Regenerace a rehabilitace ve sportu SENZOMOTORIKA Senzomotorika  Představuje spojení motoriky a vnímání prostřednictvím smyslů ( přes nejrůznější receptory – propriocepce, zrakové, sluchové podněty a exterocepce)  Na podkladě těchto signálů dochází k řízení a koordinaci pohybů Senzomotorika  Nemá smysl bezhlavě posilovat nebo protahovat Nutné zajistit navození ideálního prostředí pohybové soustavy Definice: Příjem informací významných pro hybnost, jejich zpracování a integraci v CNS až po výstup projevující se svalovou činností ( Trojan, Druha, Pfeiffer, Votava) Senzomotorické vztahy • Kvalita vstupních informací podmiňuje kvalitu řídící funkce CNS • Senzomotorické vztahy lze sledovat už během ontogeneze jedince ( ve 4.-6. týdnu života s potřebou cílené motoriky se spouští vrozený pohybový program • Kontrola pohybu pomocí 2 strategií ( formují se během ontogeneze): - vyšší – segmentová – přesně cílené pohyby - méně náročná na řízení ( „ en block“)– používaná dětmi do 6 let věku a pak opět ve stáří. Jde o společné řízení pohybů hlavy a trupu jako celku Řízení pohybu-několik úrovní spinální úroveň subkortikální úroveň kortikální úroveň Spinální úroveň  ANS nejprve přizpůsobí metabolismus  Nastavuje se excitabilita motoneuronů gama ( za kontroly limbického systému)  Dojde k aktivaci alfa motoneuronů – vysílají vzruch na nervosvalovou ploténku Pohyb je korigován zpětnou vazbou z proprioreceptorů Řídící orán Výkonný orgán Zpětná vazba příkaz Subkortikální úroveň  Nadřazena spinální  Spolupráce center v retikulární formaci, mozkovém kmeni, thalamu, hypothalamu, bazálních gangliích a mozečku RF: přednastavuje dráždivost neuronů Mozkový kmen: řídí rovnováhu a pohyb v ramenních a kyčelních pletencích BG: nastavují svalový tonus a vybírají základní program pro pohyb thalamus: přichází do něj senzorické informace – na základě nich korekce jak posturální tak i cílené motoriky Mozeček: zařizuje adaptaci na podmínky okolního i vnitřního prostředí, timing jednotlivých svalů a řídí i svalové napětí Kortikální úroveň  Kontroluje volní ideomotorickou hybnost Hluboký stabilizační systém HSSP  představuje svaly, svalovou souhru, která zabezpečuje stabilizaci ( zpevnění) páteře během všech našich pohybů  Aktivace zahájena: - při jakémkoliv statickém zatížení ( leh, stoj, sed) - při cíleném pohybu HKK a DKK  HSSP plní také významnou ochrannou funkci páteře proti působícím silám, zátěžím a náporům na struktury páteře Zapojení HSSP do stabilizace páteře je automatické, mimovolní a děje se již při pouhé představě pohybu nelze ji však spolehlivě kontrolovat jako volní pohyb Poruchy HSSP – důležitý faktor pro vznik vertebrogenních potíží Cílené ovlivnění stabilizační funkce páteře  Význam v léčbě vzniklých vertebrogenních poruch  Obrovský význam v PREVENCI  Pro správné fungování pohybového systému je spolupráce: - příčný sval břišní (musculus transversus abdominis) - krátké svaly v nejhlubší vrstvě podél páteře (musculi multifidi) - svaly pánevního dna (diaphragma pelvis) - bránice (diaphragma) Páteř, pánev, hrudník a pletence končetin vytváří pomocí stabilizační funkce svalů jakýsi opěrný bod Souhra mezi působením jednotlivých svalů Společné působení jak flexorů tak extenzorů Motorický program v mozku - Uzrává v průběhu našeho vývoje - Formuje i fyziologické zakřivení naší páteře ZAJIŠŤUJE Nejčastější problémy  Nedostatečnost přední stabilizace páteře insuficience funkce břišních svalů a svalů pánevního dna Jak tedy ovlivnit senzomotoriku? Představuje spojení motoriky a vnímání prostřednictvím smyslů ( přes různé receptory) Senzomotorická stimulace Vychází ze dvou stupňů motorického učení 1. stupeň – jedinec se snaží zvládnout nový pohyb ( kůra mozková výrazně zapojena únavné a tak se snaží vše přesunout na podkorová centra) 2. Stupeň – řízení naučeného pohybu se přesunulo do podkorových center ( automatizace činnosti) – řízení pohybu rychlejší a méně únavné Cílem senzomotorické stimulace je tedy dosáhnout reflexní, zautomatizované aktivace svalů bez výraznější korové kontroly, což umožňuje co nejméně zatěžující provedení pohybu Pomocí senzomotorické stimulace dochází k urychlení 2. stupně motorického učení Senzomotorická stimulace  Touto metodou lze ovlivnit: - automatizovanou svalovou aktivitu - i základní pohybové vzory ( sed, stoj, chůze) - pomáhá rozbít špatné pohybové návyky ( hrbení) Obsah senzomotorické stimulace • Soustava balančních cvičení ( v různých posturálních polohách) Senzomotorická stimulace  Je nutné správné vnímání z receptorů ( v dnešní době utlumené – boty) Ke stimulaci použijeme facilitaci = usnadnění, nabuzení různých receptorů ke zlepšení funkce Kožní z plosky nohy receptory ve vnitřním uchu - statokinetické Proprioreceptory - kinestetické KROKY  Před samotným cvičením - Úprava a normalizace funkce periferních struktur – uvolnění kůže, podkoží, vazů - Protažení svalů  Malá noha – upravuje postavení chodidla ( modeluje podélnou a příčnou klenbu nohy) – plochá noha = vede nesprávné signály do mozku - aktivujeme svaly podílející se na klenbě nožní  Korigovaný stoj Dopomůže ke zmnožení aferentních spojů do mozku Možnosti využití senzomotoriky  Chronické vertebrogenní syndromy ( bolesti zad)  Nestabilní klouby ( poúrazový kotník, nestabilní koleno), hypermobilita  Vadné držení těla  Skolióza  Mozečkové a vestibulární poruchy  Udržení tělesné kondice  Prevence pádů seniorů  Zlepšení rovnováhy  Odstranění špatných pohybových stereotypů a získání nových  Aktivace utlumených svalů  Zlepšení koordinace