ̶systematické trenérské vzdělávání (licenční, „formální“ – nejčastěji celostátní programy – např. USA – Bílá kniha, svazy, ..., projekt EU AEHESIS – doporučená kurikula, ...) ̶trenérské vzdělávání vycházející z empirie a z reflexe vlastní praxe (typická životní dráha – aktivní sportovec – asistent trenéra – samostatný – hlavní trenér) ̶ Adobe Systems 14 2. Trenérské vzdělávání ̶pro úspěšné vykonávání nestačí vrozené dispozice + sportovní zkušenosti + „graduální“ vzdělávání ̶pro gradaci trenérské profese je nutné celoživotní formální a neformální vzdělávání a informální učení ̶formální trenérské vzdělávání = intencionální + řízené + organizované + strukturované + soustavné + platnost výstupů (např. studium trenérství na sportovních VŠ + trenérské kurzy k získání licence, …) ̶neformální trenérské vzdělávání = záměrné procesy učení, nejsou součástí formálního vzdělávání trenérů (získání znalostí a dovedností, které mohou pomoci zlepšit si možnosti uplatnění na trhu práce) ̶informální trenérské vzdělávání = institucionálně neorganizované procesy učení Adobe Systems 15 2. Trenérské vzdělávání Organizační zajištění trenérského vzdělávání: ̶trenérské školy, FTVS UK 1953 (Dovalil, 2013) ̶= spolupráce – sportovní svazy + fakulty ̶po 2. třídu – akreditovaná (MŠMT) zařízení v oblasti sportu Podmínky přijetí do trenérského vzdělávání: ̶maturita (lze nahradit kurzem) ̶získaná nižší trenérská třída ̶doporučení sportovního svazu (spolku) ̶vlastní trenérská praxe, další vzdělávání (dle sportů), … ̶vlastní finanční krytí (popř. svaz, klub, …) Adobe Systems 16 2. Trenérské vzdělávání Převládá třístupňové vzdělávání, popř. 4, tendence svět – 5: ̶3. třída – licence C (cca 50 hodin) ̶2. třída – licence B (cca 150 hodin, 200 bez maturity, VŠ TVS) ̶1. třída – licence A (cca 500 hodin, 4 semestry KS, VŠ TVS) Obsah: „vědecký základ“ + specializace (daný sport) Ukončení: zkouška + „pedagogický výstup“ + závěrečná práce (u 2. a 1. licence) Platnost licence: různá dle sportu Adobe Systems 17 2. Trenérské vzdělávání Adobe Systems 18 2. Trenérské vzdělávání – trendy ̶globální snahy ICCE + evropské ECC – vzdělávací projekty ̶doporučená kurikula – AEHESIS, Framework ICCE ̶aktivity ČOV – Unie profesionálních trenérů (neformální vzdělávání – přednášky, konference; Etický kodex, …) ̶inovace programů sportovních VŠ – kondiční trenér (FSpS) ̶rozvoj trenérských škol (FTVS, FTK, FSpS, …) – širší nabídky, nové specializace, … ̶mezinárodní projekty – kempy pro trenéry (šerm, …) ̶zlepšení diskriminace žen-trenérek (české a zahraniční výzkumy, programy – SRN, specifické vzdělávání, …) ̶… ̶ Adobe Systems 19 2. Trenérské vzdělávání – trendy Posilování ̶etických s pedagogických aspektů trenérství ̶viz inovované kurikulární koncepce: - svět – ICCE = The International Council for Coach Education - nyní IC for Coaching Excellence - AEHESIS - Sports Coach UK - Bílá kniha USA - svazy - ... ̶ Adobe Systems 20 2. Trenérské vzdělávání – trendy Etická dimenze trenérského vzdělávání: ̶opírá se o etické trenérské kodexy ̶např. britský trenérský etický kodex: - respekt k jedinečné hodnotě jednotlivce - ocenění péče o klienty - motivace sportovce uplatnit svůj potenciál - hledání společně cesty zlepšení - analogie s požadavky na učitele v UK ̶ Adobe Systems 21 2. Trenérské vzdělávání – trendy Etická dimenze trenérského vzdělávání: ̶Kodex cti Německého sportovního svazu – úkol trenéra = pedagogicky odpovědné jednání: „Jednej tak, abys svým jednáním minimalizoval rizika sportovce a abys maximalizoval jeho osobní rozvoj (z pohledu fyzického, mravního, sociálního, emocionálního a zdravotního)“ ̶Etický kodex sportovního trenéra (Unie profesionálních trenérů, ČOV) ̶Zákon o športe – SR – Zákon č. 440/2015 Z. z. ̶zdraví a dobrý stav stojí nad výkonnostními cíli ̶ Adobe Systems 22 2. Trenérské vzdělávání – trendy Posilování důrazu na sociální oporu a pomoc trenéra sportovci: ̶„v životě jsou důležitější věci než sport“ ̶= dvojí poslání sportovního trenéra = příprava na sportovní úspěchy + pomoc a „doprovázení“ na cestě k „dobrému životu“ Adobe Systems 23 2. Trenérské vzdělávání – trendy Pedagogická dimenze trenérského vzdělávání: ̶rozvoj pedagogické odpovědnosti = odpovědnost vůči sportujícím + maximální eliminování rizik a podpora vzájemné odpovědnosti trenéra, sportovců i klubu ̶hlavní úkol trenérského vzdělávání = uvědomit si sociální souvislosti tréninkového procesu + rozvoj „pedagogické odpovědnosti pro dobrý život“ ̶podpora reflexe a sebereflexe trenérské praxe + ̶rozvoj mentoringu + ̶trenérských kompetencí, podporujících dobrý a zdařilý život sportovce a usilujících o realizaci jeho přirozených zájmů ̶ Adobe Systems 24 3. Trenérské kompetence Trenérské kompetence = souhrn způsobilostí, podmiňující efektivní práci trenéra (analogicky jako v učitelství) Možná dělení: ̶dle geneze: - vrozené (často se sportovními úspěchy přeceňované) - získávané (empirie – studium – praxe – reflexe – …) ̶dle obsahu: „obor“ (sport) + interakční + osobnostní Klíčové trenérské kompetence (Zemanová & Kovář, 2009): organizace a evidence + komunikace a kooperace + řízení a vedení + aplikace oborově didaktických dovedností + koučování + psychologické aspekty práce ̶ Adobe Systems 25 3. Trenérské kompetence – klíčové ̶systémové kompetence = jednat adekvátně v daných systémech, napříč těmito systémy i proti nim (např. při tlaku na porušování sportovní etiky) ̶věcné kompetence = jednat účelně, přiměřeně, logicky a důsledně ̶sociální kompetence = trenérovo srozumitelné a odpovědné jednání ̶osobnostní kompetence = trenérské jednání, jež respektuje tři předešlé skupiny kompetencí Adobe Systems 26 4. Úspěšný (nejen) trenér ̶Model člověka = přirozená autorita = nepředstírat, umět naslouchat, mít porozumění a chápající přísnost (empatii), sebepoznání, seberegulace, ... ̶Vyžadovat plné odevzdání se sportu, ale současně dávat najevo, že jsou v životě i důležitější věci než sport ̶Budovat sebedůvěru, sebeoceňování, sebekontrolu (např. racionální reagování na chyby své i cizí) ̶Umění komunikace – rozhodně, ale přátelsky (pozitivně, stenicky, ...) Adobe Systems 27 4. Úspěšný (nejen) trenér ̶Korigovat odůvodněně, výstižně a stručně (nejprve pochválit, pak opravovat) ̶„Pozitivní hněv“ (ty, takový borec a necháš se oklamat) ̶Sportovec má právo vyjádřit se k tréninku, taktice ap. ̶Vyhýbat se rutinnímu vyjadřování („já jsem to říkal, ...“) ̶Po neúspěchu komunikovat v klidu („vytáhnout ze stresu“) Adobe Systems 28 4. Úspěšný (nejen) trenér ̶Seznamovat sportovce s úkoly a odpovědností jejich i ostatních ̶Rozlišovat nechuť k usilovné práci od fyzické či psychické únavy ̶„Úspěšné trenérství je v srdci, vychází z pedagogické činnosti a konečným cílem je učení a rozvoj sportovce“