ETOPEDIE ETOPEDIE SE ZABÝVÁ EDUKACÍ, REEDUKACÍ A ZKOUMÁNÍM JEDINCŮ S RIZIKEM PORUCH EMOCÍ NEBO CHOVÁNÍ A S PORUCHAMI EMOCÍ NEBO CHOVÁNÍ. PÉČE O DĚTI S PORUCHAMI CHOVÁNÍ •AMBULANTNÍ ➔ŠKOLA (školní psycholog, školní speciální pedagog, metodik prevence, výchovný poradce) ➔PPP (diagnostika, poradenské, reedukační a terapeutické služby) ➔neziskové organizace (Podané ruce, Ratolest, IQ Roma...) ➔SVP (práce s dětmi s poruchami chování, s dětmi ohroženými a s výchovnými obtížemi) ➔PMS – Probační a mediační služba (řeší obviněné a odsouzené mladistvé z trestné činnosti, zajišťuje mediaci) ➔OSPOD • ➔((ZDVOP - Krizová centra)) • • • PÉČE O DĚTI S PORUCHAMI CHOVÁNÍ •POBYTOVÁ ➔SVP (pobytová nebo stacionáře) ➔DDÚ, DÚM (původně určeny pro diagnostiku u dětí umístěných na základě PO, nyní i ambulantní a další služby) ➔DD (pro výkon ústavní výchovy) ➔DDŠ (pro výkon ústavní výchovy) ➔VÚ (i pro výkon ochranné výchovy - trestní řízení) • ➔((ZDVOP - Krizová centra)) • • • ÚSTAVNÍ VS OCHRANNÁ VÝCHOVA •Ústavní výchova •Nařizuje ji soud dětem do 18 let podle zákona o rodině nebo zákona o soudnictví ve věcech mládeže •Důvody: výchovné a sociální •Po dobu nezbytně nutnou, nejdéle do dosažení zletilosti, •O zrušení rozhoduje soud, kdykoliv na žádost zákonných zástupců, pokud splnila výchovný účel, může být prodloužena do 19 let (dokončení vzdělávání) se souhlasem jedince •Ochranná výchova •Nařizuje se jedincům od 12–18/19 let podle zákona o soudnictví ve věcech mládeže. •Důvody – dítě mezi 12–15 let – ochrannou výchovu nařizuje soud za čin spáchaný, za který lze dle trest. zákona uložit výjimečný trest; mladistvý mezi 15–18 lety – pokud bude mít větší efekt než uložení trestu odnětí svobody. •Realizuje se ve speciálních školských výchovných zařízeních. Trvá do dosažení zletilosti. Může být prodloužena do 19 let, pokud by nesplnila účel. ● ● DIAGNOSTICKÝ ÚSTAV •přijímá děti a provádí komplexní diagnostiku – na jejím základě umísťuje děti do školského zařízení, poskytuje preventivně-výchovnou péči, zadržených na útěku z jiných zařízení nebo od rodičů. •Krátkodobý pobyt, zpravidla 8 týdnů. •Plní úkoly: diagnostické, vzdělávací, terapeutické (náprava poruch v sociálních vztazích a chování dítěte), výchovné a sociální vztahující se k osobnosti dítěte, k jeho rodinné situaci a sociálně-právní ochranně, organizační a koordinační. •Navrhuje „program rozvoje osobnosti“ – umisťuje dítě do dětského domova, dětského domova se školou, výchovného ústavu. •Dělení na výchovné skupiny pro účely komplexního vyšetření dětí, podle pohlaví a věku dětí. Pro děti, které ukončily povinnou školní docházku, se zřizují diagnostické třídy, v nichž je zajišťována příprava na povolání. • DĚTSKÝ DOMOV •Děti 3–18 let (nezletilé matky spolu s jejich dětmi) s nařízenou ÚV, sociální důvody (rodiče nemohou/neumí se postarat o dítě). Pečuje o děti podle jejich individuálních potřeb. •Plní úkoly výchovné, vzdělávací, sociální. •Rodinné skupiny 6–8 dětí, do škol dochází mimo DD. •Plní úkoly výchovné, vzdělávací, sociální. •Součástí je základní škola, speciální škola, popř. střední škola. ● DĚTSKÝ DOMOV SE ŠKOLOU •pro děti od 6 let po ukončení povinné školní docházky. •Edukace pro děti s nařízenou ÚV (mají-li závažné poruchy chování nebo s duševní poruchou vyžadují výchovně-léčebnou péči) nebo s uloženou OV a nezletilé matky s poruchami chování, duševní poruchou se svými dětmi. •Pokud porucha pokračuje po ukončení školní docházky, bývají přeřazeni do VÚ. ● VÝCHOVNÝ ÚSTAV •Od 15 let (od 12 let při závažných případech) se závažnou poruchou chování, kde byla nařízena ÚV nebo OV) ● STŘEDISKA VÝCHOVNÉ PÉČE ➔ambulance, pobyt, stacionář ➔děti do konce školní docházky ➔agresivita, záškoláctví, krádeže, prekriminální a kriminální problémy, nerespektování autorit, rodinné a osobnostní problémy ➔2-3 měsíce ➔finanční spoluúčast rodičů ➔individuální a rodinná terapie • • •