Hierarchie strategií Časový harmonogram příprav I Časový harmonogram příprav II Důvody pro aktualizaci NRP * Změna cílů politiky na úrovni EU - snaha o hospodářskou a sociální soudržnost, ale také posun ke konkurenceschopnosti a zahrnutí spolupráce * Nový evropský přístup k programování -- zjednodušení a subsidiarita * Potřeba přehodnotit klíčové priority v domácím kontextu -- přes výrazný pokrok v mnoha oblastech je v ČR nutné intenzivně se zabývat přetrvávajícími problémy i novými výzvami * Potřeba poučit se z nabytých zkušeností -- zatím jich není mnoho, ale získáváme pozitivní i negativní poznatky, které by měly být využity v přípravě programových dokumentů Novinky v implementaci strukturální politiky I * Tři nové cíle politiky soudržnosti * Konvergence a zahrnutí Fondu soudržnosti * Regionální konkurenceschopnost a zaměstnanost * Evropská územní spolupráce * Propojení strukturálních fondů s evropskými a domácími politikami Strategické obecné zásady Společenství a jejich provázanost * BEPG * EES * Národní strategický referenční rámec -- propojení evropských a domácích politik Novinky v implementaci strukturální politiky II Hlavní domácí oblasti se vztahem k hospodářské a sociální soudržnosti ˙ Významný růstový potenciál ČR ˙ Rostoucí deficit veřejných financí ˙ Zastaralá struktura hospodářství ˙ Potřeba strukturální reformy trhu práce (daňový systém, vzdělávání, mobilita obyvatel, trh s byty ...) ˙ Zefektivnění výzkumu a vývoje, podpora inovací ˙ Podpora podnikání ˙ Snižování meziregionálních rozdílů ˙ Vnější impulsy pro hospodářský systém Zkušenosti s realizací operačních programů * Rozdílná schopnost absorpce mezi OP a jejich prioritami a opatřeními ˙ Právní, finanční a institucionální bariéry ˙ Potřeba vzdělávání v oblasti přípravy a implementace projektů Poučení ˙ Tlak na sjednocení evropských a domácích podpůrných programů Dilemata * Příprava politiky ˙ Ambice x Opatrnost (stanovení vyšších cílů) ˙ Orientace krátkodobá x dlouhodobá (dlouhodobější orientace) ˙ Konvergence x konkurenceschopnost (konvergence s možností úpravy v čase) * Programování ˙ Strukturální fondy a domácí programy společné x oddělené (propojenost) ˙ Absorpce x strukturální přizpůsobení (podpora hospodářského rozvoje) ˙ Koncentrovaná x flexibilní strategie (vyváženost) ˙ Expertní x partnerský přístup (institucionalizovaný přístup -- ŘKV) * Budování institucí ˙ Paralelní x jednotné implementační struktury (integrace struktur) ˙ Decentralizované x centralizované řízení (využití stávajících struktur) Výzvy programování I * Benchmarking -- předstihněte své sousedy * Synergie mezi politikami nastavení jejich vzájemných vazeb na úrovni EU i ČR * Integrace politiky soudržnosti a domácí politiky. Programování a finanční plánování * Integrace domácích a evropských finančních prostředků * Nastavit podporu ze strukturálních fondů mnohem cíleněji: vyjádřete jasně, co přesně budou SF financovat * Překonat lákadla zavedených kanálů a struktur Výzvy programování II * Překonat vyhýbání se riziku * Překonat lákadlo infrastrukturních investic * Odvozování politiky z praxe a řízení praxe pomocí politiky * Rozvoj a optimalizace lidských zdrojů a schopností organizací * Zavedení důvěryhodného systému pro hodnocení strukturálních fondů (a jiných veřejných investic) Řídicí a koordinační výbor I * zřizuje MMR podle § 18 zákona č. 248/2000 Sb., o podpoře regionálního rozvoje, pro potřeby koordinace pomoci poskytované Evropskými společenstvími na úrovni státu * bude při diskusi o postupech programování intervencí politiky soudržnosti zajišťovat aktivní spolupráci MMR s ostatními resorty a dalšími institucemi * předsedou je náměstek ministra pro místní rozvoj * dlouhodobá platforma, na níž budou dále rozpracovávány prioritní oblasti intervencí strukturálních opatření Řídicí a koordinační výbor II * jednotlivé resorty, regiony soudržnosti a další instituce nominují své zástupce do ŘKV a ti poté zajistí součinnost svých resortů a organizací s MMR, která by měla být postavena na intenzivní komunikaci a měla by zahrnovat vzájemnou výměnu strategických dokumentů * se bude skládat z vysokých představitelů výše uvedených institucí na úrovni náměstků ministrů (případně odpovídající úroveň v příslušných institucích), kteří jsou oprávněni k přijímání zásadních politických rozhodnutí. Příprava podkladů pro tato rozhodnutí i jejich vlastní realizace bude probíhat v tematických či horizontálních pracovních skupinách, případně ad hoc týmech k tomu ustavených