Poptávka po sportovních ligách kolektivních her Jiří Novotný KPE 16.10.2020 1 © Vysoká škola ekonomická Demografický profil poptávajících produkty a služby sportu Poptávající produkty a služby tělesné kultury rodinný stav počet dětí vzdělání/povolání příjem stáří pohlaví bydliště národnost 24. 3. 2009 2 © Vysoká škola ekonomická Heinemann, C. 1996 Determinanty poptávky po sportovních ligách 1.Preference fanoušků neboli gusto (vkus) sportovních fanoušků 2.Příjmy fanoušků 3.Cena dalších možných substitutů na sportovní utkání 4.Očekávání fanoušků v budoucnosti 5.Počet obyvatel v místě působnosti klubu • 16.10.2020 © Vysoká škola ekonomická 3 Preference fanoušků neboli gusto (vkus) sportovních fanoušků •Kdy a jak se seznamovali se sporty • •v životním obdobím kdy se tím seznámili • •hlavním ovlivňovatelem škola • •rodiče • •kamarádi • 16.10.2020 © Vysoká škola ekonomická 4 Pohlaví pohlaviPM Příjmy fanoušků •Rostoucí důchody fanoušků •Chodí častěji na zápasy •Chtějí zboží lepší kvality •Kupují si luxusnější místa, •Větší zájem o kvalitní zápasy a tím i hráče •USA od sledování univerzitního sportu do profesionálních lig 16.10.2020 © Vysoká škola ekonomická 6 Důchodová situace fanoušků ČR • 16.10.2020 © Vysoká škola ekonomická 7 Ceny vstupného v evropských soutěžích •Země a soutěž Cena Kč • •Rusko – KHL 70 – 350 • •Švédsko - Elitserien 300 - 700 • •Finsko - SM Liiga 380 – 700 • •Švýcarsko – NLA 360 - 950 •Slovensko – Extraliga 75 - 160 • •Německo – DEL •Pozn.: Údaje značí průměrnou cenu vstupenky v přepočtu na Kč na jednotlivé utkání soutěže v základní části • Cena dalších možných substitutů 1.nabídka události v kultuře – divadlo – opera 2.nabídka levnějších a kvalitativně lepších zápasů 3.fanouškové jsou ve svém osobním životě velmi aktivní, mají řadu jiných koníčků 4.V ČR jsou momentálně průměrné ceny vstupenek na sport nižší než do divadel a kin. 16.10.2020 © Vysoká škola ekonomická 9 Očekávání fanoušků v budoucnosti 1.Čím jsou vstupenky levnější, tím je více fanoušků? 2.Růst herní kvality klubu – růst poptávky fanoušků 3.Mít nejlepší hráče v lize 4.Hrát o nejvyšší umístění v lize 5. ČR patří mezi země s poměrně nízkou návštěvností 6. 16.10.2020 © Vysoká škola ekonomická 10 Počet obyvatel v místě působnosti klubu •Čím je vyšší hustota osídlení tím více fanoušků • •Logicky více fanoušků pro dané sportovní odvětví • •Větší naděje pro získání nových fanoušků •Naděje na vyšší příjmy z utkání 16.10.2020 © Vysoká škola ekonomická 11 Působnost - spádovost • mapgen_mapy_cz.jpg Vývoj návštěvnosti HC Pardubice mezi roky 1999 až 2010 Vývoj návštěvnosti HC Pardubice dle dnů v týdnu za poslední 4 sezony Otázky 1.Vysvětlete determinanty poptávky po sportovních ligách 16.10.2020 © Vysoká škola ekonomická 15