Adobe Systems 1 Didaktické prostředky Jak nám moderní technologie pomáhají? – YouTube Adobe Systems 2 Didaktické prostředky – vymezení Edukační prostředky = vše, co pomáhá k uskutečnění edukačních (výchovně-vzdělávacích) cílů → ̶didaktický prostředky = vše, co pomáhá k naplnění cílů vzdělávání = ̶„všechny předměty a jevy, které zajišťují, podmiňují a zefektivňují výuku“ (PEN, s. 258) ̶ Adobe Systems 3 Didaktické prostředky – dělení Základní dělení didaktických prostředků: ̶nemateriální = nehmotné prostředky = didaktické formy, metody a principy, obsah vzdělávání, informační systémy, SW, … sloužící vzdělávacím cílům ̶materiální = hmotné prostředky = zařízení učeben, didaktické pomůcky a technika, HW, … sloužící vzdělávacím cílům Adobe Systems 4 Materiální didaktické prostředky ̶materiální didaktické prostředky = stále se rozrůstající soubor hmotných prvků (viz HW) prolínajících se s rozvojem nehmotných elementů (viz SW) ← rozvoj IT, 5D technologií, …) – přehled např. ̶Jan Chromý: Materiální didaktické prostředky v informační společnosti. Praha: Verbum, 2011. 208 s. ̶Jiří Nikl: Didaktické aspekty technických výukových prostředků. Liberec. TU. 2002. 63 s. Adobe Systems 5 Materiální didaktické prostředky Materiální didaktické prostředky = hmotné objekty a předměty, které zefektivňují proces vzdělávání Základní dělení: ̶vzdělávací instituce ̶jejich vybavení ̶učební pomůcky ̶didaktická technika ̶ Adobe Systems 6 Materiální didaktické prostředky – dělení A. Vzdělávací (výukové) prostory = slouží k didaktickým účelům v různých institucích: ̶vzdělávacích (ve školách, …) – učebny, tělocvičny, dílny, laboratoře, přednáškové sály, … ̶vědeckých – např. CEITEC – vzdělávání odborníků, mládeže ̶sportovních – sportoviště, speciální prostory, … ̶kulturních – knihovny, muzea, galerie, kina – filmové kluby, divadla, ZOO, … – tradiční prostory + didakticky upravené místnosti (viz dětská muzea, tradice britských muzeí, …) ̶… ̶ Adobe Systems 7 Materiální didaktické prostředky – dělení B. Vybavení (zařízení) vzdělávacích prostor ̶nábytek, osvětlení, dekorace, … (didaktické pomůcky a didaktická technika – řazeny zvlášť) C. „Osobní“ potřeby účastníků vzdělávání = edukátorů a edukantů – např.: ̶psací potřeby, poznámkové bloky, … ̶chytré telefony – kalkulačky, poznámky, … další funkce = didaktická technika ̶ Adobe Systems 8 Materiální didaktické prostředky – dělení D. Didaktické (učební) pomůcky ̶= médium (nositel, prostředek, nosič) didaktické informace ̶demonstrační funkce – provázejí celou historii vzdělávání Příklady didaktických pomůcek: ̶skutečné předměty ̶modely (statické a dynamické) ̶zobrazení (statická i dynamická projekce) ̶tištěné materiály – knihy, učebnice, slovníky, příručky, časopisy, mapy, pracovní listy, studijní opory, … ̶ Adobe Systems 9 Materiální didaktické prostředky – dělení D. Didaktické (učební) pomůcky – pokračování ̶zvukové pomůcky ̶dotykové pomůcky (např. slepecké písmo) ̶elektronické materiály – postupná digitalizace a zpřístupnění komplexní kultury – nejen literatury (vědecké, beletrie, … = knihovny = digitalizace), ale i dalších oblastí – např. virtuální muzea, … ↔ internet, kyberprostor – využívání + aktivní rozšiřování → nutnost informační gramotnosti ̶výukové programy ← programované učení ̶… ̶ Adobe Systems 10 Materiální didaktické prostředky – dělení Programované učení ̶vychází z behaviorálního pojetí učení – podnět → reakce → zpětná vazba → pozitivní posilování ̶předpoklad = podrobná analýza obsahu učiva a procesů jeho osvojování ̶principy platné i pro současnost = od „zmatené“ knihy = programovaná učebnice → vyučovací stroj → výukový SW Adobe Systems 11 Materiální didaktické prostředky – dělení Programované učení – základní koncepce: ̶lineární program (1954 – Skinner – řízení učební činnosti) = učivo rozčleněno na drobné a snadné kroky → otázka → odpověď → otázka → odpověď ̶větvený program (1960 – Crowder) = hlavní linie + další větve → zrychlený postup X chyba = návrat ̶adaptivní řízení – interakce mezi učebním programem a uživatelem ̶ Adobe Systems 12 Materiální didaktické prostředky – dělení D. Didaktické (učební) pomůcky a jejich funkce: ̶motivační = podpora zájmu o učivo, propojení s realitou, … ̶informační = rozšíření, doplnění, ilustrování, … slovních informací ̶demonstrační = předvedení, názorné doložení problému ̶transformační = zjednodušení, názorné vysvětlení, … učiva ̶aplikační = ukázka využití teorie v praxi ̶simulační = modelování („předstírání“, …) reálných jevů, … ̶… Adobe Systems 13 Materiální didaktické prostředky – dělení E. Didaktická technika = zprostředkovatel didaktické informace Možné dělení: ̶pro statická média = text, nepohyblivý obraz – např. zpětný projektor, diaprojektor, interaktivní tabule, čtečky knih, dataprojektor, chytré telefony, … → ICT → HW + SW ̶pro dynamická média = zvuk, pohyblivý obraz – např. magnetofon, filmový projektor, MP3 přehrávač, dataprojektor, TV přenos, chytré telefony, … → ICT → HW + SW Adobe Systems 14 Materiální didaktické prostředky – dělení E. Didaktická technika – pokračování ̶digitalizace vědění (kultury) → „sloučení“ a úzké propojení materiálních a nemateriálních didaktických prostředků – didaktická technika = ICT = HW + SW ̶současnost = přehlcení digitalizovaným obsahem → návrat materiálních (reálných) didaktických prostředků, lidského přímého setkávání = slov, gest, …, sociálních kontaktů, … → učení = sociální proces