10. Prostředí a podmínky vzdělávacího procesu ve školní TV Mgr. Jiří Sliacky, Ph.D. Katedra pedagogiky sportu Podmínky vzdělávacího procesu v TV ̶ institucionální podmínky ̶ materiální podmínky ̶ personální podmínky ̶ sociální podmínky ̶ legislativní podmínky ̶ bezpečnostní podmínky Institucionální podmínky ̶ ekonomická situace školy ̶ prostorové možnosti školy s ohledem na výuku TV (počet tělocvičen, možnost využívání hřišť, atletických drah, plaveckých bazénů…) ̶ vztahy se zřizovatelem ̶ počty žáků ve třídách ̶ klima školy Materiální podmínky ̶ šíře vybavení (pomůcky jen na základní aktivity, nebo např. i netradiční sporty, speciální vybavení pro zdravotní TV…) ̶ kvalita a kvantita vybavení ̶ úroveň spolupráce vyučujících TV a vedení školy na rozšiřování, obměňování a renovování fondu pomůcek pro TV ̶ úroveň technologického vybavení školy (možnosti využití technických prostředků jako notebooky, projektory, tablety…) Personální podmínky ̶ kvalifikovanost a odborná fundovanost vyučujících TV ̶ kvalifikace učitele pro 2. st. ZŠ a SŠ je dána zák. č. 563/2004 Sb. o pedagogických pracovnících (§§ 8 a 9) ̶ je nutné rozlišovat kvalifikaci a aprobaci ̶ aktivnost a entuziasmus vyučujících TV ̶ klima pedagogického sboru školy s ohledem na sportovní a pohybové aktivity Sociální podmínky ̶ sociální situace v lokalitě školy a regionu ̶ míra podpory a případného aktivního zapojení rodičů do činnosti školy ̶ poměr místních a dojíždějících žáků ̶ míra aktivity vyučujících TV i mimo školu či dobu vyučování v regionu školy Legislativní podmínky ̶ legislativní normy pro oblast školství (zákony, vyhlášky, nařízení…) ̶ zák. č. 561/2004 Sb., školský zákon, zák. č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících, zák. č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví… ̶ prováděcí vyhlášky MŠMT, ale i jiných ministerstev, k zákonům, které se dotýkají oblasti vzdělávání (např. vyhl. č. 48/2005 Sb. o základním vzdělávání, vyhl. č. 13/2005 o středním vzdělávání…) ̶ nařízení vlády zasahující do oblasti vzdělávání (např. NV č. 75/2005 Sb., o stanovení rozsahu přímé vyučovací povinnosti…) ̶ metodické pokyny, směrnice a doporučení (např. metodický pokyn č. j. 37 014/2005-25 k zajištění bezpečnosti a ochrany žáků…) ̶ interní směrnice a předpisy školy Bezpečnostní podmínky ̶ podmínky bezpečnosti žáků i pedagogů jsou zakotveny v legislativních normách, na které navazují vnitřní předpisy škol ̶ nejčastěji jsou upravovány maximální možné počty žáků při určité činnosti na jednoho pedagoga, povinnou materiální vybavenost a nutnost dalších specifických opatření, např. potvrzení o zdravotní způsobilosti, souhlas zákonného zástupce… ̶ vyhl. č. 48/2005 Sb. – maximální počet žáků na jednoho pedagoga při akcích mimo školu je 25 ̶ metodický pokyn č. j. 37 014/2005-25 – maximální počet žáků v lyžařském družstvu, při plavání, při koupaní, při turistice… ̶ požadována může být i další specifická kvalifikace, např. instruktor lyžování, zdravotník zotavovacích akcí… Prostředí výuky TV ̶ souhrn výše uvedených podmínek v širším společenskopolitickém kontextu dané doby (např. některé celospolečenské problémy, ovlivňující vzdělávání přímo v každé konkrétní škole) ̶ ve vztahu k TV to mohou být třeba současné problémy s hypokinezí mládeže či dětskou obezitou ̶ rovněž některá politická rozhodnutí, učiněná na nejvyšší centrální úrovni, mohou přímo ovlivnit výuku na konkrétní škole