Adobe Systems 1 Pedagogická komunikace Adobe Systems 2 Osnova přednášky 1. Vymezení komunikace 2. Verbální komunikace 3. Neverbální komunikace 4. Pedagogická komunikace Adobe Systems 3 1. Vymezení komunikace ̶komunikace – původ termínu – latina: communicatio = spojení, sdílení, sdělování, zpráva, sdělení, komunikace ̶komunikační věda = teorie komunikace – zkoumá komunikační jevy, procesy a systémy ̶Komunikace – NEZkreslená věda IV – YouTube https://www.youtube.com/watch?v=v3o85G-N0TE Adobe Systems 4 1. Vymezení komunikace ̶komunikace (sociální) = spojení dvou (popř. jednoho) či více vědomí prostřednictvím sdělování ̶vnitřní řeč (nezvučná „řeč pro sebe“) = člověk o něčem přemýšlí, něco fixuje, plánuje, rozhoduje se, vzpomíná, reflektuje, … (20. léta 20. st. – Vygotskij) ̶komunikace = výměna nebo přenos informací ̶informace = označení pro vědomost, znalost, zkušenost, … ̶výměna = „vzájemné dávání a braní“ ̶přenos = schopnost překonávat vzdálenost + informace „opouštějí jednoho jedince a vstupují do druhého“ Adobe Systems 5 1. Vymezení komunikace ̶komunikační kanály = verbální (slovní) + nonverbální (mimoslovní) + komunikace činem ̶různé „cesty“ – mluvení, psaní, nově informační a komunikační technologie = ICT ̶primárně sociální komunikace = obsahové jednání člověka, sdělování ̶dnes komunikace = i technické aspekty (přenos dat, propojování zařízení, řízení, …) ̶klíčový problém komunikace = selhání + nedorozumění Adobe Systems 6 2. Verbální komunikace ̶verbální komunikace (lat. verbum = slovo) = prostřednictvím slov a jazyka ̶formy – zvuková + písemná ̶stránky – obsahová + formální A.obsahová stránka = co se říká ̶požadavky: - přiměřenost - srozumitelnost - logičnost - … Adobe Systems 7 2. Verbální komunikace B. formální stránka = paralingvistické aspekty řeči – při písemném přepisu se ztrácejí 1. intenzita hlasového projevu – hlasitost včetně dynamiky 2. tónová výška hlasu + intonace (melodie řeči) 3. barva hlasu = spektrální složení akustické formy 4. délka projevu – jak dlouho se mluví 5. rychlost projevu = počet slov za minutu 6. přestávky v projevu = kdy a jaké pauzy, frázování řeči 7. akustická náplň přestávek = úplné ticho X zvuky 8. přesnost projevu = chyby, přeřeknutí, zakoktávání, … 9. způsob předávání slova = komunikační pravidla Adobe Systems 8 3. Neverbální komunikace ̶beze slov, ale za využití jiných způsobů přenášení informací ̶zpravidla součást verbální komunikace Neverbální komunikace: Řeč těla - ČT edu - Česká televize (ceskatelevize.cz) https://edu.ceskatelevize.cz/video/2734-neverbalni-komunikace-rec-tela Adobe Systems 9 3. Neverbální komunikace Formy neverbální komunikace: ̶pohledy – řeč očí – vizuální komunikace ̶výrazy obličeje – mimika ̶pohyby těla – kinezika ̶fyzický postoj – konfigurace částí těla – posturika ̶gesta – gestika ̶dotek – haptika ̶fyzické přiblížení nebo oddálení = proxemika ̶úprava zevnějšku, prostředí, … Adobe Systems 10 3. Neverbální komunikace Komunikace činem ̶bezeslovná reakce na konkrétní situaci formou praktického činu ̶bývá efektivní a rychlá ̶příklady: - rychlé zaujetí určitého postoje - dynamické přiblížení - … Adobe Systems 11 4. Pedagogická komunikace Literatura – především komunikace ve výuce, ale možnost aplikace do dalších edukačních a sociálních situací ̶PEN – s. 189–193 ̶Cangelosi, J. S. (2006). Strategie řízení třídy (4. vydání). Portál. (4. kapitola) ̶Mareš, J., & Křivohlavý, J. (1995). Komunikace ve škole. Masarykova univerzita, Centrum pro další vzdělávání učitelů. ̶Šeďová, K. et al. (2019). Výuková komunikace. Masarykova univerzita. ̶ Adobe Systems 12 4. Pedagogická komunikace Specifika pedagogické komunikace ̶jde o záměrnou komunikaci ̶probíhá v rámci edukačního (výchovně-vzdělávacího) procesu ̶využívá komunikaci verbální (ústní nebo písemnou), neverbální i činem ̶usměrňuje průběh edukačního (vzdělávacího) procesu (v rámci výuky, vzdělávání dospělých, zájmové vzdělávání, tréninku, …) ̶má charakter interakce mezi edukátorem a edukanty + navzájem mezi všemi účastníky = vzájemná výměna informací (faktů, názorů, pocitů, postojů, …) Adobe Systems 13 4. Pedagogická komunikace Specifika pedagogické komunikace ̶respektuje sociální role účastníků ̶většinou ji řídí edukátor ̶dodržuje (často vymezená) komunikační pravidla (kdo a kdy hovoří a poslouchá, nelegální komunikace – např. napovídání) ̶zaměřuje se na dosažení edukačních (vzdělávacích) cílů ̶týká se na primárně vymezeného – stanoveného – obsahu ̶pomáhá edukantům zvládnout/splnit edukační (vzdělávací) cíle Adobe Systems 14 4. Pedagogická komunikace Specifika pedagogické komunikace ̶ovlivňuje podstatným způsobem kvalitu a efektivitu edukačního procesu ̶sehrává klíčovou roli ve vztahu k učení a rozvoj kompetencí ̶naplňuje profesní etické požadavky (viz osobnostní kompetence edukátora – empatie, takt, objektivita, trpělivost, pozitivní orientace, tolerance, …) ̶zprostředkovává současně mezilidskou interakci (mj. i v emocionální rovině) ̶je determinována konkrétním psychosociálním klimatem ̶současně toto klima utváří ̶… Adobe Systems 15 4. Pedagogická komunikace Typy pedagogické komunikace: ̶podrobně připravená komunikace (např. detailní písemná příprava na výuku) – typická spíše pro formální (školní) vzdělávání ̶rámcově připravená komunikace (vymezení hlavních cílů, forem, metod a prostředků) – typická pro mimoškolní a zájmové vzdělávání, sportovní trénink, … ̶nepřipravená komunikace – edukátor musí reagovat a profesionálně řešit neočekávané situace Adobe Systems 16 4. Pedagogická komunikace Principy funkční pedagogické komunikace: 1.kooperace – spolupracuj s partnery, formuluj repliky, … 2.maxima kvantity – řekni, co je nezbytné = informativní a úsporné sdělení 3.maxima kvality – neříkej nic, pro co nemáš dostatek důkazů 4.maxima relevance – řekni to, co je aktuálně důležité a vhodné 5.maxima způsobu – vyjadřuj se jasně, srozumitelně, přesně a jednoznačně Adobe Systems 17 Dobrý edukátor: ̶podporuje nejen pedagogickou komunikaci ̶umí naslouchat ̶adekvátně reaguje na podněty ̶rozvíjí participaci ̶snaží se nepodléhat předsudkům a stereotypům (haló efekt, očekávání – Pygmalion efekt, …) ̶nepromítá do komunikace své osobní stavy, problémy, … ̶funkčně využívá nová komunikační média ̶… ̶komunikuje a chová se jako profesionál (viz profesní kodexy)