}změnami tělesných rozměrů a proporcí }stavbou a funkcí tělesných orgánů }psychikou, chováním }výkonností } }změny – do 18ti let hovoříme o růstu, vývoji a dozrávání - mají různou intenzitu a dynamiku }přímo souvisí se sportovním výkonem: v důsledku vývojových změn se výkonnost v pohybových činnostech přirozeně zvyšuje. } } } Až do věku dospělosti se člověk v mnoha směrech mění. Má-li být trénink dlouhodobě úspěšný, nelze tato fakta ignorovat. Nervová soustava je po 6.roce dostatečně vyzrálá i pro složitější, koordinačně náročné pohyby }Věk dítěte je dán: } kalendářním věkem (=datum narození) }biologickým věkem (=stupněm dosaženého vývoje, tzn. výškou a hmotností, proporcemi, kostní zralostí…) } }Vývojová akcelerace (=biologický věk je vyšší než kalendářní věk) }Vývojová retardace (=kalendářní věk převyšuje věk biologický) Stupeň biologického rozvoje se přímo dotýká sportu a tréninku mládeže a stupeň tělesného rozvoje se přímo odráží na sportovní výkonnosti. Více vyvinutí jedinci dosahuji díky své tělesné převaze poměrně dobrých výkonů a zpravidla vydrží i vyšší tréninkové zatížení. Nezřídka jsou považováni za talenty, později však bývají dosaženi a předstiženi. Rozdíl mezi stejně starými jedinci může být v některých obdobích až 3 roky. } } }mladší školní věk (6-11 let) } }starší školní věk (11-15 let) } }dorostový věk (15-18 let) }Pohybový vývoj je charakterizován: } }vysokou spontánní aktivitou }lehkým a rychlým učením nových pohybových dovedností }nejpříznivější věk pro motorické učení }zlepšuje se schopnost provádět složitější koordinační pohyby Nově naučené dovednosti mohou mít malou trvanlivost při nedostatečně častém opakování. Preferujeme herní formu učení. Nejefektivnější forma učení – IMITAČNÍ: předvedení dokonalé ukázky, děti se ji snaží napodobit. Rozvíjíme koordinaci a rovnováhu. }Trenérský přístup } }v tréninku a soutěžení převládá herní princip (tzn. radostný charakter činnosti, příjemné prožitky z pohybu) }prohry by neměly být negativně hodnoceny ani trenérem ani rodiči (zbytečný stres) }tréninková činnost musí být pestrá a často obměňovaná }formujeme kladný vztah ke sportu }rozvoj koncentrace, posilování vůle, formování osobnosti, kolektivní cítění }Výchovné působení trenéra by mělo posilovat správnou životosprávu, hygienické návyky a celkový denní režim Charakteristika období: děti jsou snadno ovladatelné, optimistické, mají zájem o vše nové. Soutěží rády a s vervou. Baví je hra. Děti snadno přijímají názory druhých, proto by trenér měl působit především vlastním příkladem, být přirozenou autoritou. Elán dětí je třeba postupně usměrňovat od spontánní pohybové aktivity k systematickému tréninku, s čím souvisí i usměrňování morálních norem. }Pohybový vývoj je charakterizován: } }dokonalejší a přesnější provedení pohybu }rychlé pochopení, snadno se učí nové pohybové dovednosti }dovednosti naučené v tomto období mají dlouhodobější charakter }ke konci období nástup puberty = disproporce mezi částmi těla }v období puberty zhoršení koordinace, přesnosti a plynulosti pohybů 11-12 let vrchol ve všeobecném vývoji. Roztěkanosti pohybů přechází v plynulost, účelnost a přesnost provedení. Děti rychle chápou a snadno se učí nové pohybové dovednosti }Trenérský přístup } }vyžaduje vědomosti a zkušenosti }snaha o získání důvěry = diskrétní a taktní přístup }prohřešky řešit až s odstupem času - po odpadnutí vášní }nedostatky vytýkat „mezi čtyřma očima“ }trénink přechází od hry k systematické činnosti – stává se povinností (chce-li sportovec v budoucnosti dosáhnout úspěchů) }podpora nejen ve sportu, ale i v kulturním vyžití, při plnění školních povinností,… } } I větší obtíže jsou přechodné a časem odezní. Trenér by měl být starším a zkušenějším (chápajícím) přítelem, jít příkladem v dobrém slova smyslu. Je třeba upevňovat zájem o sport, ale současně je třeba se vyvarovat toho, že nic jiného neexistuje. Svěřence vedeme k lepšímu využívání času. }Vysoká efektivita tréninku: }základní koordinace pohybů: 6-8 let }kombinace pohybů: 7-10 let }rychlostní schopnosti (frekvence): 7-10 let }rovnováha: 8-13 let }pohyblivost: 10-13 let }komplikovaná motorika: 10-13 let }přesnost pohybu: 10-13 let } }Střední efektivita tréninku: }správné a rychlé reakce: 7-11 let }rychlá a výbušná síla: 10-15 let }základní silový rozvoj: 10-13 let }vytrvalost: 11-14 let } }Děkuji za pozornost… } } } } } }Následuje přednáška: }Dlouhodobá koncepce sportovního tréninku