Adobe Systems 1 Didaktické metody Adobe Systems 2 Didaktické metody Vymezení: ̶didaktické metody = klíčová součást „technologie“ vzdělávání (výuky) = ̶způsoby + postupy vzdělávání = ̶komplex didaktických metod + forem + prostředků = ̶realizace vzdělávacího procesu = vzdělávání = ̶dosažení stanovených didaktických cílů = vzdělání Adobe Systems 3 Didaktická metoda – vymezení ̶methodos (řečtina) = cesta směřující k cíli ̶didaktická metoda = koordinovaný + vzájemně propojený systém - vyučovacích činností edukátora + - pracovních činností edukanta (edukantů, žáků, …), který vede ke splnění stanovených didaktických cílů (upraveno dle Maňák, Švec, 2003) ̶= aktivity edukátora + edukanta/edukantů ̶didaktická metoda = způsob dosahování stanovených výukových cílů ̶ Adobe Systems 4 Didaktická metoda – vymezení ̶didaktická metoda = regulace + autoregulace učení edukanta ̶regulace = řízení učení edukanta ̶autoregulace = vlastní řízení učení, sebeřízení učebních aktivit → rozvoj metastrategie = sebereflexe učebních činností („Jak se učím?“) ̶didaktická metoda = dynamické propojení všech prvků vzdělávání ̶úspěšnost vzdělávání = kooperace edukátora + edukanta/edukantů ← význam metod ̶ Adobe Systems 5 Vývoj didaktických metod ̶dlouhý a nerovnoměrný – časté negace + návraty ̶pravěk: - participace, napodobování – „kmenové učení“, - vyprávění, … - zkoušky – praktický charakter – iniciace ̶starověk – antika: - přednáška, - dialog, rozhovor – vrchol = Sokratovský rozhovor = - počátek heuristických metod Adobe Systems 6 Vývoj didaktických metod středověk: ̶memorování textů – kritika – dnes negace = vše je na internetu, ale: 1. může „padnout“, IT nefunguje (viz 4. 10. 2021 – skoro pro 3 miliardy uživatelů nedostupné sociální sítě) 2. vědomosti = základ všeho – rozvoj schopností – zpracování nových informací → řešení problémů 3. rozvoj paměti = funkcí mozku 4. posilování paměti = prevence Alzheimeru, … ̶univerzity – lectio + disputatio ̶hlavní zdroj poznání = slovo – text ̶ Adobe Systems 7 Vývoj didaktických metod renesance: ̶kritika středověkých didaktických metod → požadavek - překonat pamětní učení → - pozorování přírody i obrazů = spojení slov a reality - praktické činnosti – práce, hra, … ̶= místo dogmatické metody induktivní metoda → ̶didaktická syntéza = didaktika Komenského 1774 – povinné vzdělávání u nás (veřejná škola): ̶hromadná výuka + ̶výklad, rozhovor, společné čtení z učebnice Adobe Systems 8 Vývoj didaktických metod vědecký rozvoj didaktických metod – Herbart (1776–1841): 4 formální stupně poznávání → vzdělávání: ̶jasnost = výklad nového učiva (= žákův klid) ̶asociace = zahloubání se do učiva – propojení s dříve známým – rozhovor učitel – žák ̶systém = promýšlení, vyvozování, propojování, … = žákova kognitivní aktivita ̶metoda = využití poznatků v praxi = žák řeší úkoly velký pokrok, ale stále převládání slov, práce s textem, pamětní učení = kognitivní procesy ̶ Adobe Systems 9 Vývoj didaktických metod ̶reformní pedagogika (od konce 19. století) = posilování aktivizačních metod (aktivní = činný) → ̶současné alternativní a inovativní didaktické metody historie přinesla: ̶řadu podnětných „klasických“ metod – stálé využití (např. sokratovský rozhovor, disputace – diskuse, …) ̶řadu kritizovaných „klasických“ metod – přesto přetrvávají (např. frontální výuka, výklad, …) ̶ Adobe Systems 10 Dělení didaktických metod Mnoho didaktických metod → nutno zvážit ̶vhodnost dle kritérií jejich dělení ̶využití ve formálním X neformálním vzdělávání ̶pozitiva i omezení ̶efektivitu X časovou náročnost ̶vzájemnou návaznost, prolínání metod ̶… ̶ Adobe Systems 11 Kritéria dělení didaktických metod Metody podle logického postupu ̶dogmatická metoda ← dogma = autoritativní výrok → bez diskuse ̶deduktivní metoda – obecné → jednotlivé ̶induktivní metoda – jednotlivé → obecné (= počátek moderní vědy → moderní vzdělávání) ̶analytická metoda – celek → pochopit části ̶syntetická metoda – části → pochopit celek ̶analyticko-syntetická metoda (např. výuka čtení) ̶komparativní metoda – srovnávání (např. synchronní, diachronní, …) ̶synkritická metoda – srovnávání částí s částmi, celků s celky ̶ Adobe Systems 12 Kritéria dělení didaktických metod Metody podle zdroje poznání ̶slovo – text → metody slovní: vyprávění, vysvětlování, přednáška, práce s textem, rozhovor, … ̶smysly (zrak, …) – ukázka – obraz – video – … → metody názorně-demonstrační: předvádění a pozorování, práce s obrazem/videem, instruktáž, … = propojení smyslového poznání + myšlení ̶vlastní činnost → metody dovednostně-praktické: napodobování, manipulování, laborování, experimentování, nácvik dovedností, produkční metody, … Adobe Systems 13 Kritéria dělení didaktických metod Metody podle typů výuky ̶výuka informativní → metody slovní, názorně-demonstrační, … ̶výuka heuristická → problémové – heuristické metody – „Proč?“ → vlastní řešení problému → „Aha efekt“ = řešení praktického nebo teoretického problému ̶výuka produkční → tvorba vlastního produktu (pracovní, umělecký, nový pohybový prvek, …) ̶výuka regulativní → programované učení – vychází z behaviorismu: učení = podnět → reakce → zpětná vazba → pozitivní posilování (původně knihy, dnes hlavně IT) Adobe Systems 14 Kritéria dělení didaktických metod Metody podle fází výuky = prvky, sekvence výuky – specifický cíl ̶motivační fáze → motivační metody = regulace chování, získání zájmu, aktualizace tématu, … ̶expoziční fáze → expoziční metody = zprostředkování učiva, … ̶fixační fáze → fixační metody – upevnění a procvičení nových vědomostí, znalostí, dovedností, … ̶diagnostická fáze → diagnostické metody = zjišťování, prověřování, hodnocení, testování, … výsledků vzdělávání ̶aplikační fáze → aplikační metody = ověření + uplatnění v praxi – řešení úloh, dokončení projektu, … ̶ Adobe Systems 15 Kritéria dělení didaktických metod Metody podle inovativnosti ̶tradiční – klasické: - výklad - rozhovor - práce s textem - … ̶alternativní – inovativní: - projektová výuka - brainstorming - televizní výuka - … ̶ Adobe Systems 16 Kritéria dělení didaktických metod Metody dle aktivity edukanta (podrobněji viz MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003) 1.Klasické metody: - viz metody slovní + - metody názorně-demonstrační + - dovednostně-praktické Adobe Systems 17 Metody dle aktivity edukanta 2. Aktivizující metody ̶zvýšení aktivity učících se jedinců = ̶nejen rozvoj vědomostí a dovedností → ̶současně důraz na motivaci + aktivaci = ̶hlavní rys současné didaktiky → ̶snaha o maximální využití ve všech oblastech vzdělávání ̶ Adobe Systems 18 Metody dle aktivity edukanta 2. Aktivizující metody ̶metody diskusní = aktivita všech zapojených do diskuse ̶metody heuristické, řešení problémů – viz výuka heuristická ̶metody situační = řešení nastolené (modelové) situace → vlastní studium → diskuse → návrhy řešení ̶metody inscenační = simulace skutečných událostí ̶didaktické hry = radost + potěšení + didaktické cíle ̶ Adobe Systems 19 Metody dle aktivity edukanta 3. Komplexní metody = propojení řady metod + forem, např.: ̶projektová výuka ̶výuka dramatem ̶otevřené vyučování ̶učení v životních situacích ̶televizní výuka ̶výuka podporovaná počítačem ̶… ̶ Adobe Systems 20 Výběr didaktické metody Didaktické metody = neohraničená nabídka → ̶nutný adekvátní výběr ̶zabránění stereotypu ̶obrana před vyhořením Kritéria výběru didaktické metody: ̶cíl vzdělávání – viz tzv. taxonomie cílů = zapamatovat – rozumět – aplikovat – analyzovat ̶typ cíle: kognitivní – viz výše, afektivní – rozvoj vztahů, hodnot, zájmů, psychomotorický (senzomotorický) – rozvoj motorických dovedností (návyků, zručnosti, …) – sport, umění, práce, … Adobe Systems 21 Kritéria výběru didaktické metody ̶obsah vzdělávání – konkrétní téma ̶převládající typ učení ← kognitivní, afektivní, sociální, motorické ̶celkový kontext vzdělávání ̶edukátor = pedagogické kompetence + empirie ← styl výuky ̶specifika edukantů (osobnost, věk, vzdělanostní úroveň, empirie, motivace, …) ← styl učení ̶dostupné didaktické prostředky ̶časová dotace ̶čas na přípravu – tradiční metody (méně času) X aktivizující ̶absolvované koncepce vzdělávání – např. problém „tradiční“ → alternativní vzdělávání ̶- …