Adobe Systems 1 14. APLIKACE PEDAGOGICKÝCH PRINCIPŮ (ZÁSAD) VE SPORTOVNÍ EDUKACI Adobe Systems 2 PEDAGOGICKÉ PRINCIPY ̶od starověku – hledání klíčových požadavků (rysů) „dobré“ edukace – využití empirie ̶mimořádný příspěvek J. A. Komenského (1592–1670) ̶konec 20. století – experimentální ověřování – zvláště rozvoj neurověd = pochopit biologický základ psychiky ̶pedagogické principy = základní požadavky usilující o efektivnost edukačního procesu ̶aplikace do všech edukačních oblastí (školní, mimoškolní, volnočasové, rodinné, autoedukace, sportovní, …) Adobe Systems 3 „Klasické“ pedagogické principy princip cílevědomosti ̶jasně stanovit cíle sportovní edukace (tréninku) ̶cíle dostatečně zdůvodnit (motivovat) ̶přiměřeně je objasnit jedinci nebo skupině – např. společná příprava princip soustavnosti (systematičnosti) ̶uspořádat veškeré podněty do zdůvodněného systému ̶působení i činnosti sportovce mají být co nejsoustavnější princip uvědomělosti = požadavek, aby sportovec, klient, … kladeným nárokům plně porozuměl ̶ Adobe Systems 4 „Klasické“ pedagogické principy princip aktivnosti = požadavek: ̶opřít se o samostatnou činnost sportovce (o jeho podněty, nápady, …) ̶aktivizovat jeho poznávací, citové a volní procesy ̶opírat se o jeho zájem a stimulovat jej vhodnou motivací princip názornosti ̶vycházet ze smyslového nazírání skutečnosti i obrazů (statických i dynamických) = přímý názor (technologie – kamery, PC, 3D) ̶opírat se o dosavadní představy a zkušenosti sportovce = nepřímý názor ̶systematicky rozvíjet nazírací a představovací schopnosti (vnímání, pozorování, fantazii, …) ̶ Adobe Systems 5 „Klasické“ pedagogické principy princip trvalosti = požadavek, aby se jednou osvojené vědomosti a hlavně motorické dovednosti staly „trvalým majetkem“ – pomůže: ̶opakování a procvičování ̶vhodný výběr základních prvků ̶přiměřené tempo ̶zachovávání předchozích principů ̶emotivnost práce princip emocionálnosti = požadavek: ̶probouzet ve sportovní činnosti adekvátní citové prožitky ̶opírat se o ně ̶udržovat trvale radostnou tvůrčí atmosféru (vtip, pochvala, ...) – „pozitivní náročnost“ ̶ Adobe Systems 6 „Klasické“ pedagogické principy princip přiměřenosti = požadavek: ̶obsah, formy a metody sportovní edukace musí být v souladu s: - věkovou vyspělostí - s genderovými specifiky - s dosavadní úrovní ̶východisko = pedagogická (psychologická, sportovní, …) diagnostika ̶nutný individuální přístup ̶přiměřená náročnost ̶= klíčový princip ve sportovní edukaci, např. ve sportovním tréninku – viz dvě cesty dlouhodobé koncepce sportovního tréninku: a) raná specializace b) trénink odpovídající vývoji ̶ Adobe Systems 7 Dvě cesty koncepce (nejen) tréninku 1. Strategie tréninku RANÁ SPECIALIZACE TRÉNINK ODPOVÍDAJÍCÍ VÝVOJI Dosáhnout vysoký výkon co nejdříve. Plán tréninku si klade za cíl co nejrychleji dosáhnout úspěchu. Dosáhnout pouze výkonnost přiměřenou věku. Nejvyšší výkon = perspektivní cíl, dětství a mládí je přípravnou etapou k dosažení tohoto cíle. Adobe Systems 8 Dvě cesty koncepce tréninku 2. Obsah tréninku Úzké zaměření – vede k jednostrannosti. Cenu má jen to, co směřuje rychle k cíli. Odpovídající podíl všestrannosti. Prostor pro hru, zážitky, neformální setkávání ap. RANÁ SPECIALIZACE TRÉNINK ODPOVÍDAJÍCÍ VÝVOJI Adobe Systems 9 Dvě cesty koncepce tréninku 3. Velikost zatížení Jít až na hranici únosnosti. Neúměrné nároky na ještě nevyzrálé jedince. Zřetel na individuální vývoj. Postupné a pozvolné stupňování nároků na sportovce. RANÁ SPECIALIZACE TRÉNINK ODPOVÍDAJÍCÍ VÝVOJI Adobe Systems 10 Dvě cesty koncepce tréninku 4. Pedagogicko-psychologické rysy Tvrdost, cílevědomost. Psychické momenty charakteristické pro práci dospělých: napětí, vážnost, racionalizace, tlak na výkon. Trénink odpovídající mentalitě věku, omezování tlaku na výkon. Aktuální výkonnostní cíle nejsou zcela nejdůležitější. Radost, hravost, uvolněnost, bohatství prožitků, ocenění. RANÁ SPECIALIZACE TRÉNINK ODPOVÍDAJÍCÍ VÝVOJI Adobe Systems 11 Dvě cesty koncepce tréninku 5. Důsledky Únava fyzická i psychická. Burn out – „vyhoření“. Poškození, úrazy. Pozdější nižší výkonnost. Problém celoživotního vztahu ke sportu. Mírně vyšší výkonnost. Šance vyšší fyzické a především psychické pohody. Předpoklad celoživotního pozitivního vztahu ke sportu. RANÁ SPECIALIZACE TRÉNINK ODPOVÍDAJÍCÍ VÝVOJI Adobe Systems 12 Principy volnočasové edukace ̶jejich aplikace je klíčová pro volnočasové sportovní aktivity (pro rekreační sport) ̶jejich aplikace je velmi vhodná pro výkonnostní sport (závodní, soutěžní sport) ̶ ̶jejich aplikace je vhodná pro školní sport (do školní TV, především v rámci mimovyučovacích aktivit, …) ̶ ̶ Adobe Systems 13 Principy volnočasové edukace princip dosažitelnosti = ̶respektovat prostorové a časové možnosti sportovců, dětí, klientů, … (např. dopravní dostupnost, vhodná doba tréninku, …) ̶oprávněný pocit sportujících, že je provází ochota, náklonnost, laskavost, empatie, úspěch, … princip charakteru výzvy = ̶inspirující a přitažlivé materiální i sociální prostředí ̶nabídky zajímavých nejen sportovních aktivit (= výzev) Adobe Systems 14 Principy volnočasové edukace princip možnost iniciativy = nabízet a umožnit účastníkům ̶rozvíjet vlastní aktivity ̶podle možností uspokojovat osobní potřeby ̶participovat na celkové koncepci ̶rozvoj potřebných sociálních kompetencí ̶… edutainment = propojit ̶učení – vzdělávání (education) + ̶zábava (entertainment)