Adobe Systems 1 Pedagogika sportu np/nk4136 Úvod Vladimír Jůva Fakulta sportovních studií MU juva@fsps.muni.cz Adobe Systems 2 Požadavky k ukončení předmětu Pedagogika sportu 1.Aktivní účast a splněná docházka na seminářích 2.Výběr tématu a data prezentace na úvodním semináři 3.Zpracování prezentace a její zaslání na mail vyučujícímu 4.Finální úprava prezentace a vložení do odevzdávárny 5.Vystoupení se schválenou prezentací na semináři 6.Písemný test 7.Ústní zkouška – viz okruhy IS Adobe Systems 3 Základní literatura ̶JANSA, P. a kol. Pedagogika sportu. Vydání druhé. Praha : Karolinum, 2018. ISBN 978-80-246-3986-4. ̶JŮVA, V. Vybraná témata z pedagogiky sportu. http://www.fsps.muni.cz/impact/uvod-do-pedagogiky-sportu ̶SVOBODA, B. Pedagogika sportu. Praha : Karolinum, 2000. ISBN 80-246-0156-7. ̶JANSA, P. a kol. Sportovní příprava: vybrané kinantropologické obory k podpoře aktivního životního stylu. Rozš. 2. vyd. Praha : Q-art, 2009. ISBN 978-80-903280-9-9. (Především kapitola 1 a 2) ̶Vybrané články v časopisech – Česká kinantropologie, Studia sportiva, Tělesná kultura, Tělesná výchova a sport mládeže, Telesná výchova a šport, … ̶ Adobe Systems 4 Další informační zdroje Aktuální informace na webových stranách: ̶Ministerstvo školství – http://www.msmt.cz – proklik sport ̶Národní sportovní agentura – https://www.agenturasport.cz/ ̶Český olympijský výbor – https://www.olympijskytym.cz – proklik Vzdělávání ̶Sport a EU – http://ec.europa.eu/sport ̶Tělesná výchova v UK – http://www.afpe.org.uk ̶Pedagogika sportu německy mluvících zemí – http://www.sportpaedagogik-online.de ̶Sport a rozvoj (celý svět) http://www.sportanddev.org ̶Vzdělávání a excelence trenérů http://www.icce.ws ̶Trenérství v UK – https://www.ukcoaching.org ̶… Adobe Systems 5 Základní dokumenty o sportu a sportovní edukaci ̶Zákon o podpoře sportu (Zákon č. 115, 2001 v platném znění) ̶Národní program rozvoje sportu pro všechny ̶Koncepce státní podpory sportu v ČR 2016–2025 ̶Zákon o pedagogických pracovnících (2004 a následující novely) ̶Zákon o športe – SR – Zákon č. 440/2015 ̶Olympijská charta (v platnosti od 1. září 2004) ̶Světový antidopingový kodex ̶Evropská charta sportu ̶Kodex sportovní etiky ̶Etický kodex sportovního trenéra (Asociace sportovních trenérů) ̶Bílá kniha o sportu (Dokument Komise evropských společenství, 2007) ̶Pokyny EU pro pohybovou aktivitu (2008) Adobe Systems 6 Pedagogika sportu – úvod ̶Pedagogika = věda o permanentní výchově – edukaci ̶Pedagogika sportu = věda o sportovní edukaci ̶Sport = formy tělesné činnosti, jež si kladou za cíl harmonický rozvoj jedince, zdraví a soutěžní výkon (Zákon o podpoře sportu, 2001) ̶Sport = školní + rekreační + soutěžní ̶Základní dělení pedagogiky sportu: Pedagogika školního + rekreačního + soutěžního sportu Adobe Systems 7 Pojetí sportovní edukace 1. Edukace a socializace výchova – edukace = hodnotově pozitivně zaměřená (např. výchova sportem v souladu se Světovým antidopingovým kodexem, Evropskou chartou sportu, ...) Ý socializace – proces společenského začleňování = hodnotově indiferentní (např. socializace sportem – působí i negativní vlivy, např. doping, násilí, agrese, ...) (patologická socializace = mimo žádoucí normy) Adobe Systems 8 Pojetí sportovní edukace 2. Hodnotové orientace (nejen) sportovní edukace a) antika – ATÉNY – kalokagathia (krása a dobro) = gymnastická + múzická výchova b) Novověk – autentická a svobodná osobnost (Rousseau Þ Úmluva o právech dítěte – OSN 1989) = východisko současné humanistické orientace na sportovce, … c) Současnost – zdravá (fyzicky, psychicky i sociálně) a autonomní osobnost Adobe Systems 9 Pojetí sportovní edukace 3. Rozvoj jedince = vlivy dědičnosti + prostředí (bezděčnost) + edukace (záměrnost) Edukace = záměrné působení na rozvoj jedince (pomoc jedinci) s cílem dosáhnout pozitivních změn v jeho vývoji Edukace = procesy řízeného učení Sportovní edukace = edukace sportem, ve sportu a pro sport Sportovní trénink = procesy řízeného hl. motorického učení + současně pomoc jedinci na jeho cestě životem Adobe Systems 10 Pojetí sportovní edukace Sportovní edukace může být: ̶přímá – intencionální (bezprostřední působení učitele TV, lektora, sportovního trenéra, …) ̶nepřímá – funkcionální (působení upraveným prostředím – např. školy, klubu, … – materiálním a sociálním – jeden z úkolů trenéra = kultivovat prostředí) ̶heteroedukace (edukace druhým jedincem – např. učitelem TV, trenérem) ̶autoedukace (sebevýchova) – důležitá motivace trenéra, učitele, … Adobe Systems 11 Pojetí sportovní edukace Sportovní edukace by měla být: ̶demokratická – rovnost šancí (např. genderové problémy, ekonomické zázemí, …) ̶humanistická – úcta a respekt ke sportovci = trenérství orientované na sportovce ̶pluralitní – obsah, pojetí, diskuse, ... ̶integrující – pro znevýhodněné (integrace, inkluze x separace) ̶permanentní – po celý život ̶… Adobe Systems 12 Pojetí sportovní edukace Sportovní edukace má rysy: ̶formálního vzdělávání – ve vzdělávacích institucích (např. školní TV, VŠ sportovní studium, trenérské licence) ̶neformálního vzdělávání – mimo formální vzdělávací systém (např. sportovní kroužky, semináře pro trenéry, …) ̶informálního vzdělávání – neorganizované (každodenní) zkušenost (např. sledování kvalitních TV sportovních pořadů, filmy – např. „Zátopek“ – či knihy se sportovní problematikou, diskuse s přáteli o sportu, …)