Adobe Systems 1 Vybrané historické edukační modely II Svobodný edukační model – J. J. Rousseau Pedocentrický edukační model – J. Dewey Adobe Systems 2 Svobodný edukační model – J. J. Rousseau Jean-Jacques Rousseau (1712–1778) ̶osvícenský myslitel ̶podstatné ovlivnění filozofie, politologie, literatury, pedagogiky, … ̶sociální teoretik ̶senzualista ̶průkopník občanské rovnosti ̶pohnuté životní osudy ̶rozkol mezi dílem a životem Rouss Adobe Systems 3 Rousseau – pojetí edukace Emil čili o výchově (1762) ̶pedagogický román ̶5 částí: edukace 0–2, 2–12, 12–15, 15–21, ženy ̶přirozená = respektování věkových ad. specifik ̶svobodná = cíl + forma edukace ̶cíl = Člověk (ne rytíř či budovatel komunismu) ̶citovost – láska k dítěti ̶empirie – příroda = hlavní kniha ̶mravní výchova – metoda – přirozené následky ̶1. kritika vznikající státní školy ̶výchova dívek – kritika již v jeho době ̶ Rouss Adobe Systems 4 Pojetí dětství před a po Rousseauovi ̶středověk – dětství = nedůležitá a krátká fáze života (malý dospělý) – toto pojetí dlouho přetrvává ̶posun – přelom 16. a 17. st. u části dvorské a městské společnosti ̶novověk – sice svébytné, leč neplnohodnotné období ̶Rousseau (1712–1778) – poprvé dětství = autonomní část života ̶Rousseau = inspirace pro moderní pedagogiku – např. Ellen Keyová – kniha Století dítěte (mělo být 20. století, ale…) ̶navazuje současná humanistická koncepce edukace ̶ Adobe Systems 5 Pojetí dětství před a po Rousseauovi ̶přelom 19. a 20. st. – dětství = plnohodnotné období = fáze životní cesty ̶pojetí „nové výchovy“ = od dětství kultivovat svobodu + zodpovědnost + sebekontrolu ̶dnešek – dítě = subjekt svého rozvoje = přechod od statutu majetku (byť nejcennějšího a vyžadujícího péči a ochranu) ke statutu osobnosti se sebeurčujícími právy â ̶edukace = pomoc dítěti na cestě k autonomii ̶Úmluva o právech dítěte (1989, ČSFR 1990) Adobe Systems 6 Pedocentrický edukační model – John Dewey John Dewey (1859–1952) ̶americký filozof a pedagog ̶představitel pragmatismu ̶význam empirie ̶univerzitní kariéra ̶1896 – založil laboratorní školu v Chicagu ̶knihy: Škola a společnost, Demokracie a výchova ̶ Adobe Systems 7 Pedocentrický edukační model – J. Dewey ̶vychází z kritiky staré školy = klasické pojetí vzdělávání = T → P ̶nové pojetí vzdělávání = P → T → P ̶východisko = pedocentrismus ̶změna role pedagoga (učitele) (z hlavního herce se stává režisér) ̶učení konáním ̶změna vybavení školy ̶projektová výuka