Adobe Systems 1 7. Základní oblasti sportovní edukace 8. Pedagogika školního sportu Adobe Systems 2 Základní oblasti sportovní edukace Dělení soudobého sportu (irl-sportu i esportu): ̶školní ̶soutěžní ̶rekreační Þ 3 základní oblasti sportovní edukace ̶v pedagogice sportu se rozvíjejí analogické subdisciplíny ̶hlavní zájem se soustředí na školní sport (zvláště v ČR) ̶v soutěžním sportu – především rozvoj sportovních talentů ̶zvýšený zájem o rekreační sport všech věkových kategorií Adobe Systems 3 Dílčí dělení sportovní edukace ̶dle vzdělávacích institucí – viz kurikulární dokumenty: MŠ, ZŠ, SŠ, VŠ, U3V, …, „nesportovní“ – sportovní ̶dle věku: předžáci, mladší žáci, starší žáci, mladší dorost, starší dorost, junioři, dospělí, veteráni – viz soutěžní kategorie ̶dle znevýhodnění X intaktní populace, APA, aplikovaná TV ̶dle výkonnostní úrovně: soutěžní sport: talenti – výkonnostní – elitní – profesionálové rekreační sport: začátečníci – pokročilí ̶dle dělení sportů (pohybových aktivit), sport – esport (?), … ̶organizované – individuální sportovní aktivity, … Adobe Systems 4 Pedagogika školního sportu ̶školní sport (= instrumentální) = sportovní a pohybové aktivity, které probíhají v rámci instituce školy ̶→ ne pouze školní tělesná výchova, ale veškeré možnosti, akce, nabídky, … sportovních aktivit: o přestávkách (viz tradice ve Švédsku), ve výuce, ve volných hodinách, v rámci kurzů, „adapťáků“, exkurzí, zájezdů, … ̶→ motivace + propojení na rekreační (i soutěžní) sport ̶→ školní sport = výrazný benefit dobré školy ̶klíčový pro zdravou školu, školu v pohybu, aktivní školu, … Adobe Systems 5 Pedagogika školního sportu ̶pedagogika školního sportu u nás = didaktika (školní) tělesné výchovy (např. Vilímová, Rychtecký, Fialová, Kovář) ̶konkretizace pojetí školního sportu v ČR = Rámcové vzdělávací programy (např. RVP GSP, …) ̶RVP pro základní vzdělávání (2004): - vzdělávací oblast Člověk a zdraví = výchova ke zdraví a tělesná výchova (i zdravotní tělesná výchova) - rozvíjení klíčových kompetencí žáků - pochopení zdraví jako nejdůležitější životní hodnoty - vnímání radostných prožitků z pohybových aktivit - pochopení významu zdatnosti, vzhledu, duševní pohody Adobe Systems 6 Pedagogika školního sportu Školní sport musí reagovat na závěry výzkumů: ̶snižuje se pohybová aktivita žáků a podíl organizovaných sportovních aktivit s narůstajícím školním věkem ̶existují rozpory mezi přáním, preferencemi a zájmy a realizovanou školní pohybovou aktivitou ̶… Ve školním sportu jsou potřebné změny, např.: ̶prohloubit ve výuce orientaci na žáka ̶přípravu na zdravý životní styl přeměnit na jeho ovlivňování ̶od jednostranné orientace na výkon přejít k uspokojení žáků ̶podporovat prožitkovost, seberealizaci, … Adobe Systems 7 Pedagogika školního sportu Nutné inovace v celoživotním vzdělávání učitelů TV: ̶o proměnách informuje celoevropský projekt AEHESIS = výzkum vzdělávání sportovních profesí (Aligning a European Higher Education Structure In Sport Science, http://eose.org/our_work/aehesis...) – doporučené kurikulum ̶na požadavky současné mládeže musí reagovat studijní programy a další vzdělávání učitelů TV ̶více zastoupeny dobrodružné aktivity, tance a hry než „klasická“ gymnastika, plavání nebo atletika ̶reflektování nových SA – propojení s kyberprostorem, … Adobe Systems 8 Pedagogika školního sportu – tendence ̶rozvoj vybraných sociálních kompetencí žáků ̶podpora bezprostředního a individuálního prožívání výuky TV ̶koncepce TV, kdy žáci „berou sportovní aktivity za své“ → ̶možnost vlastního rozhodování žáků ve výuce TV → ̶podpora participace žáků na rozhodování o obsahu výuky ̶prolínání povinné TV do mimoškolních a volnočasových aktivit ̶… Adobe Systems 9 Pedagogika školního sportu – výzkumy ̶vztah školní edukace a podpory zdraví (škola a zdraví) ̶komunikace a interakce ve výuce tělesné výchovy ̶možnosti školy při výběru sportovních talentů ̶edukační a sociální specifika sportovních škol ̶problematika vztahu školního sportu a dívek: - specifičnosti v motorickém učení dívek - vliv působení školní TV na biologický a motorický rozvoj - nižší motivace dívek ke sportu ve volném čase ̶Covid-19 a TV, sport, … (Covidové děti a pohyb – prof. Kolář) ̶… Adobe Systems 10 Testování tělesné zdatnosti dětí – 2022 ̶Zadavatel – Česká školní inspekce (viz https://www.csicr.cz/cz/Aktuality) ̶+ sportovní fakulty + katedry TV v ČR ̶říjen a listopad 2022 na všech školách ̶3. a 7. ročník ZŠ, 2. ročník SŠ ̶poslední plošné testování v Česku – před více než 30 lety ̶návaznost na šetření 2016 – podmínky výuky TV na školách ̶dosavadní empirie – zdatnost dětí klesá + rozevírání nůžek Adobe Systems 11 Stav TV – výsledky a doporučení Tělesná zdatnost žáků na základních a středních školách. Výuka tělesné výchovy a podpora pohybových aktivit. Tomáš Zatloukal et al. (2023). Česká školní inspekce. https://csicr.cz/CSICR/media/Prilohy/2023_p%c5%99%c3%adlohy/Dokumenty/TZ_Telesna-zdatnost-zaku-na-Z S-a-SS_final.pdf Přehledová zpráva – obsahové zaměření: 1.Prostorové, materiální, personální podmínky, průběh TV, mimoškolní PA, ... 2.Výsledky měření tělesné zdatnosti žáků (3. a 7. r. ZŠ, 2. r. SŠ) 3.Závěry a doporučení ̶ ̶ ̶ Adobe Systems 12 Stav TV – výsledky a doporučení Aktivní škola: inspirace pro podporu pohybových aktivit žáků: metodické doporučení. Karel Kovář et al. (2023). Česká školní inspekce. https://www.csicr.cz/CSICR/media/Prilohy/ 2023_ p%c5%99%c3%adlohy/Dokumenty/MD_Aktivni-skola_Inspirace-pro-podporu-pohybovych-aktivit.pdf Příklady inspirativní praxe – zlepšení podmínek pro školní PA: 1.Zlepšovat prostorové a materiální podmínky pro výuku TV 2.Využívat disponibilní hodiny pro TV (3. hodina TV) 3.Usilovat o odborné zajištění výuky TV 4.Hledat nástroje pro vyšší motivaci žáků k pohybovým aktivitám 5.Sledovat trendy ve sportu a reagovat na zájmy žáků Adobe Systems 13 Stav TV – výsledky a doporučení Aktivní škola: inspirace … Karel Kovář et al. (2023). Příklady inspirativní praxe – zlepšení podmínek pro školní PA: 6.Diagnostikovat vývoj žáků – dávat jim výsledky testů + doporučení 7.Realizovat kurzovní výuku 8.Nabízet zájmové vzdělávání s PA → rekreační sport 9.Organizovat školní sportovní akce 10.Utvářet pohybový režim žáků ve škole (protažení v hodinách, aktivní přestávky, sportovní kroužky, aktivní doprava do školy, ...) 11.Škola a bezpečnost – https://www.fsps.muni.cz/sdetmivpohode ̶