Adobe Systems 1 8. Pedagogická diagnostika a autodiagnostika ve sportovní edukaci Adobe Systems 2 A. Diagnostika ve sportovní edukaci Diagnostika = hluboké poznávání = součást řady oborů ̶Různé oblasti diagnostiky – např. psychologická, lékařská, fyziologická, sportovní (zdatnost, výkonnost, ...) ̶Diagnostika = poznání jedince (i skupiny) s cílem upozornit na problémy a rizika a hledat optimální modifikace činnosti ̶Pedagogická diagnostika – poznání jedince (skupiny) z hlediska jeho edukačního rozvoje = úroveň vědomostí, dovedností, schopností, postojů, zájmů, sociálních vztahů, chování, ... – aplikace ve sportovní edukaci Adobe Systems 3 Metody pedagogické diagnostiky ̶sumativní (výstupní, finální, porovnání s ostatními) – formativní diagnostika (budoucnost a optimální rozvoj) ̶krátkodobé (bleskové) – dlouhodobé (komplexní) metody: - pozorování (např. přímé, nepřímé; pozorovací arch) - rozhovor (např. polostandardizovaný) - dotazník (např. strukturovaný, nestrukturovaný) - testy (vědomostí, dovedností, schopností, ...) - obsahová analýza - sociometrické metody - … Adobe Systems 4 Diagnostické možnosti sportovních pedagogů ̶velký potenciál pro pedagogickou diagnostiku ̶mnohdy dlouhodobá, těsná, osobní, … spolupráce se žáky, dětmi, mládeží, sportovci, seniory, klienty, … ̶možnosti diagnostikovat různé oblasti, např.: - výchovné problémy - zájmové orientace - hodnotové orientace (duchovní – hmotné – environmentální, …) - sociální vztahy - sociální determinanty - … Adobe Systems 5 Diagnostika sociálních determinant ̶přibývají problémy související se sociálně-ekonomickou situací rodin – prohlubují se rozdíly, roste závist, obava být out, … ̶sociální rozdíly dětí a mládeže (jejich rodin) = dopad na vztahy ̶ve sportovní edukaci můžeme velmi dobře diagnostikovat - oblečení – značkové – „stánkové“ (sportovní, …) - mobilní telefony - sportovní výstroj a výzbroj - svačiny (děti často bez svačin), snídaně (dokonce děti i bez snídaně) - peníze na útratu (koruny až tisíce) - akce (soustředění, lyžařské kurzy, ...) - oslavy narozenin - vybavení domácnosti (auta, elektronika, sportovní vybavení, ...) Adobe Systems 6 Diagnostika sociálních determinant Jak objevit skrytou chudobu? ̶potřeba komplexní diagnostiky (mj. dlouhodobé pozorování, ...) ̶např. si trenér nebo učitel TV může položit následující otázky: - Víte, jestli každé dítě dostalo ráno něco k jídlu a pití? - Víte, jestli Vaši svěřenci mají svačinu? - Víte, kolik z Vašich dětí dostane peníze a úkol z domova koupit si něco k jídlu? - Víte, co by Vaši mladí sportovci odpověděli na otázku: Co je možné si za málo peněz koupit k jídlu? - Víte, jestli ve Vašem oddílu neprobíhají „výhodné obchody“ s věcmi, u kterých není jasné, odkud pocházejí? - Víte, kde a jak trávili Vaši svěřenci dovolenou? ̶ Adobe Systems 7 B. Autodiagnostika ve sportovní edukaci = proces získávání zpětnovazební informace o své činnosti, s cílem tuto činnost zdokonalovat a dále rozvíjet Předpoklady efektivní autodiagnostiky: ̶zpětnovazební informace získávat z více zdrojů (žáci, studenti, sportovci, klienti, kolegové – např. trenéři, rodiče, ...) ̶informace konzultovat s erudovaným a empatickým kolegou ̶informace získávat různými autodiagnostickými metodami, např. výsledky hodnocení trenéra sportovci, „náslechy“ kolegů trenérů, ... ̶využívat sebereflexi = opětovné vybavení, popis a rozbor klíčových momentů ̶ochota informace přijmout a uvažovat o své pedagogické činnosti i možnostech zdokonalování