Adobe Systems 1 Pedagog Adobe Systems 2 Prvky edukačního procesu pedagog edukátor edukant vychovávaný podmínky edukace prostředky edukace cíl edukace (určuje obsah) efekty edukace Adobe Systems 3 Pedagog – edukátor Mimořádně náročná, tvůrčí a odpovědná role Pedagog = ̶praktik = edukátor = sociální „pomáhající profese“, doprovázející na cestě životem (pedagogický pracovník ad.) ̶teoretik = vědec (výzkumný pracovník) přiblížení a propojení = akční výzkum Adobe Systems 4 Pedagog – edukátor Funkce: ̶řídící – iniciátor ̶organizační – dle míry autonomie ̶koncepční – volba cílů, obsahu, … (trenér) ̶výkonná (pomocí forem, metod, prostředků) ̶diagnostická (vstup – průběh – výstup) ̶evaluační (hodnocení edukačních procesů) ̶výzkumná (v akčním výzkumu) ̶… ̶ Adobe Systems 5 Pedagogický pracovník = zaměstnanec konající přímou pedagogickou činnost Zákon o pedagogických pracovnících (2005, 2016, 2023): ̶učitel (MŠ, ZŠ, SŠ, VOŠ, ZUŠ) ̶pedagog v zařízení pro další vzdělávání PP ̶vychovatel ̶speciální pedagog + školský logoped ̶psycholog ̶pedagog volného času ̶asistent pedagoga ̶trenér (min. maturita + trenérská 2 nebo B) ̶metodik prevence v PPP ̶vedoucí pedagogický pracovník Stálé diskuse, novely – vymezení a doplnění Adobe Systems 6 Pedagog – edukátor Požadavky: ̶hodnotová orientace – tolerance, objektivnost, pluralismus, sebeúcta, autenticita, demokratičnost, … ̶vzdělání - všeobecné = kulturní, sportovní, politický, … rozhled - odborné = teoretické + praktické ve „své“ oblasti - pedagogicko-psychologické = teoretické + praktické ̶rysy osobnosti – kreativita, optimismus, takt, klid, zaujetí, spravedlnost, zásadový morální postoj, humor, … Adobe Systems 7 Pedagog – edukátor Požadavky + PEDAGOGICKÁ ODPOVĚDNOST = ̶vědomí odpovědnosti vůči vychovávaným ̶úsilí o maximální eliminování rizik ̶podpora vzájemné odpovědnosti všech zúčastněných i participujících (= + vedení instituce, rodiče, kolegové, ...) ̶ Adobe Systems 8 Pedagog – edukátor Požadavky + kompetence (pedagogické) = souhrn způsobilostí pedagoga, aby mohl efektivně pracovat Druhy kompetencí: 1.dle geneze 2.dle zaměření ̶ Adobe Systems 9 Kompetence pedagoga 1. Kompetence dle geneze a) vrozené způsobilosti = schopnosti, pedagogické nadání („učitel, vychovatel, trenér, … od narození“) b) získávané způsobilosti = pedagogické vědomosti, dovednosti, zkušenosti, … získávané praxí, studiem, sebereflexí, ... Optimální = propojení Adobe Systems 10 Kompetence pedagoga 2. Kompetence dle zaměření a) kompetence k vlastní edukaci: ̶znalost oboru ̶psychopedagogická kompetence projektování a realizace postupů podněcujících učení ̶komunikativní kompetence (verbální i nonverbální) ̶diagnostická kompetence = určení stavu: - vědomostí, dovedností, … prekoncepcí - stylů učení - vztahů = klima sociální skupiny - sociálního, ekonomického, kulturního ad. zázemí - … Adobe Systems 11 Kompetence pedagoga 2. Kompetence dle zaměření b) osobnostní kompetence: ̶odpovědnost ̶flexibilita (pružnost chování) ̶empatie (schopnost vcítit se do pocitů druhé osoby) ̶autenticita (hodnověrnost) ̶dovednost akceptovat sebe i druhé ̶... Adobe Systems 12 Kompetence pedagoga 2. Kompetence dle zaměření c) rozvíjející kompetence: ̶adaptivní kompetence = orientovat se ve změnách a orientovat v nich druhé ̶informační kompetence zvládnutí moderních informačních technologií ̶výzkumná kompetence zkoumat a řešit problémy (akční výzkum) ̶sebereflektivní kompetence = zamýšlet se nad svou činností, projektovat změny v této činnosti ̶