Rychlostní trénink dětí a mládeže JAN CACEK FSPS MU KT 2 Má rychlostní trénink dětí smysl? u Rumpf, M. C., Cronin, J. B., Pinder, S. D., Oliver, J., & Hughes, M. (2012) u Rumpf, M. C., Cronin, J. B., Pinder, S. D., Oliver, J., & Hughes, M. (2012) u Rumpf, M. C., Cronin, J. B., Pinder, S. D., Oliver, J., & Hughes, M. (2012) u Rumpf, M. C., Cronin, J. B., Pinder, S. D., Oliver, J., & Hughes, M. (2012) u Rumpf, M. C., Cronin, J. B., Pinder, S. D., Oliver, J., & Hughes, M. (2012) u Rumpf, M. C., Cronin, J. B., Pinder, S. D., Oliver, J., & Hughes, M. (2012). Effect of different training methods on running sprint times in male youth. Pediatric exercise science, 24(2), 170-186. Senzitivní období uTrénovatelnost – senzit. obd. http://www.canadiansportforlife.ca/sites/default/files/user_files/images/CS4L%20Figure%208.jpg Principy u uResiduální efekt – u dětí??? růst u(paradox zlepšení i když nestimulují) u uSystematičnost – periodizace u uPřiměřenost – čas 30 – 60´´ u uSpecifičnost u Východiska tréninku rychlosti = všeobecnost uSíla uExplozivní uRychlá uMaximální uVytrvalostní • • — —RYCHLOST ¡REAKČNÍ AKČNÍ ¡Startovní ¡Akcelerační ¡Se změnou směru ¡Hráčská ¡Jednorázové pohyby ¡maximální —Flexibilita ¡Aktivní ¡Pasivní —Koordinace ¡Orientace v prostoru ¡Rovnováha ¡Rovnováha a plyo u dětí lepší než plyo - Chaouachi, A., Othman, A. B., Hammami, R., Drinkwater, E. J., & Behm, D. G. (2014). ¡ PŘIPOMENUTÍ - Fmax a rychlost u U Wisløff, et al., 2003, J. Sports Med. PŘIPOMENUTÍ 2 - Henemannův princip velikosti Moravec et al., 2007) Průměrný počet opakování provedených ve všech sériích u chlapců, adolescentů a mužů pro všechny intervaly odpočinku, upraveno dle u(Faigenbaum, et al., 2008). Co je vhodné vědět před tréninkem rychlosti? uSilová a technická připravenost uje svalová složka symetricky rozvinuta? uje jedinec zpevněný? u má stabilizované klouby a střed těla…? u uRychlostní trénovanost sportovce, tréninkový věk u jaký rychlostní trénink sportovec v minulosti absolvoval? ujaký typ rychlosti rozvíjel…? u uTechnika pohybů uZásadní (stereotypy) ubiologický a kalendářní věk sportovce uakcelerovaní, RYCHLOST DĚTÍ - ROZVOJ u uUmíme ji rozvíjet???? u5-7´´ maximálně uIZ:IO = 1:10 – PUBERTA 20 - 30 uCelkový objem 30 – 45, PO PUBERTĚ AŽ 60´´ uOdpočinek aktivně pasivní uRegenerace cca 24´, PO PUBERTĚ 48´ u uDodržujeme principy a zásady rozvoje??? uÚnava (ze školy – pozornost) uKontinuita uKumulativní efekt uResiduum u u IO/IZ - Cacek, Juránek, (2017) Young, W. B., McDOWELL, M. H., & Scarlett, B. J. (2001) Young, W. B., McDOWELL, M. H., & Scarlett, B. J. (2001) Cacek, 2008 111006_001 111006_002 Dráha pohybu chodidla při sprinterském běhu (Joch, 1992) Porovnání polohy pánve a dráhy pohybu při sprinterské běhu (Joch, 1992)