Psychologické aspekty sportovní přípravy v plavání Psychologie sportu ›věda o chování a prožívání při pohybových a sportovních činnostech ›aplikovaná sportovní psychologie = pro sportovní praxi; využívá teoretických poznatků vlastního základního výzkumu, různých psychologických oborů a sportovních věd pro vytváření praktických postupů zaměřených na zlepšení sportovního výkonu Sportovní psychologie ›porozumění sportovcům a sportujícím ›porozumění působení sportovního prostředí ›skupinové procesy ve sportu ›metody zlepšování výkonnosti ›zlepšování zdraví a well-beingu pomocí sportu a cvičení ›psychický růst a podpora osobnosti › › Proč psychologická příprava? ›A podává perfektní výkony při tréninku, ale v utkání či závodě selhává ›B podává stabilně dobré výkony již 10 let ›Tým C prohrál „vyhraný“ zápas › ›v plavání ›„já to neuplavu, já se utopím“ ›já to nechci plavat, budu nejhorší ›ulitý start / zaspání na startu ›já to musím plavat, dal mi to trenér ›po doplavání: aaau, bolí mě rameno/tříslo/koleno = nemohl jsem rychleji plavat ›... › › › ROLE TRENÉRA ›plánování cílů, hodnocení výkonů ›sebepoznání sportovce ›motivace ›regulace psychických stavů (relaxační techniky, vnitřní řeč) ›imaginace, vizualizace ›příprava závodní strategie ›budování týmového ducha A sportovní psycholog? ›Konzultant trenéra ›Základní a speciální psychodiagnostika ›Vzdělávání a skupinová práce ›Hráč s problémy ›Hráč, který chce na sobě pracovat nad rámec normy ›Koučování (!) trenéra ›Když trenér vyhodnotí, že neumí pomoci, nastupuje psycholog › Stres a motivace ›Výkonnostní a vrcholový sport: enormní tlak na sportovce v očekávání vysokého výkonu ›vrcholový sport – vysoký zdroj příjmů ›Nepřiměřené očekávání okolí (rodiče, trenér, členové týmu) ›A naopak podceňování sportovce ›„Kupování“ : když vyhraješ, koupíme ti..... (špatná motivace, nefunguje to, obvykle jsou tímto způsobem motivovány děti, které na vítězství nedosáhnou, rodiči, kteří si myslí, že lze zvítězit, je-li motivace dostatečně silná. COŽ NENÍ TENTO PŘÍPAD) ›může mě rozhodit soupeř před startem (slovní útok) › › Co s tím? ›situace z předchozího slidu sportovce stresují (např. média, očekávání blízkých, ...) ›když rodiče slíbí koupit dlouho touženou odměnu: dítě se už nedokáže soustředit na závod, jeho pozornost je upírá k vytoužené věci = nevyhraje ›když sportovci nikdo nevěří, může se buď předvést anebo zabalit bez boje › Co s tím? ›trenér obvykle dokáže velmi přesně odhadnout, co může od svého svěřence očekávat na dané soutěži a plavec koneckonců také ›je na místě stanovit cíl, jehož dosažení je dostatečně náročné a motivační, ale není nereálné ›vytěsnit tlak okolí – oprostit se od něj ›využívat vnitřní řeč, relaxace, dechová cvičení, prvky jógy, udržovat vnitřní motivaci (vím proč a čeho chci dosáhnout) ›mít zavedený rituál, který může mít podobu rozcvičky, poslechu hudby, talisman) ›já věřím, že příprava k výkonu je záležitostí mezi trenérem a závodníkem – je založená na důvěře, vzájemné, obvykle dlouhodobé, spolupráci. Věří si, závodník ví, že ho trenér neodepíše, když se mu závod nepodaří a naopak pro příště mu pomůže vyvarovat se chyb. A naopak, když se závod vydaří, sdílí spolu radost z výhry-to je ta nejlepší odměna pro oba › Co se dá natrénovat? ›koncentrace – před startem: rychlá reakce, perfektní průběh závodu, obrátka, dohmat – pohyby zautomatizovat, mít natrénováno, promítnout si závod v hlavě – jak ho chci plavat a pak ho zrealizovat ›nervozita – můžu odvést pozornost jinam. Je třeba si uvědomit důležitost závodu, ale také to, že nejde o život. ›je třeba pozitivně utvářet teamsprit. Asi se to nedá úplně ovlivnit, ale vzájemnost určuje atmosféru ve skupině...a to je také velmi důležitá součást sportovního týmu › Osobnost trenéra ›V současné době můžeme porovnat práci trenéra s úkoly a povinnostmi manažerů, řídících pracovníků a šéfů ve zcela jiných oblastech společnosti. ›Co mají tedy společného tyto na první pohled zcela jiné profese? Co je spojuje? ›Práce s kolektivem různých osobností "podřízených" ›Nutnost organizace práce své i svých podřízených ›Neměla by chybět rozhodnost, odvaha podstoupit riziko, vzít na sebe odpovědnost, ale i dovednost převést adekvátní míru samostatnosti a odpovědnosti na podřízené ›Pochopení pro vnitřní pnutí v kolektivu, citlivě zaznamenat názory a postoje podřízených, ale i nadřízených. ›Flexibilitu v řídící práci a správnou míru přizpůsobivosti novým situacím ›Smysl pro spravedlnost a objektivnost ›Umění prosazovat zájmy svých podřízených (svěřenců) ›Umění motivovat a řídit práci svých podřízených (svěřenců) ›Umění ocenit a pochválit za dosažené výsledky ›a další… › Osobnost trenéra ›OSOBNOST TRENÉRA: vlastnosti, kterými se trenér odlišuje od osob jiného povolání vlivem činnosti, které se převážně věnuje a vlivem sociálních vztahů ›OSOBNOST TRENÉRA: trenérská osobnost je výsledkem vrozených individuálních předpokladů a vlivů, které trenéra v každodenní činnosti formují › Osobnost trenéra ›- vztah ke sportu, odpovědnost ke své práci a svým svěřencům; ›- všeobecné a odborné vzdělání (pro zvládnutí náročných úkolů); ›odpovídající zkušenosti, a to jak životní, tak i sportovní; ›- vlastnosti a schopnosti charakterizující hlavní rysy osobnosti trenéra: ›celkový osobnostní profil – vzor pro mládež ›vysoká úroveň morálky (občanské i sportovní), smysl pro spravedlnost, tolerance, zásadovost, "fair play"…; ›cílevědomost, houževnatost, samostatnost, rozhodnost, přizpůsobivost, tvořivost, sociální cítění… › Osobnost trenéra – další složky osobnosti ›Pedagogicko – psychologická: didaktické schopnosti, pedagogické schopnosti, kreativní schopnosti, formativní schopnosti, organizace, komunikace,.... ›Speciálně odborná: vědomosti v oblasti sportu, pohybové dovednosti a schopnosti ›Společenská: všeobecné vzdělání, společenská a kulturní úroveň, sociální inteligence, angažovanost ›Tělesná a motorická: tělesné a motorické předpoklady, tělesná zdatnost, životní styl › › Činnosti trenéra ›Organizační: spolupráce se zúčastněnými stranami (sportovci, rodiče, svazy, škola, vedení klubu, sponzoři....), organizace, plánování, materiální podmínky, metodické komise,.... ›Realizační: realizace plánu, tvůrčí přizpůsobení aktuálním podmínkám, rozhodování, výběr variant, vyhodnocování ›Ovlivňující: optimální psychický stav sportovců – znalost osobnosti, vzájemná důvěra, přátelské vztahy, schopnost motivovat, podržet, komunikace, ... › ›Úspěšný trenér zavede od začátku spolupráce jasné a jednoznačné způsoby komunikace, které při zachování řídící role trenéra dávají všem členům skupiny prostor pro vyjádření. › Psychologie ›Jaké množství sebedůvěry navenek projevovat? ›síla skromných plavců ›umění prohrát, umění vyhrát ›síla týmu ›přechod do nové věkové kategorie ›vnitřní síla ›myšlení vítěze