5. Vzdělávací proces v tělesné výchově (plánování, prvky, učivo) Mgr. Jiří Sliacky, Ph.D. Katedra pedagogiky sportu Vzdělávací proces v TV (plánování, prvky, učivo) 1 Plánování výuky ̶ při samotném plánování výuky z pohledu učitele je výchozím kurikulárním dokumentem ŠVP ̶ na začátku každého školního roku jsou výstupy ŠVP rozpracovány do vzdělávacích cílů pro daný školní rok každého předmětu a odpovídajícího ročníku studia (učitel si tak vytváří plán výuky pro danou třídu a daný předmět na celý školní rok, tzv. roční tematický plán, který kromě cílů určuje i sled jednotlivých tematických celků a jejich časovou dotaci) ̶ v ročních tematických plánech je vzdělávací obsah zpravidla rozdělen ještě na širší tematické celky s podrobněji rozpracovanými cíli, pořadím částí a opět časovou dotací ̶ jednotlivé výstupy ročního tematického plánu a tematických celků jsou potom rozpracovávány do cílů jednotlivých vyučovacích jednotek (klíčový krok pro přípravu na vyučovací jednotku) Vzdělávací proces v TV (plánování, prvky, učivo) 2 Didaktické zprostředkování učiva Vzdělávací proces v TV (plánování, prvky, učivo) 3 Knecht, 2007, s. 76 Didaktické zprostředkování učiva Didaktická analýza Proces výběru obsahů různých oblastí naší kultury (vědy, techniky, umění, hodnot…) pro transformaci na vzdělávací obsah. Vzdělávací proces v TV (plánování, prvky, učivo) 4 Knecht, 2007, s. 76 Didaktické zprostředkování učiva Didaktická redukce Zjednodušení a zpřehlednění vzdělávacích obsahů za účelem jejich zprostředkování žákům. Didaktická transformace Proces přeměny vybraného vzdělávacího obsahu do zjednodušené a srozumitelné podoby s ohledem na receptivní a kognitivní vyspělost žáků a stanovené vzdělávací cíle. Vzdělávací proces v TV (plánování, prvky, učivo) 5 Knecht, 2007, s. 76 Didaktické zprostředkování učiva Didaktická rekonstrukce Přetváření zprostředkovaných vzdělávacích obsahů v mysli žáků v individuální koncept poznání každého jedince. Jeho zachycení prostřednictvím pedagogického výzkumu by pak mělo směřovat k vlastní rekonstrukci školního kurikula. Vzdělávací proces v TV (plánování, prvky, učivo) 6 Knecht, 2007, s. 76 Od ŠVP k ročnímu tematickému plánu ̶ cíle kognitivní, afektivní a psychomotorické ̶ didaktická znalost obsahu – propojování znalostí obsahu a didaktických znalostí, konstrukce takové podoby obsahu, jež bude zohledňovat specifické učební možnosti žáků 1. Analýza jednotlivých výstupů ŠVP pro daný ročník s ohledem na stávající úroveň znalostí a dovedností žáků, jejich schopnosti, aktuální podmínky výuky... 2. Ke každému odpovídajícímu výstupu ŠVP sestavit strukturu učiva (struktura učiva určuje hloubku a šířku každého konkrétního tématu, je to vlastně osnova všeho, co je nutné žáka naučit, aby bylo dosaženo cíle). 3. V souladu s pravidly pro tvorbu cílů definovat jednotlivé cíle každého tématu. Vzdělávací proces v TV (plánování, prvky, učivo) 7 Od RTP k přípravě na vyučovací jednotku ̶ postup je v prvních krocích vlastně obdobný ̶ výběr výstupu RTP, který bude ve vyučovací jednotce realizován a jeho analýza (neopomenout návaznosti na předcházející obsah) ̶ sestavení odpovídající struktury učiva ̶ definování cíle hodiny ̶ na základě stanoveného cíle jsou potom vybrány didaktické řídicí styly, vyučovací postupy a metody, didaktické prostředky a jsou definovány metody hodnocení, případně hodnotící kritéria ̶ po sestavení celého obsahu vyučovací jednotky je naplánována její organizace Vzdělávací proces v TV (plánování, prvky, učivo) 8 Prvky vzdělávacího procesu Herbartův (didaktický) trojúhelník Vzdělávací proces v TV (plánování, prvky, učivo) 9 (Skalková, 2007, s. 112) Prvky vzdělávacího procesu Hendrichův model Vzdělávací proces v TV (plánování, prvky, učivo) 10 (Hajerová Müllerová, Slavík, 2020, s. 36) Prvky vzdělávacího procesu Vzdělávací proces je interakcí mezi učitelem a žákem, při které za daných podmínek dochází prostřednictvím učitelova vyučování a žákova učení zprostředkovávaného obsahu (učiva), jak k vytváření nových hodnot ve znalostech, dovednostech a postojích žáka, tak v pedagogických kompetencích učitele. Vzdělávací proces v TV (plánování, prvky, učivo) 11 Učivo ve školní tělesné výchově ̶ výběr učiva vždy koresponduje s nastavenými cíli vzdělávání ̶ podle RVP ZV a RVP G je učivo TV členěno do třech základních oblastí ̶ činnosti ovlivňující zdraví ̶ činnosti ovlivňující úroveň pohybových dovedností ̶ činnosti podporující pohybové učení ̶ samostatným vzdělávacím oborem s vlastním obsahem (učivem) je v RVP ZV a RVP G obor Zdravotní tělesná výchova Vzdělávací proces v TV (plánování, prvky, učivo) 12 Učivo RVP ZV Vzdělávací proces v TV (plánování, prvky, učivo) 13 Učivo RVP ZV Vzdělávací proces v TV (plánování, prvky, učivo) 14 Učivo RVP ZV Vzdělávací proces v TV (plánování, prvky, učivo) 15 Učivo RVP G Vzdělávací proces v TV (plánování, prvky, učivo) 16 Učivo RVP G Vzdělávací proces v TV (plánování, prvky, učivo) 17 Učivo RVP G Vzdělávací proces v TV (plánování, prvky, učivo) 18 Použité zdroje FIALOVÁ, Ludmila. Aktuální témata didaktiky: školní tělesná výchova. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1854-8. HAJEROVÁ MŰLLEROVÁ, Lenka a Jan SLAVÍK. Modelování kurikula. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta pedagogická, 2020. ISBN 978-80-261-0903-7. KNECHT, Petr. Didaktická transformace aneb od „didaktického zjednodušení“ k „didaktické rekonstrukci“. Orbis scholae, 2007, roč. 2, č. 1, s. 67 – 81. ISSN 1802-4637. Rámcové vzdělávací programy pro gymnázia (RVP G*). Edu.cz [online]. [cit. 2022-08-09]. Dostupné z: https://www.edu.cz/rvp-ramcove-vzdelavaci-programy/ramcove-vzdelavaci- programy-pro-gymnazia-rvp-g/. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (RVP ZV). Edu.cz [online]. [cit. 2022- 08-09]. Dostupné z: https://www.edu.cz/rvp-ramcove-vzdelavaci-programy/ramcovy- vzdelavacici-program-pro-zakladni-vzdelavani-rvp-zv/. SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada, 2007. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247- 1821-7. Vzdělávací proces v TV (plánování, prvky, učivo) 19