žvelmi důležité – pravidelně trénovat žsoučást techniky plaveckých způsobů žvýrazně ovlivňují plavecký výkon žstartovní skok má větší význam na krátkých tratích žobrátky důležitější na delších tratích žsoučástí je po startu a obrátkách výjezd žpři obrátkách naplavání na obrátku ža finiš!!! ž ž ž žze startovního bloku / z vody žštafetová předávka žoficiálně fáze startovního skoku: odraz, letová fáze, dopad, výjezd (splývání a první plavecké pohyby) žkvalitní start = reakční čas závodníka, výbušná síla DK, kvalita skoku, vstup do vody, streamline, výjezd, přechod z výjezdu do plavání ž žstartovní postoj má více variant žtrack start / grap start žodraz vpřed vzhůru: úhel odrazu 10 – 25 stupňů ždynamika je dána odrazem a švihem paží žúhel dopadu 30 – 45 stupňů žtělo má proudnicový tvar žpo vstupu těla do vody ztrácí plavec rychlost – je nutné zahájit plavecké pohyby = výjezd ž ž ž15 m pod vodou žu K, M a Z vlnění žP výjezd žnutnost trefit přechod na hladině z vlnění do souhry žnenadechovat hned s prvním záběrem na hladině ž ž ž žstejné fáze startovního skoku: odraz, letová fáze, dopad, výjezd (splývání a první plavecké pohyby) žzákladní postoj pod startovním blokem (více variant) žodraz, letová fáze (prohnutí) žvstup do vody (první jdou ruce, hlava, trup) žběhem zanořování trupu nohy švihají vzhůru a zajíždí pod hladinu v jednom bodě ža vlnění max. 15 m ž žukázka, vysvětlení žnejrůznější skoky a pády do vody žskákat z různých výšek a pozic žpostupně zařazovat skoky po hlavě (ze sedě, dřepu, stoje) žnejprve je důležité, aby děti zvládly skok po hlavě žaž ho zvládnou, pilujeme celek – odraz, streamline, výjezd žchce to hodně trpělivosti žzařazovat do tréninku pravidelně žna děti co se bojí netlačit, nespěchat, dodávat jim odvahu, zkoušet, vysvětlovat, zkoušet a chválit – hledat varianty ž žodrazy od stěny žnácvik startovního postoje žpři skoku boky z vody ven žpřeskoky z vody přes lano žnezapomenout na vyšvihnutí noh žvyužití odrazové lišty – jednodušší skok, ale děti by to měly zvládnout i bez ní ž žobrátka = změna směru plavání žpořád se hledá nejefektivnější provedení žpro každý způsob daná obrátka: kotoulová / základní (kyvadlová) žfáze obrátky: naplavání, dohmat a otočení, odraz a splývání, zahájení plaveckých pohybů (pod hladinou = výjezd) žpři naplavání na obrátkovou stěnu nesmí plavec ztratit rychlost žobrátka dle pravidel plavání žale neustále se vyvíjejí a hledají nové způsoby, jak obrátku provést rychleji a účelněji ž„nová“ polohová obrátka, kotoulová prsová obrátka... žvysvětlit ukázat vyzkoušet žcelkem dobře funguje nácvik na suchu nebo ve vodě s dopomocí ždítě musí umět kotrmelec na suchu i ve vodě (vpřed i vzad) žnaučit se trefit nohama stěnu a dynamický odraz žobrátka neslouží k odpočinku, ale je to příležitost, jak zlepšit výkon žtrénovat velmi často, dbát, aby děti prováděly správné obrátky na každém tréninku žstarty a obrátky nacvičovat velmi často žnezapomenout na výjezdy, odrazy, reakční čas žbýt trpělivý, ale velmi důsledný žvyužít suchou přípravu (dynamika DK, reakční čas, kotrmelce) ždbát na správné provedení během tréninku (i když se obrátky zrovna netrénují) žpracovat na rozvoji všech dovedností, co děti potřebují ž