Neurofyziologie a neuropatologie ODDÍLY CNS A JEJICH FUNKCE  Lidský mozek = vrcholné dílo architektury NS  Všechny části jsou navzájem propojeny  Mozek uložen v lebce  Mozkové obaly : dura mater encephali, arachnoidea encephali, pia mater encephali  Přeneseně můžeme hovořit o etážích CNS 4 etáže: 1. Mícha RF, limbický mozkový kmen systém 2. podkorová centra i mozeček 3. mozková kůra mozkový kmen  Navazuje na hřbetní míchu  3 části : prodloužená mícha, Varolův most a střední mozek  Pro život nezbytný  Centrum životních funkcí a reflexů  Prostorná síť nervových buněk skrz celý mozkový kmen – RF  Jádra hlavových nervů RF ascendentní systém- řízení bdělosti – aktivační systém Prodloužená mícha  Nepodmíněné obranné reflexy :  S mostem se podílí na regulaci dýchání  Regulace krevního oběhu ( kardioexcitační , kardioinhibiční, vasokonstrikční i vazodilatační centrum)a trávení  Podílí se na mimických pohybech, fonaci a řeči  S mostem a středním mozkem řídí opěrnou motoriku n. X Motorická n. X – hlasivky Motorická – mezižeberní svaly Medulla oblongata reflex kašle n. V nosní sliznice Motorická n. X – hlasivky Motorická – mezižeberní svaly reflex kýchání n. X sympaticus Motorická n. X – žaludek reflex zvracení Most  Nepodmíněné reflexy Korneální reflex: V – VII Okulokardiální reflex: stlačení bulbů – zpomalení SF ( V-X)  Podmíněné reflexy umožňují artikulaci ( motorická vlákna V,VII, IX, XII)  Řízení dýchání  Nepodmíněné reflexy Zrakové reflexy: pohyby očí, hlavy na světelné signály Sluchové reflexy: pohyby očí, hlavy na sluchové podněty vzpřimovací reflex  Účast na řízení motoriky  Přepojování informací ze zrakové a sluchové dráhy Střední mozek Poruchy mozkového kmene Coma vigile – perzistentní vegetativní stav • postižený nereaguje na smyslové podněty • není schopen cílené motoriky • reflexy jsou zachovány • neuvědomuje si okolí ani sám sebe • ale má zachovaný cyklus spánku, dýchá bez podpory • u rozsáhlého poškození mozkové kůry Neslučitelné se životem naopak Mezimozek ( diencephalon)  Leží mezi mozkovými polokoulemi – pomyslný střed mozku  Navazuje na střední mozek a pokračuje do koncového mozku  Tvořen: párovým thalamem a nepárovým hypothalamem Thalamus = dvě vejčitá tělesa , uprostřed III.mozková komora - Významné třídící a přepojovací centrum - Přepojení senzitivních drah - Přepojení motorických a vegetativních informací - Spoje z thalamu do všech částí mozku - Spojen i s limbickým systémem ( rychle) Hypothalamus – leží ve středu pod oběma thalamy - Hlavní ústředí pro řízení vnitřních ( vegetativních) funkcí - Udržování stálosti homeostázy - Doprovod emocí, účast na modulaci prožívání a chování - Řídí biorytmy Biorytmy Úroveň: ➢ Subcelulární ( enzymy) ➢ Celulární ( mitotická aktivita) ➢ Orgánová ( změny hematologických a biochemických parametrů) ➢ Makroorganismus ( bdění, spánek) Cyklické, pravidelné střídání fyziologických dějů v organismu perioda ➢ Ultradiánní- méně než 20 hod ( srdeční činnost, TK) ➢ Cirkadianní – 20 – 28 hod( spánek – bdění) ➢ Infradianní – nad 28 hod ( menzes) Biorytmy jsou velmi stabilní Genetická podmíněnost biorytmů ➢ buněčný biorytmus je vrozený ( izolace ho neovlivní) ➢ synchronizace vrozeného biorytmu s prostředím trvá různě dlouhou dobu: Př. Spánkový do 7.-15.měsíce (novorozenci spí až 22h nevnímají světlo, tmu) Ovlivnění ➢ Věkem ( spánková deprivace) ➢ Izolace ( u speleologů spánkový biorytmus 33 h) ➢ Slepota ➢ Přesvětlení Orgánová aktivita 5- 7 Vrchol – tlusté střevo, zvýšení imunity, krátkodobá paměť 7-9 Vrchol imunity a žaludku, zvyšuje se SF a TK, psychická činnost a soustředění 9-11 Nejvyšší úroveň denní aktivity 11-13 Postupně únava ( oběd, relaxace) 13-15 Max aktivita tenkého střeva, vyčerpání a potřeba spánku, pokles tělesné energie, vysoká odolnost proti bolesti 15-17 Vrchol aktivity močového měchýře, dobrá termoregulace, zvýšená aktivita psychických funkcí, paměti( učení) 17-19 Vrchol aktivity ledvin a nadledvin – fyzická zátěž, stimulována funkce plic a svalů ( trénink) 19-21 Vyšší činnost mozku ( dlouhodobá pamět), snížení psychické svěžesti, nástup relaxace trávicího systému ( lehká večeře) 21-23 Snížení TK, vrchol aktivity pohlavní soustavy ( 21) 23-1 Vzvyšuje se aktivita žlučníku a imunitního systému, duševní činnost max útlum ( spánek) 1-3 Zvýšená aktivita jater, fáze totální relaxace, nízká reakční schopnost ( spánek, rizikové období u osob pracujících v noci) 3-5 Zvýšená aktivita plic, nízký TK ( rizikové pro řízení auta, dobré pro Sekrece hormonů a biorytmy  Stálá sekrece – hormony štítné žlázy  Pulzní sekrece – GnRH (gonadoliberin)  Sekrece dodržující cirkadiánní rytmus (přibližně 24hodinový) – hormony z kůry nadledvin  Sekrece s měsíčním kolísáním – ženské pohlavní hormony  Sekrece dle potřeby – např. inzulin: regulující hladinu glukózy v krvi Za pravidelné změny odpovídají: 2 jádra – blízko křížení zrakových nervů) – reagují na světlo zachycené sítnicí Info ze sítnice – šišinka ( epifýza) melatonin serotonin Signál serotonin/ melatonin rozeznávají všechny bb v těle CIRKADIN ( lék) Problémy s desynchronizací u sportovců ➢ Cesty na východ ( den se zkracuje) Špatně se snáší trénink dopoledne ➢ Cesty na západ ( den se prodlužuje) Špatně se snáší trénink odpoledne ➢ Cesty na sever( z hlediska trvání dne) Poruchy usínání – skandinávské země 1 hodina časového rozdílu – aklimatizace 1 den Nemoc cestovatelů – JET LAG syndrom  Projeví se při cestování přes více časových pásem najednou  doma, odkud odlétají, je epifýza a SCN ( suprachiasmatická jádra)synchronizována – při přeletu přes časová pásma dojde k desynchronizaci: SCN nastaveno jako doma, ale epifýza udává jiný rytmus světlo-tma-po nějaké době se opět synchronizují Pomoc rychlejší adaptaci: před cestou – v letadle několik dní po příletu – brát melatonin v době, kdy si dle nového času přejeme jít spát Zdravotní problematika Práce na směny - únava, poruchy spánku, vředová choroba, častější výskyt onkologických diagnóz, hypertenze, infarkt myokardu..… Mozeček ( cerebellum)  Leží za mozkovým kmenem ( zadní jáma lební)  Člení se na 2 mozečkové hemisféry a nepárový mozečkový červ ( vermis)  Role v řízení motoriky  Dále napomáhá ve funkcích poznávacích, emočních, vstupuje do procesu učení, myšlení, motivace, prožívání a paměť Poruchy mozečku ATAXIE  Funkční celek, ale dle kliniky se dělí: - paleocerebelární syndrom - neocerebelární syndrom paleocerebelární: Poruchy koordinace stoje, chůze, ataxie trupu titubace neoocerebelární: ipsilaterální ataxie končetin, dysdiadochokinéza,dysmetrie, hypotonie, nystagmus Cerebelární příznaky  Ataxie = porucha koordinace pohybů - dekompozice, porucha časování  Hypermetrie - porucha cílení Makrografie, skandovaná řeč  Adiadochokinesa - porucha alternujících pohybů  Pasivita - snížení svalového tonu  Mozečkový tremor-projevuje se při cílených pohybech ( akcentuje se hlavně před cílem )  Poruchy řeči-skandovaná – nepřirozeně přízvučná přerývaná řeč a setřelá, dysartrická řeč  Postižení stoje ( hlavně u lézí vermis) - nestabilní stoj o široké bázi, s převahou tahu vzad  postižení chůze - chůze s tendencí ke kymácivým pádům Nejdříve je postiženo vstávání ze židle, otáčky, schody Koncový mozek (telencephalon)  Tvořen 2 mozkovými polokoulemi – hemisférami  brázdy a rýhy člení povrch – mozkové závity ( gyri cerebri)  Závity zvětšují povrch mozku  hemisféry nejsou symetrické Levá hemisféra: logické, analytické, matematické, technické myšlení, produkce a porozumění řeči Pravá hemisféra: citově- prožitková, podněty emoční, fantazie, představivost, chápání perspektivy, geometrie prostoru  Nové informace zpracovává spíše P hemisféra  známé info, či problémy kognitivní rutiny – L hemisféra Obě hemisféry propojeny a spolupracují – četné spoje ( přenos informací)  Každá hemisféra : 5 mozkových laloků Lalok čelní - frontální Lalok temenní - parietální Lalok tylní - occipitální Lalok spánkový- temporální Lalok ostrovní – insula Bílá hmota – nervová vlákna sdružená do svazků – nervových drah projekční dráhy : propojení kůry s jinými částmi mozku asociační dráhy: propojení oblastí pouze jedné hemisféry komisurální dráhy: propojení navzájem P a L hemisféry nejmohutnější komisurální dráhy v corpus callosum V každém mozkovém laloku – specifické korové oblasti a asociační korové oblasti Kortikální oblasti Limbický systém  Jeden z nejsložitějších systémů CNS  Korové i podkorové struktury  Komplexní činnost – ovlivnění tělesných, psychických a sociálních funkcí člověka  Emoce, paměť a motivace  kontrola úzkosti, strachu, sociálního a emočního chování (amygdala)  účast na krátkodobé paměti ( hipokampus)a i řízení srdeční činnosti, dýchání (napojení na hypotalamus) nebo sekrece endokrinních žláz  souvislost se sexuálními projevy či péčí o potomstvo  rozsáhlé spoje s asociačními oblastmi frontálního, parietálního a temporálního laloku - podíl na smyslovém vnímání a jeho vyhodnocování  Propojení s bazálními ganglii – ovlivňuje řízení motoriky  Propojení s prefrontální kúrou- ovlivnění motivace a myšlení Vliv amygdaly nejen během stresové reakce, ale neustále Každá emoce má doprovod na tělesné úrovni Schéma zapojení amygdaly mozková kůra hormony autonomní nervy hypotalamustalamussmysly amygdala tělesné funkce čich  Amygdala reaguje automaticky  Podílí se na emoční paměti  Její činnost ovlivněna hipokampem a mozkovou kůrou – při zvládání strachu poranění amygdaly: Vznikají poruchy emocionálního chování: ▪ přehnané reakce na všechny podněty ▪ nedostatek emocionality ▪ ztráta strachu, ▪ nutkavá potřeba vkládat nevhodné předměty do úst. poranění hipokampu: ▪ u Alzheimerovy choroby je to jedna z prvních oblastí, které bývají poškozeny (potíže s pamětí, dezorientace). ▪ ztráta paměti a neschopnost zapamatovat si nové zážitky Poškození ale neovlivňuje schopnost naučit se hrát na hudební nástroj a neovlivňuje ani slovní paměť Bazální ganglia Mohutné podkorové útvary :  corpus striatum ( programování pohybu)  pallidum  podtalamické jádro ( corpus Luysi)  substancia nigra ( ležící ve středním mozku) Funkce : - Zasahují do myšlení, ovlivňují pozornost, poznávání, emoce a chování - Řízení motoriky, plánování a realizace pohybu, regulace napětí svalů - Vytváření motorických návyků hlavní neuromediátory : dopamin , glutamát , GABA , acetylcholin Plánování pohybu Asociační oblasti – zrodí se myšlenka na pohyb Limbický systém - dodává motivaci k výkonu Senzitivní a senzorická oblast - Informace o současné poloze těla mozeček - Informuje o možnostech pohybu vzhledem k poloze a pohybu těla Motorické oblasti - návrh pohybu odesílají bazální ganglia