Teorie a didaktika sportovních her Vznik a vývoj sportovních her nHistorickým předchůdcem sportovních her jsou již od starověku hry pohybové -2697 před našim letopočtem hrávala hra cu – ťu – cu nVe středověku se začínají objevovat náročnější pohybové hry nV období novověku měl vývoj vědy a techniky velký vliv na rozvoj pohybových her nSportovní hry vznikají nejprve v nejvyspělejších státech západní Evropy. Základním kritériem vzniku sportovní hry se považuje datum publikování jejich pravidel n n n n nJako první vznikla v Anglii v roce 1727 sportovní hra kriket, v roce 1863 fotbal a v roce 1873 tenis. V USA vznikl v roce 1891 basketbal a v roce 1895 volejbal. V Kanadě v roce 1878 vznikl lední hokej a v Dánsku v roce 1898 vznikla házená o 7 hráčích nPopularizace sportovních her stále rostla. Dokazuje to i fakt, že v roce 1896, kdy byly v Aténách zahájeny první letní olympijské hry, je na programu her jen jedna sportovní hra a v roce 2004 v Aténách jejich počet stoupl až na dvanáct Charakteristika sportovních her nhra je spontánní činnost nspojuje se ze svobodnou volbou, dobrovolností, libovůlí nvynucená, resp. přikázaná činnost není hrou nhra je samoúčelná činnost, má smysl a význam sama o sobě nuskutečňuje se jen kvůli hře samé nnevytyčuje si dosažení nějakých jiných konkrétních cílů a výsledků nhra poskytuje zábavu a potěšení, spojuje se s příjemnými prožitky a radostí nposkytuje uvolnění a osvěžení, působí jako odpočinek nhra je společenská činnost, většina her vyžaduje jednoho nebo více spoluhráčů n Hry rozdělujeme podle určitých kritérií. n Například Příhoda (1970) rozděluje hry do čtyřech skupin n nhry instinktivní nhry senzomotorické nhry intelektuální nhry společenské n Co je pohybová hra a jak ji chápat? nPohybové aktivity nHerní nÚpolové nZávodivé nA další nOtevřená a přístupná dalším n druhům pohybových aktivit n Rovný (1981) rozdělil hry do dvou základních skupin: nhry společenské nhry tělovýchovné n n pohybové hry rozdělujeme do tří skupin: nBrankové (intenzivní) pohybové hry nSíťové pohybové hry nPálkovací pohybové hry Označení jakékoliv konkrétní aktivity – vyžaduje specifikující adjektivum n n nKultovní hry nOlympijské hry nNaboženské hry nRituální hry n Didaktické zásady n nzásada uvědomělosti a aktivity nzásada názornosti nzásada soustavnosti nzásada přiměřenosti nzásada trvalosti n Didaktické metody n Podle Mojžíška (1975) dělíme vyučovací metody na: n nmotivační nexpoziční nfixační ndiagnostické a klasifikační n ANALÝZA OBSAHU HRY Rozbor obsahu hry n Fáze hry - družstvo v průběhu zápasu střídavě útočí nebo brání, tyto části hry nazýváme fáze hry n nÚtočná a obranná fáze hry nÚtočná fáze začíná získáním míče nObranná fáze začíná ztrátou míče Herní situace n n nstandardní herní situace ntypické herní situace njedinečné herní situace Herní činnosti dělíme na útočné a obranné n n nčinnosti jednotlivce nřetězce herních činností jednotlivce nherní kombinace nherní systémy n Herní výkon nBuzek (1999) rozlišuje dva základní druhy herního výkonu: n nindividuální herní výkon - IHV (herní výkon hráče) ntýmový herní výkon - THV (herní výkon družstva) n Didaktické formy nPod pojmem didaktické formy rozumíme vnitřní uspořádání řízení didaktického procesu žáků ve vyučovacích hodinách. Mezi didaktické formy řadíme: n norganizační formy nsociálně - interakční formy nmetodicko - organizační formy n Organizační formy tréninkového procesu nPrůpravné hodiny nHodiny určené na nácvik herních činností (axpoziční) nHodiny určené na zdokonalování (fixační) nHodiny určené na zápasy (herní hodiny) nKontrolní hodiny (diagnostické) nMonotematický typ hodiny nSmíšený typ hodiny Vyučovací hodina tělesné výchovy a tedy i sportovních her má svoji specifickou strukturu n nNejpoužívanější je dělení na 4 části n núvodní nprůpravná nhlavní nzávěrečná Sociálně - interakční formy n Na základě vzájemného vztahu subjektu (trenér) a objektu (hráč) rozlišujeme tyto sociálně – interakční formy: n nKolektivní (hromadná) forma nSkupinová forma nIndividuální forma n Metodicko – organizační formy n nPrůpravná cvičení 1. typu nPrůpravná cvičení 2. typu nHerní cvičení 1. typu nHerní cvičení 2. typu nPrůpravná hra nVlastní hra Literatura: nNykodým, J., et.al. Brno. Teorie a didaktika sportovních her n Masarykova univerzita : FSpS MU, 2006. 120 s. 1. vydání. ISBN 80-210-4042-4. nDOBRÝ, L., VELENSKÝ, E. Košíková – teorie a didaktika. Praha: SPN, 1980 nPERÁČEK, P. et al. Teória a didaktika športových hier I. 2 vyd. Bratislava, Univerzita Komenského 2004. s 184, ISBN 80-89197-00-0 nBUZEK, M., PROCHÁZKA, L. Česká fotbalová škola. Praha: Olympia, 1999. nDOVALIL, J., et.al.Výkon a trénink ve sportu. 1. vyd. Praha: Olympia, 2002. 336 s. nMELIŠOVÁ, L., Plánovanie výučby športových hier na základných a stredných školách. In: Teória a didaktika športových hier. Bratislava: UK, nDOVALIL, J. et.al. Sportovní trénink. Lexikon základních pojmů. Praha: UK Karolinium, 1992 nKOČÁNI, L.: Teória a prax hernej prípravy. SPN Bratislava 2000. nMOJŽÍŠEK, L. Vyučovací metody. Praha: SPN, 1975. nPERÁČEK, P. et al.: Teória a didaktika športových hier I. 2 vyd. Bratislava, Univerzita Komenského 2004. s 184, ISBN 80-89197-00-0 nRYCHTECKÝ, FIALOVÁ, L. Didaktika školní tělesné výchovy. 2. přeppeac.vyd. Praha: UK Karolinum, 1998, 171 s. nVILÍMOVÁ, V.. Didaktika tělesné výchovy. Brno: Paido, 2002.s106, ISBN 80-7315.033-6 nZAPLETALOVÁ, L. PŘÍDAL, V.: Volejbal. Teória a didaktika volejbalu. FTVŠ UK Bratislava, Vysokoškolské skriptá 1996. n nOLIVOVÁ, V.: Lidé a hry. Praha, Olympia 1979. nPERÁČEK, P. et al.: Teória a didaktika športových hier I. 2 vyd. Bratislava, Univerzita Komenského 2004. s 184, ISBN 80-89197-00-0 nPŘÍHODA, V.: Ontogeneze lidské psychiky. Praha, SPN 1970. nROVNÝ, M.: Funkcia pohybovej hry v životě člověka. In: Acta Facultatis Educationis Physicae UC. Bratislava, Univerzita komenského 1981, s. 103 – 151. nTOMAJKO, D.: Pohybová hra. Habilitační práce. Olomouc, Fakulta tělesné kultury Univerzity Palackého 1998. nTULIPÁN, F.: Vzdělávací program základní škola. 1. vyd. MŠMT ČR 1996, ISBN 80-7168-337-X nTULIPÁN, F.: Učební dokumenty pro gymnázia. 1. vyd. MŠMT ČR 1999, ISBN 80-7168-659-X n n n nDěkuji za pozornost J