ŠKOLNÍ TŘÍDA np4113 Psychologie pro učitele Radek Šíp Školní třída ◦Malá / velká sociální skupina ◦Primární X Sekundární ?skupina? ◦Dané trvání Školní třída – sociální skupina ◦Role ◦Struktura vztahů ◦Atraktivita žáka ◦Atraktivita skupiny ◦Míra vlivu ◦Normy Školní třída Prostředí Klima Atmosféra Školní prostředí ◦Řešení učebny ◦Nábytek ◦Rozmístění stolů ◦Technika ◦Akustika ◦Estetika Prostředí Klima Atmosféra Školní atmosféra ◦Krátkodobá ◦Proměnlivá ◦Aktuální nastavení ◦Spouštěče Prostředí Klima Atmosféra Školní klima ◦Psychosociální jev ◦Gestalt subjektivních percepcí ◦Skupinová kvalita (má různé aktéry) ◦Ovlivňováno prostředím i širším kontextem ◦Výrazně ovlivňuje chování, motivaci i učení Prostředí Klima Atmosféra S C A R F STATUS CERTAINTY AUTONOMY RELATEDNESS FAIRNESS Status ◦DEFINICE: Pocit sebehodnoty ve vztahu k druhým. Místo ve skupině, postavení v hierarchii. ◦PODPORUJE: Zpětná vazba, rozpoznání a ocenění. ◦PODRÝVÁ: Nekonstruktivní kritika, nevyžádané rady. Certainty (jistota / bezpečí) ◦DEFINICE: Důvěra v budoucnost, orientace ve věcech, porozumění situaci, skupině, požadavkům. ◦PODPORUJE: Jasně zadaná pravidla hry. Možnost se doptat, jasnost cíle a hodnocení. ◦PODRÝVÁ: Nepředvídatelné chování, nedostatek transparentnosti. Autonomy ◦DEFINICE: Pocit kontroly a vlivu nad svým směřováním. Svoboda. ◦PODPORUJE: Možnost volby, podpora v rozhodování, zkompetentňování. ◦PODRÝVÁ: Micromanagement, neustálé autoritativní vedení, rozhodování za. Relatedness (vztažnost) ◦DEFINICE: Pocit důvěry a bezpečí s druhými. Patřit k… ◦PODPORUJE: Společná socializace i mimo hodiny, hlubší poznávání se, sdílené zážitky. ◦PODRÝVÁ: Nepřiměřená soutěživost a konkurenčnost, bránění rozvíjení vztahů. Fairness ◦DEFINICE: Pocit spravedlnosti, férového (?rovného?) zacházení. ◦PODPORUJE: Transparentnost ohledně přístupu a rozhodnutí. Jasná (dodržovaná) pravidla. ◦PODRÝVÁ: Různý přístup k různým lidem, různá pravidla, nedostatek komunikace. STATUS CERTAINTY AUTONOMY RELATEDNESS FAIRNESS Učitel Karel Tento učitel tělocviku je velmi autoritativní a zdůrazňuje disciplínu a tvrdou práci. Sám je bývalý olympionik a věří, že odhodlání a dřina je nadevše. Neuznává lidi fyzicky slabé či nemotorné, je hodně výkonově orientovaný. Má vysoká očekávání od svých žáků a předpokládá, že budou vždy dodržovat pravidla a vykonávat vše s maximálním úsilím. Omluvit se z jeho hodin je téměř nemožné, jediné, co projde je zpráva od lékaře, a i ty má občas tendenci ignorovat. Je velmi důsledný a přísný, a jeho hodiny jsou náročné. Jeho cílem je připravit žáky na tvrdou soutěž a výkon, ale někteří žáci se mohou cítit přetíženi a pod tlakem. Z hodin mají někteří strach. Učitelka Lena Tato učitelka tělocviku je známá pro svůj klidný a uklidňující přístup ke sportu a fyzické aktivitě. Má velmi silný důraz na rovnováhu a duševní pohodu žáků. V jejích hodinách tělocviku se objevuje jóga, krátké meditace a cvičení na posílení těla s důrazem na vědomou přítomnost a relaxaci. Učí své žáky, jak se spojit se sebou, a zdůrazňuje důležitost uvolnění a odpočinku. Se sportovní třídou dělá kompenzační cviky, ovšem některé žačky by raději soutěžili, ne vždy je pomalejší přístup baví. Lena má tendenci být trpělivá a empatická, a jejím cílem je pomáhat žákům vyrovnat se se stresem a tlakem a dosáhnout celkového zdraví a rovnováhy. K výkonovému sportu má trochu odměřenou roli. Učitel Tadeáš Tento učitel tělocviku je mladý a známý svou neustálou snahou bavit a pobavit žáky a být s nimi za dobře. Má vždy nějaký vtip nebo hru v záloze a snaží se udělat tělocvik zábavný. Jeho hodiny jsou plné soutěží, her a různých sportovních aktivit, které mají za cíl spíše odreagovat a zahrát si. Někdy však zanedbává výuku technických dovedností a disciplína není ve prospěch zábavy příliš zahrnuta v jeho hodinách. Žáky se často nechá přemluvit ke změně aktivit či nechává poměrně velké množství z nich necvičit, pokud se jim nechce. Někdy se před písemkou v následujících hodinách stane, že se téměř celá třída raději učí, což velmi frustruje pár žáků, kteří by rádi cvičili.