Adobe Systems 1 4. Pedagogika sportu v systému věd u nás a ve světě Adobe Systems 2 Pedagogika sportu – vymezení a dělení ̶Pedagogika sportu = věda (výzkum) o sportovní edukaci ̶Sport = soutěžní + rekreační + školní ̶Základní dělení pedagogiky sportu: - pedagogika soutěžního sportu - pedagogika rekreačního sportu (sportu pro všechny, volnočasových sportovních a pohybových aktivit) - pedagogika školního sportu ̶Sportovní edukace = edukace sportem, ve sportu a pro sport ̶ Adobe Systems 3 Pedagogika sportu v systému věd Medicínsko-přírodovědná východiska biomechanika, antropomotorika, sportovní medicína, sportovní traumatologie, sportovní fyziologie, ... Sociálně-vědecká východiska psychologie sportu, sociologie sportu, pedagogika sportu, ... kinantropologie (objekt = pohyb člověka) věda(y) o sportu (objekt = sport) Východiska politických a ekonomických věd ekonomie sportu, sportovní management, sportovní politika, ... Kulturně-vědecká východiska historie sportu, filozofie sportu, „komparativní kinantropologie“, ... Adobe Systems 4 Pedagogika sportu v systému věd PedSp Adobe Systems 5 Pedagogika a pedagogika sportu – subdisciplíny ̶historická pedagogika (dějiny pedagogiky) → historický výzkum teorie a praxe TV, SE, … ← dějiny pedagogiky sportu ̶srovnávací (komparativní) pedagogika → komparativní výzkum edukačních systémů + sport, např. sportovní školy, akademie, VŠ, SCM, ... ← komparativní pedagogika sportu (u nás komparativní kinantropologie) ̶obecná pedagogika → vymezení kategorií + metodologie ← „obecná“ + metodologie pedagogiky sportu Adobe Systems 6 Pedagogika a pedagogika sportu – subdisciplíny ̶didaktika – teorie vzdělávání + vyučování ← obecná + speciální didaktiky sportu (didaktika TV, didaktika plavání, …) + vzdělávání sportovních pedagogů + didaktické aktivity sportovních pedagogů (např. „výuka pravidel“, taktická příprava, ...) ̶pedagogika předškolní – školní – vysokoškolská – dospělých (andragogika) – geragogika ← pedagogiky sportu dle institucí a věku ̶rodinná pedagogika ← „pedagogika rodinných sportovních aktivit“ Adobe Systems 7 Pedagogika a pedagogika sportu – subdisciplíny ̶speciální pedagogika – výchova jedinců sociálně a zdravotně znevýhodněných a mimořádně nadaných - oftalmopedie – zrakové vady - logopedie – poruchy komunikace - surdopedie – sluchové vady - somatopedie – tělesná a zdravotní postižení - psychopedie – mentální znevýhodnění - etopedie – obtížně vychovatelní jedinci - specifické poruchy učení, PAS, … - edukace mimořádně nadaných ̶← motopedagogika, aplikované pohybové aktivity, rozvoj sportovních talentů ↔ soutěžní sport Adobe Systems 8 Pedagogika a pedagogika sportu – subdisciplíny ̶sociální pedagogika – výchovné vlivy sociálních podmínek – sport = prostředek integrace, resocializace, … ̶pedagogická etnografie = popis a výklad pedagogického prostředí a jeho účastníků ← etnografické výzkumy ve sportu ̶pedagogika volného času – sport = hl. prostředek → pedagogika rekreačního sportu ̶pedagogika zážitku – sportovní a pohybové aktivity – využití ve školní a mimoškolní edukaci, ve sportovním tréninku, … ̶… + pedagogiky sportu zaměřené na … = aktuální společenská a výzkumná témata, např. feministická pedagogika + trenérství = vzdělávání trenérek žen Adobe Systems 9 Rozvoj pedagogiky sportu u nás a v zahraničí Pedagogika sportu = klíčová oblast: A. věd o lidském pohybu ̶kinantropologie – rozvoj (ČR) pedagogické kinantropologie a pedagogiky sportu ̶kineziologie (USA, …) ← physical education = široké označení (studium TV), častěji i termín sports pedagogy ̶Bewegungswissenchaft (SRN, …) ← Bewegungs- und Sportpädagogik B. věd o sportu ← pedagogika sportu (Evropa, svět) C. věd o výchově (např. SRN), pedagogiky – tradice TV ̶ Adobe Systems 10 Rozvoj pedagogiky sportu – ČR ̶„klasická“ pedagogika sportu (viz Svoboda, 2000) – hl. procesuální stránka sportovního tréninku (motorické učení, průběh sportovní dráhy, profese a osobnost trenéra, ...) → tzn. pedagogika sportu = vztah edukace a soutěžního sportu ̶pedagogická kinantropologie = výzkum edukačních procesů … integrace pohybového učení a stimulace energetických systémů a jejich efekty ve specifickém edukačním prostředí (www – cz kin.) = tělesná výchova (školní) + sport (v užším pojetí) = soutěžní sport ̶soudobá pedagogika sportu (viz Jansa a kol. 2018) = pedagogika soutěžního + školního + rekreačního sportu Adobe Systems 11 Rozvoj pedagogiky sportu – SR ̶sportovní edukologie (športová edukológia) = součást věd o sportu (Sport Sciences) + športová humanistika + športová kinantropológia ̶sportovní edukologie = zkoumání, vývoj a vyhodnocování výchovy, vzdělávání a působení na tělesný, funkční, pohybový, psychický a sociální rozvoj člověka prostředky sportu (Sýkora 2000) ̶široké pojetí, tzn. edukační procesy ve výkonnostním sportu i sportovní procesy v podmínkách školy, sportu pro všechny i pro zdravotně oslabené (Labudová, 2002) Adobe Systems 12 Rozvoj pedagogiky sportu – SRN ̶pedagogika sportu (Sportpädagogik) = klíčová součást věd o sportu (např. Haag et Hummel, 2001) ̶velmi široké pojetí již od konce 60. let 20. století ̶zkoumá procesy sportovní edukace - všech věkových skupin - ve všech formách sportu (vrcholový – pro všechny) - ve všech formách edukace (školní, mimoškolní, rodinné a volnočasové) - ve všech edukačních institucích Adobe Systems 13 Rozvoj pedagogiky sportu u nás a v zahraničí Termín motopedagogika: •nejširší význam = cíl komplexní rozvoj osobnosti za využití jejího pohybu = edukace prostřednictvím pohybu → pohyb = hlavní edukační prostředek (ne výkon) •utváření osobnosti pomocí procesů motorického učení •užší označení – motopedagogika = motorické učení jako pomoc jedincům se specifickými potřebami (viz APA) Adobe Systems 14 Rozvoj pedagogiky sportu Pedagogika sportu zkoumá: ̶vztah edukace a sportu, tzn. školního, soutěžního a rekreačního sportu ̶edukaci ve sportu, sportem a pro sport ̶otázky související s edukací ve sportu a za jeho využití ̶edukační funkci sportu = imanentní potenciál sportu + reálné sportovní (pohybové) aktivity, které iniciují specifické edukační procesy = takové činnosti, při nichž se nějaký subjekt učí, obvykle za působení (přímého nebo zpro-středkovaného) jiného subjektu, který vyučuje nebo instruuje Adobe Systems 15 Rozvoj pedagogiky sportu – tendence ̶humanistická sportovní edukace – zaměření na sportovce, žáka, klienta, … = pomoc na cestě životem ̶posilování nondirektivního přístupu ̶sportovní edukace = rozvoj zdravé osobnosti (viz „pohyb jako lék“, tzn. lékař předepíše → sportovní pedagog realizuje) ̶heteroedukace → sportovní autoedukace ̶důraz na empirický výzkum – posilování kvalitativního výzkumu (jedinečnost sportovce, trenéra, …) ̶výsledky výzkumů = ovlivnění praxe (např. změny zájmů mládeže → školní TV → vzdělávání sportovních pedagogů, …) ̶…