28.12.2020 © doc. ing. Jiří Novotný, CSc. 1 Podnik v profesionálních ligách sportovních kolektivních her Jiří Novotný KPE 28.12.2020 © doc. ing. Jiří Novotný, CSc. 2 Obsah: 1.Klubové cíle 2. 2.Sportovní ligy jako kartely 3. 3.Krytí se vzájemnou závislostí 4. 4.Kartel jako základ pro vysvětlení vývoje sportovní ligy l 28.12.2020 © doc. ing. Jiří Novotný, CSc. 3 Ad 1) Klubové cíle lMaximalizace zisku nebo maximalizace užitku? lZ amerických autorů se k tomu vyjadřovali El Hodiri a Quirk, 1971; Neale, 1964; Quirk, Fort, 1992, 1995; Rottenberg, 1956 lZ dalších Downward, Dawson, 2000. l lUkazuje se na příkladech z anglické, skotské, australské ligy a to nemluvě o české, rakouské, švédské, ruské fotbalové lize, že model maximalizace zisku tu neodpovídá skutečnosti 28.12.2020 © doc. ing. Jiří Novotný, CSc. 4 Ad 1) Klubové cíle lExistují ještě jiné síly, které vedou vlastníky klubů k jinému jednání, důležité je, aby jejich klub dosáhl vítězství. Jsou za to ochotni utopit obrovský majetek. l lZajímá je užitek – vítězství, zisk může přijít až později. l lRozdělení na vlastníky a řízení ve fotbalové asociaci dovoluje manažerům sledovat i neziskové cíle, např. maximalizaci užitku Sloane a kol. Typické pro Evropu 28.12.2020 © doc. ing. Jiří Novotný, CSc. 5 • Akciový trh nevnutil managementu limitované chování obvyklé v jiných odvětvích. • • Sloane odmítl maximalizaci zisku jako motivační faktor ve prospěch maximalizace užitku (zde např. vítězství v lize), které považoval za intuitivně nejpřitažlivější v případě fotbalu. • • Na užitek by mohlo být nahlíženo jako na nejasný cíl (účel) • •Fotbalový klub se blíží k jednotnému systému, jehož hlavním cílem je nabízet herní úspěch, vystavený finančním omezením. Ad 1) Klubové cíle 28.12.2020 © doc. ing. Jiří Novotný, CSc. 6 Užitková funkce pro takový klub je: U = U { A, P, X (πR – π0 – T)} Tato užitková naznačuje, že na užitek mají vliv: •průměrná domácí návštěvnost (A), •hra v poli (P), •zdravotní stav ligy, tj. soutěžní vyrovnanost (X), •čistý zisk (πR – π0 – T), •kde πR je zaznamenaný zisk, •π0 minimální přijatelný zisk (oboje před srážkou daně) •T je daň. Klub usiluje o maximalizaci užitku za podmínky, že čistý zisk je alespoň nulový: (πR – π0 – T) ≥ 0 Ad 1) Klubové cíle •Předpoklad klubového chování se může lišit v závislosti na předpokládaném cíli. Sledování užitku (představující úspěch a návštěvnost) na úkor zisku může (Sloane, str. 138) vytvářet větší koncentraci talentů, což by mohlo způsobit nevyužití společné maximalizace klubového a ligového zisku. • Sloane upozornil, že v lize existuje převažující krátkodobý klubový zájem a v pozadí je vlastní dlouhodobý zájem ligy, který však nikdy nemůže zmizet. lNejsou významné závislosti mezi herním úspěchem a ziskem ve fotbalovém svazu, nelze opomenout, že nějaká přijatelná úroveň zisku a užitku je v konečném výsledku stejná, jestliže vstup do lukrativní evropské soutěže závisí na dosažení úspěchu v domácí soutěži. l 28.12.2020 © doc. ing. Jiří Novotný, CSc. 7 Klubové cíle lUSA lkluby maximalizují zisk, snaží se maximalizovat rozdíl mezi celkovými výnosy za sezónu a celkovými náklady na sezónu (viz Noll, 1974; Scully, 1989; Fort 1989; Fort and Quirk, 1995): l l l max π = (R-C) l l lkde π značí zisk za sezónu, R celkové sezónní příjmy a C značí celkové sezonní náklady 28.12.2020 © doc. ing. Jiří Novotný, CSc. 8 Klubové cíle 28.12.2020 © doc. ing. Jiří Novotný, CSc. 9 Klubové cíle lUSA lpochybnosti o maximalizaci zisku (Zimbalist, 2003, Rascher,1997) l l max (π+ αw) kde α > 0, l lkde π značí zisk za sezónu lkde parametr α představuje váhu a může být různý pro jednotlivé kluby 28.12.2020 © doc. ing. Jiří Novotný, CSc. 10 28.12.2020 © doc. ing. Jiří Novotný, CSc. 11 Užitek u profesionálního sportovního klubu se transformuje do počtu vítězství. Umístění v sezóně Celkové procento vítězství 1. 0,653 2. 0,582 3. 0,530 poslední 0,265 Efektivita fungování klubu se posuzuje za pomoci procent vítězství a umístění v lize 28.12.2020 © doc. ing. Jiří Novotný, CSc. 12 Vztah procent vítězství a výše zisku 28.12.2020 © doc. ing. Jiří Novotný, CSc. 13 Ad 2. Sportovní ligy jako kartely lNa sportovní soutěže typu liga a ať jakéhokoliv charakteru je možno z ekonomického hlediska nahlížet jako na kartely nebo monopoly, l ltzn. omezené možnosti vstupu dalších účastníků do dlouhodobé soutěže, l lligy zahrnují skupiny klubů, které soutěží na sportovním poli s přesným soutěžním rozpisem, l lřídí se a je v souladu s pravidly daného sportu a sportovního svazu. 28.12.2020 © doc. ing. Jiří Novotný, CSc. 14 Ad 2. Liga jako kartel lProč vůbec Liga ? lLiga má nadregionální charakter lAbsence ligy, v počátcích uplatněn princip pohárových soutěží l- odrážela amatérský status sportovní kolektivní hry, lPohárová soutěž – vylučovací princip – play off v USA uplatněno až po r. 90, nadstavbová část •není zde nutno vytvářet složité řídící soustavy ligy, •nelze diktovat a ani se domlouvat na pravidlech jako to vyžaduje dlouhodobá soutěž. l 28.12.2020 © doc. ing. Jiří Novotný, CSc. 15 Ad 2. Specifika ligy lNákupy a prodeje hráčů jen v určených termínech l l placení hráčů podle výkonu l l požadovaná finanční rozhodnutí l lvstupné musí být vybráno, aby bylo možno zaplatit hráče. l lminimální počet domácích utkání je nezbytný, aby klub pokryl mzdové a další náklady, l lkoordinovný rozpis zápasů (utkání) tak, aby se konaly souběžně, synchronizovaně, l lpotenciální divák musí být informován, kdy a kde se utkání bude konat, o ubytování, l lkde a jak zaplatit vstupenky, je rovněž nutné zamezit přístup neplatícím divákům atp., l lotevřený stadion je nezbytnou podmínkou nabídky sportu. 28.12.2020 © doc. ing. Jiří Novotný, CSc. 16 Ad 3) Krytí se vzájemnou závislostí lO čistém monopolu ve sportovní lize nemůže být vůbec řeč, l lvlastníci klubů vyžadují trvalou existenci soupeřů, l lvždy se vyskytnou podněty bránící vyloučení soutěžících týmů, l lostatní vždy vytvoří koalici, která se postaví proti několika silným klubům, u kterých převáží krátkodobé zájmy a chtěli by se chovat jako klasický monopol, l lpřevažuje snaha po opravdu ryzí ekonomické konkurenční rovnováze, lza určitých okolností se dobrovolně zříkají svého potenciálního zisku ve prospěch užitku asi celku. 28.12.2020 © doc. ing. Jiří Novotný, CSc. 17 Ad 3) Krytí se vzájemnou závislostí l Všechny kluby nabízejí významný podíl na celkovém ligovém produktu a žádný tým nemůže ignorovat možnost, kdy soupeři hledají okamžitě možnost jak reagovat na jakékoliv změny v počtu klubových vítězství l lV lize existují omezení pro kluby v jejich schopnosti kontrolovat jejich vlastní výstupy.. l 28.12.2020 © doc. ing. Jiří Novotný, CSc. 18 Ad 4) Kartel jako základ pro vysvětlení vývoje sportovní ligy lDůležitým aspektem managementu ligy pro její fungování je rozdělování příjmů mezi členy. lHlavní zdroje příjmů jak se vyvinuly: lNenávratné: lvstupné, lprodej drobností, suvenýry atp., lsponzorství, lprodej TV práv, ltransferové poplatky, velkou měrou přerozdělované mezi kluby, lprodej výsledků sázkovým kancelářím, lnavýšení základního kapitálu úpisem nových akcií – a. s. lNávratné: lbankovní úvěry ldluhopisy l l 28.12.2020 © doc. ing. Jiří Novotný, CSc. 19 Ad 4) Kartel jako základ pro vysvětlení vývoje sportovní ligy lJak zvyšovat příjmy klubu? l 1.Vše se odvíjí od poptávky po sportu a speciálně sportovním odvětví 2. 2.Profesionální sportovní klub má několik možností jak zvýšit poptávku s tím i svoje příjmy 3. 28.12.2020 © doc. ing. Jiří Novotný, CSc. 20 Ad 4) Kartel jako základ pro vysvětlení vývoje sportovní ligy 1.Zkvalitnit tým nákupem kvalitních hráčů (jednodušší v Evropě) 2. 2.Zvětšení kapacity stadionu l 3.Využití různých marketingových nástrojů, prodej permanentek => pamatovat i na náhodné příchozí l Cenová elasticita lCenová elasticita poptávky = % změna ve spotřebě k % změně v ceně lElasticita návštěvnosti na sportovní utkání l l ε = - ΔA/ΔP × P/A l lΔA/ΔP = vždy záporná pro negativní sklon poptávky návštěvnosti l závisí na tom kde je elasticita počítána - P/A lA = návštěvnost lP = cena vstupenky l l 28.12.2020 © doc. ing. Jiří Novotný, CSc. 21 28.12.2020 © doc. ing. Jiří Novotný, CSc. 22 Cenová elasticita graf 2 Cenová elasticita lCelkový příjem R lPrvní z klíčových informací vlastníka klubu l R(A) = P(A)A l kde: P = cena vstupenky l A = počet diváků lPoptávková funkce l P(A) = a – bA la = průsečík s osou y l-b = sklon, směrnice poptávkové funkce návštěvnosti l l 28.12.2020 © doc. ing. Jiří Novotný, CSc. 23 Cenová elasticita lMezní příjem návštěvnosti–Marginal Revenue MR(A) l druhá klíčová veličina pro vlastníka l lDůležitý ekonomický poznatek odvozený od sklonu celkové příjmové funkce definované jako Δ R/ Δ A l MR(A) = a – 2bA lPodmínky: 1.R(A0) = max. úroveň 2.MR(A0) = 0 3.ε je 1 l l l l 28.12.2020 © doc. ing. Jiří Novotný, CSc. 24 28.12.2020 © doc. ing. Jiří Novotný, CSc. 25 Mezní příjem graf 2 28.12.2020 © doc. ing. Jiří Novotný, CSc. 26 Produkce v oblasti neelastické poptávky graf 2 28.12.2020 © doc. ing. Jiří Novotný, CSc. 27 Vztah celkových příjmů a zvýšení poptávky school_38 28.12.2020 © doc. ing. Jiří Novotný, CSc. 28 Ad 4) Kartel jako základ pro vysvětlení vývoje sportovní ligy lPříjmy, které jsou známé a dostupné: lVstupné za prodané vstupenky lTV práva (přenosová práva) l lty, které jsou hůře zjistitelné: lZ merchandisingu – nutno znát kontrakty na pronájmy, prostorů při zápasech pro obchodníky apod. 28.12.2020 © doc. ing. Jiří Novotný, CSc. 29 • • Ad 4) Kartel jako základ pro vysvětlení vývoje sportovní ligy lPrimární úkol (jednat jako kartel) je rozhodnout jak rozdělit příjmy mezi kluby ligy. l lDůležitá je podpora slabším klubům, z toho plyne řada nepříjemných a zákulisních jednání, je to boj mezi krátkodobými a dlouhodobými zájmy. l Evropa a Licenční systém UEFA lJedná se o získání licence pro účast v nejvyšších soutěžích lNezbytná kritéria pro splnění Licence: 1.Sportovní kritéria 2.Infrastrukturní kritéria 3.Personální a administrativní kritéria 4.Právní kritéria 5.Finanční kritéria 28.12.2020 © doc. ing. Jiří Novotný, CSc. 30 Evropa a Licenční systém UEFA lVýhody LS pro sportovní kluby: 1.Zabezpečit řádné fungování ligové soutěže z dlouhodobého hlediska 2.Pomoc zabezpečit stabilitu sportovních výkonů a konkurenceschopnost jednotlivých klubů i na mezinárodní úrovni 3.Posílit integritu soutěže 4. Vybudovat spolehlivost a důvěryhodnost účastníků soutěže 5.Zlepšit na veřejnosti image a schopnost uplatnit se na trhu 6.Zlepšit bezpečnost a komfort diváků 28.12.2020 © doc. ing. Jiří Novotný, CSc. 31 Licenční řízení pro soutěžní ročník 2011/2012 lSeznam příloh l2.2.2011 2011.Licence - 9. Prohlášení o bezdlužnosti - zaměstnanec 40467 B l l2.2.2011 2011.Licence - 8. Prohlášení o bezdlužnosti – hráč 42532 B l2.2.2011 2011.Licence - 7. Přehled závazků 11545 B l l2.2.2011 2011.Licence - 6. Přehled pohledávek l11542 B l2.2.2011 2011.Licence - 5. Tabulka hráčských transferů 11703 B 28.12.2020 © doc. ing. Jiří Novotný, CSc. 32 Licenční řízení pro soutěžní ročník 2011/2012 l l2.2.2011 2011.Licence - 4. Příjmy - Výdaje 25057 B l2.2.2011 2011.Licence - 3. Prohlášení management 32362 B l2.2.2011 2011.Licence - 2. Údaje o hráčích - A tým 11193 B l2.2.2011 2011.Licence - 1. Žádost 112308 B l2.2.2011 2011-02-01.Lic - Zahájení řízení 286157 B 28.12.2020 © doc. ing. Jiří Novotný, CSc. 33 Evropa a Licenční systém UEFA lMožné následky neudělení LS: l Uchazeč o licenci – může přijít o (ušlý) zisk lJiný soutěžící (konkurent) – škoda může vzniknout např. klubu z nižší soutěže l Hráči – v důsledku chybného rozhodnutí mohou hráči přijít o očekávané a dohodnuté platy lSponzoři – budou se bránit z titulu zbytečně vynaložených nákladů l 28.12.2020 © doc. ing. Jiří Novotný, CSc. 34 Evropa a Licenční systém UEFA lMajitel vysílacích práv – který investoval do nákupu vysílacích práv lSpolečníci (akcionáři) uchazeče (investoři) – investorovi vzniká škoda, snížení H klubu lDiváci – nedostane produkt za který něco platí v podobě vstupného na sportovní utkání. 28.12.2020 © doc. ing. Jiří Novotný, CSc. 35 Otázky 1.Vysvětlete rozdíl mezi pohárovou soutěží a ligou. 2.Charakterizujte užitkovou funkci prof. sportovního klubu. 3.Znázorněte a popište vztah procent vítězství a vytvořeného zisku. 4.Znázorněte a popište vztah mezi příjmy a návštěvností. 5.Vysvětlete a znázorněte vztah celkových příjmů a zvýšené návštěvnosti. 6.Na jakých premisách je založen sportovní kartel v USA. 7. 7. 7. 28.12.2020 © doc. ing. Jiří Novotný, CSc. 36 Otázky l7. Jak se vyvinuly u profesionálních klubů hlavní typy příjmů ? l l8. Na jakých hlavních principech je založen Licenční systém ČMFS? l l9. Jaké výhody má LS pro sportovní kluby? l l10. Jaké dopady může mít neudělení licence klubu? l 28.12.2020 © doc. ing. Jiří Novotný, CSc. 37