Ekonomická specifika fungování profesionálních soutěží a klubů J. Novotný Specifika ligy profesionálních klubů •V oblasti: •fungování klubu •ve finančních tocích •účetnictví •ve vzájemné spolupráci a podpoře podpory: –pracovní trh hráčů, –dělení příjmů, –vzájemná podpora klubů v rámci daného ekonomického rámce, –empirická evidence soutěžní vyrovnanosti ligy, –empirická evidence efektů vzájemně podpůrných strategií, –dělení užitků z nově příchozích talentů mezi kluby vzájemnou dohodou (Coaseho teorém) jen pro americké ligy . • • OSOBY hráči trenéři a asistenti INVESTICE a FINANCOVÁNÍ nabídka produkce prodej Trh produktů tržní poptávka Televizní, přenosy Vstupenky sezónní, na jeden zápas prodej klubových suvenýrů a drobného zboží Management sportovního klubu osoby (hráči a trenéři) sportovní materiál, náčiní, oblečení sportovní zařízení, stadiony Trh faktorů tržní nabídka Model profesionálního fotbalového klubu, tzv. Fandelův Sponzoři, patroni Trh produktů - Zápas Finanční trh Trh faktorů Investor Sportovní kluby Domácnosti Příjmy od sponzorů Reklama Příjmy ze zápasů Vstupenky Produkty sponzorů Výdaje na produkty od sponzorů Výdaje na zápas Vstupenky Příjmy Poskytované služby Náklady na faktory Faktory produkce Model finančních toků profesionálního sportovního klubu Účetnictví •Rozhodující podíl v aktivech tvoří tzv. Nehmotná aktiva neboli hráči •do aktiv zapsáni v tržní hodnotě při pořízení •musí být odepsáni za tu dobu trvání kontraktu Účetnictví •v MLB se rozlišují v klubovém účetnictví náklady v krátkém období •na fixní: – Platy hráčů –Bonusy slíbené hráčům –Dělení příjmů v rámci ligy –Čisté úroky a další výdaje –Odpisy a amortizace •variabilní náklady: –Marketing, publicita, prodej vstupenek –Scouting – rozvoj hráčů –Hlavní Provoz (kingdom operations). •smíšený náklad : Ostatní a administrativa (General and Administrative) • • •