{ Trénink dětí zásady, na co klást důraz, doporučení Ñúspěch v období do 14 let souvisí s biologickým rozvojem Ñúspěch v seniorském věku je výsledkem mnoha dalších faktorů Ñděti, které dospívají později mívají delší sportovní kariéru a vrcholných výkonů dosahuji později Ñpřipomínám ranou specializaci a trénink odpovídající vývoji Ñsportovní příprava, která respektuje vývoj jedince je kvalitnější a sportovní kariéra trvá déle Ñklubové podmínky, zázemí, vybavení a další možnosti ÑJE DOBRÝ MÍT PLÁN Co ovlivňuje výkon v dětském věku? Ñaerobní systém se přednostně rozvíjí do 12 let věku dítěte Ñzákladem dlouhodobé a úspěšné kariéry je rozvoj aerobní vytrvalosti Ñrozvoj kapacity energetických systému (aerobní, anaerobní) a fyzické (i psychické) zotavení by mělo být spojováno s myšlenkou dlouhodobé sportovní kariéry Ñkondiční trénink na suchu = obecný rozvoj dovedností Ñpřevládají pozitivní pocity: co mně dělá radost, u toho vydržím, co mne stresuje, od toho utíkám Rozvoj kondice Ñneustále myslet na techniku Ñvysoká úroveň techniky = základ vysoké efektivnosti Ñmodelová technika vs. individuální styl plavce Ñučení – správné provedení – rychlé a správné provedení – rychlé a správné provedení ve stresu Ñstupeň kondiční připravenosti a všestrannosti ovlivňuje rozvoj dovedností a techniky Ñ Rozvoj techniky Ñje důležitý pro udržení motivace a pravidelnému tréninku Ñrespektovat věk: děti nejsou malí dospělí a opačně, dospělí plavci nejsou děti Ñpozitivní prostředí v tréninku Ñneúspěch je způsob, jak objevit nedostatky a posunout se dál Ñúkolem trenéra je opravovat chyby a nedostatky = neustálá kritika, proto nesmí zapomínat chválit a povzbuzovat a ocenit i dílčí zlepšení či úspěchy Ñ Rozvoj psychiky Ñco trenér, to názor Ñkaždý trenér má svou vlastní metodu, se kterou pracuje: ze začátku se učí od zkušených trenérů a z metodických pouček a později s narůstajícími zkušenostmi upravuje tak, aby jeho tým dosahoval požadovaných výsledků Ñodborné znalosti, tacitní znalosti Ñplán není univerzální pro všechny: záleží jaké družstvo se vám sejde. I dvě výkonnostně obdobná družstva mohou mít zcela odlišnou přípravu Etapy sportovního tréninku Platonov - 1986 Olbracht - 2000 Richards 1996 Richards 1996 Richards 1996 Sterlin 1999 Maglischo 1993 Maglischo 1993 od 15 let mohou plavci trénovat jako senioři – pokud sami chtějí Ñpřístup se, zdá se, mění Ñtréninková náročnost zůstává, ale ... Ñ...zohledňujeme věk svěřenců a trénink přizpůsobujeme jejich schopnostem Ñindividualizace Ñklade se větší důraz na všestrannost (jiné sporty) Ñpreferujeme kvalitu před kvantitou Ñsituace se trošku komplikuje, protože konkurence sportovních odvětví roste, v ČR plavání není extra populární, a dnešní děti udržet u pravidelné fyzické aktivity v jednom sportovním odvětví není úplně jednoduché Ñteam, přátelství, dobré vztahy, dobrý trenér Ñ Závěry