METODOLOGIE PSYCHOLOGIE Přednáška pro Bc. studenty psychologie Prof. PhDr. Vladimír Smékal Dějiny poznání (Cesty poznání) * Magie, mýty, náboženství, filosofie, umění, život sám nám ukazují křivolaké cesty, jimiž člověk získával své vědění o skutečnosti. * Nejstarší je cesta tradice. Mnohdy považujeme něco za pravdivé jen proto, že se to tak říká od nepaměti. Dnes už sice věda mnohá tvrzení založená na tradici vyvrátila nebo zkorigovala, ale mnozí i vysokoškolsky vzdělaní praktici dosud pomocí tradičních postupů řeší běžné úkoly praxe se zdůvodněním "Vždycky se to tak dělalo.". * Cesta autority se zdiskreditovala již na počátku novověku, kdy moudří lidé začali zkoumat přírodu, místo aby se odvolávali na Aristotela a jiné autory. * Podobně cesta intuice a zdravého rozumu často vedla spíše k omylům a předsudkům než k efektivně použitelnému vědění. Vždyť ke zdůvodnění pravdivosti poznatků nestačí pocit vnitřní jistoty ani obecný souhlas. * Proti všem těmto způsobům získávání vědění se proto postupně prosazovala cesta vědy. Vyznačuje se kritičností, systematičností, kontrolovatelností jednotlivých kroků, uvědomělostí a objektivitou. Postupy vědy Věda používá cílevědomě vytvořených a ověřených poznávacích operací (často umocněných přístroji), které vycházejí z přesného získávání dat a faktů a spočívají v jejich teoretickém zpracování. Věda je v tomto smyslu reprezentací zkoumaného předmětu v empirických a teoretických pojmech. Věda - pokračování Je si vědoma zkreslení, ba i zneužití poznání osobními nebo skupinovými zájmy (někdy i bezuzdnou ctižádostí vědce, který fakta upravuje, aby podporovala jeho prekoncepci). Věda tomu čelí celou řadou kontrolních mechanismů - jako je zjednodušující kritérium osvědčení se, s nímž operuje pragmatismus nebo kritérium praxe, které zavedli marxisté, ale na druhé straně i tak sofistikované kritérium jako je objektivní zřejmost ve smyslu verifikovatelnosti nebo falsifikovatelnosti a vnitřní konzistence s předpoklady i z nich odvozenými predikcemi. Těchto pokusů o nalezení nejvyšší záruky pravdivosti poznatků je ještě více a relativizuje je snad jedině postmodernismus. Co je pravda? Existuje více teorií pravdy. Je třeba rozlišovat zejména konsensuální, koherenční a korespondenční teorii pravdy. V rámci věd o člověku stojí za zamyšlení, zda je oprávněné vymezovat pravdu v přírodních vědách jako "shodu myšlenky se skutečností" (= korespondenční pojetí pravdy), a ve vědách společenských jako "shodu myšlenky se ´zájmem´" (= 'konsensuální` teorie pravdy). V čem je síla vědy? Věda usiluje o vysokou explikační (vysvětlovací) sílu, tedy o platnost, pravdivost a přesvědčivost poznatků. Vědecké poznání ji získává svou objektivností a ověřitelností tím, že poznatek nutně vyplývá z výchozích dat a faktů, že je jejich zákonitým a ne libovolným zobecněním a abstrakcí, že jsou v něm vystiženy zákonitosti a principy té oblasti skutečnosti, kterou daná věda zkoumá. Z hlediska metodologického pak tím, že je o získání poznatků tak referováno, aby bylo možno postup kontrolovat krok za krokem případně ověřit novým výzkumem. Proto se také současná metodologie vědy zabývá analýzou procesu přechodu od faktů a dat k poznatkům a usiluje o jejich objektivizaci. Síla vědy - pokračování V současném stadiu rozvoje vědy se za explikačně nejsilnější považují poznatky vyvozené pomocí matematické statistiky - věda se stále více matematizuje a formalizuje. Matematika proniká - možná mnohdy předčasně a neadekvátně - i do humanitních věd (viz např. matematickou lingvistiku, experimentální archeologii apod.). Proti této tendenci však stále úspěšněji rozvíjí tzv. 'kvalitativní` metodologie, které dosud chybí explicitní postup vyvozování závěrů se stejnou mírou přesvědčivosti, jaké se těší tradiční kvantitativní metodologie. Dá se očekávat, že explikační sílu získají poznatky vyvozené kvalitativními postupy díky aplikaci moderní logiky. Síla vědy - pokračování * R. Blandy (1988) rozlišil 'tvrdé` a 'měkké` vědy. V této souvislosti upozorňuje na to, že společenské vědy jsou měkké -- jejich přesvědčivost závisí spíše na obratnosti stylu, jak říká -- na 'rétorickém` diskurzu, kdežto přírodní vědy svou přesvědčivost staví na matematickém důkazu a na úspěšnosti aplikací. * Zralost vědy je dána nejen tím, jak adekvátně vysvětluje skutečnost, ale především tím, jak dovede předvídat a přetvářet skutečnost, neboť na tom závisí praktická využitelnost vědy. Na otázku, co je věda, lze odpovědět mnoha definicemi. Jejich komentovaný přehled uvádí např. J. Bernal v díle Věda v dějinách (Praha 1960). Shrneme-li různé pohledy na vědu, můžeme konstatovat, že věda je: * výtvor kulturní činnosti lidstva, * adekvátní mentální reprezentace či obraz světa ve vědomí, * souhrn poznatků o světě, * metoda, * instituce, * jeden ze způsobů získávání vědění, * produkt poznávací činnosti (něco jako je 'výrobek`). Stavebními kameny vědy jsou * předmět vědy, t.j. soubor vět, v nichž jsou vyjádřeny úkoly, problémy a otázky, které vymezují směr a obsah zkoumání; je dobré rozlišovat daný a 'zadaný` předmět vědy; * teorie a hypotézy, t.j. soubor vět obsahujících poznatky o zákonech, principech, základních vlastnostech a vztazích zkoumaných objektů; * metody, t.j. formulace pravidel a způsobů objevování a výstavby nových poznatků; * fakta a data, t.j. věty v nichž jsou vyjádřeny bezprostřední údaje získané výzkumem, nebo praktickou činností. Vědecká práce jako vytváření poznatků Vědecká práce může být definována jako cesta od dat a faktů k poznatkům Z psychologického hlediska je vědecká práce jednotou empirických a racionálních, praktických a teoretických, rutinních a tvůrčích poznávacích úkonů a v tomto smyslu je analogií každí produktivní činnosti Poznatek - pokračování Poznatek je ve vědeckém textu vyjádřen různými druhy tvrzení: * tvrzení faktová * teoretická * normativní * deklarativní * praxeologická (návody, poučky, pravidla, předpisy) Poznatek - pokračování Jak vzniká nový poznatek? * výzkumem, tj. cesta od dat a faktů k poznatkům, * teoretizováním (= teoreticko-kritická analýza a syntéza, spekulace), * systematologická analýza a syntéza, tj. cesta od poznatků P k poznatkům P` * přejímáním od jiných autorů či autorit, * zobecněním zkušeností vlastních či druhých, tj. cesta od subjektivních zážitků k poznatkům, * "osvícením", inspirací, intuicí, "zjevením", tj. cesta od idejí, archetypů k poznatkům, * tvůrčím aktem, bisociací, metaforickou analogií (J.A.Komenský), tj. cesta od tušení, nevědomých vizí k poznatkům, * Kryptomnesticky, tj. nevědomým převzetím z neuvedeného zdroje - četby, zážitku, rozhovoru Poznatek - pokračování Jaký je poznávací status (explikační síla) poznatků jednotlivých druhů? - různá, za nejsilnější se považují ty, které byly získány empirickým výzkumem, některé mají jen charakter mínění či názorů, některé jsou jen proklamativní či deklarativní Co se rozumí demonstrativností poznatků? = je to jejich odůvodněnost, zdůvodněnost Je přesvědčivost totéž, co odůvodněnost? Má právo vědec na to, aby věřil tomu, co si nemůže ověřit, o čem se nemůže přesvědčit? Poznatek - pokračování Jak se přesvědčujeme, že něco je tak, jak se to jeví nebo jak se to tvrdí, neboli "Co poznatkům dodává důkazovou hodnotu"? - statistická indukce - mohla by i moderní logika - logická konzistence, bezrospornost - víra Důkazová hodnota poznatků získaných metodou fenomenologické redukce je menší - neboť postupy fenomenologie nejsou obecně uznávány behaviorální fenomenologie používá popisu, který odkazuje na to, jak jevy "vypadají", jde o metodu ostenze Poznatek - pokračování Jak je poznatek vyjadřován? Konstatování, mínění, názor, pojednání Toto vše jsou možná slova, jimiž pojmenováváme věty, ve kterých je obsažen nějaký postřeh, poznatek - teorie, hypotéza, názor, přesvědčení informace, poučka, příkaz, zákaz, norma, sdělení, pravidlo, tvrzení, výpověď, výrok Poznatek - pokračování Na paralelu výrobní činnosti a vědeckého poznání upozorňuje M. Disman (1993 a dále): * člověk-výrobce výrobní prostředky pracovní předmět výrobek * člověk-badatel výzkumné metody předmět výzkumu poznatek Co je objev? Objevem není každý výsledek vědecké práce, ale jen takový, který přináší * principiálně nová fakta (jako byl např. objev radioaktivity), * nové principy a zákony (jako je např. objev zákona zachování hmoty a energie), * nové teorie (např. Wernerova teorie ortogeneze, Vygotského kulturně-historická teorie vývoje ap.), * nové metody poznávání skutečnosti a jejího měnění (např. objev polarografie, léků apod.). Vědecká práce Učinit objev se vědci podaří málokdy, a přece může přinést něco nového a přiměřeně to sdělit. Nové je např. vyvrácení tradovaných názorů (práce polemické, kritické), dosud nepoužívaná aplikace existujících poznatků (práce aplikační). Práce koncepční a projektující (heuristické, explorační) vytyčuje nové problémy zkoumání a podává jejich předběžný hypotetický výklad. Práce metodologické se zaměřují na nalezení a propracování nových technik a procedur výzkumu, a tím cestu k objevům umožňují. Vědeckou prací je i drobný příspěvek (např. seminární práce) k řešení určitého vědeckého problému. Jestliže je realizován poctivě a zodpovědně, stává se kaménkem v mozaice velkého, často týmového výzkumu, který již objev přináší. Vědecké práce - pokračování K vědecké výzkumné činnosti, která připravuje cestu k objevům, patří i práce diplomové a disertační, v nichž má xešitel prokázat, že dovede pracovat vědeckou metodou a že je s to samostatně řešit výzkumný úkol. Často mají tyto práce charakter * kritických výzkumů, které ověřují platnost existujících poznatků, nebo * heuristických výzkumů, které mapují, co je významné v nových oblastech zkoumání, aniž přinášejí definitivní poznatky. Cena těch prvních je ve zvyšování explikační síly našeho vědění, ty druhé nám zase dávají orientaci, na co se perspektivně zaměřit a jaké hypotézy formulovat. Paradigmatické a kategoriální vědy O psychologii se diskutuje, zda je paradigmatická nebo kategoriální věda. Paradigma * Nomotetické (generalizující) * Idiografické (individualizující) * Idiotetické * Idiomodifikující Paradigma = příklad, vzor (ze střlat. paradigma, a to z řec. paradigma z para- a deiknými = ukazuji) Paradigmatické a kategoriální vědy pokračování Přistupovat k psychologii jako ke kategoriální vědě znamená sledovat, jak se v jejím vývoji přesouval výzkumný zájem na různé základní kategorie předmětu zájmu (na různé psychické útvary či danosti, které lze rozlišit na: * Obraz * Činnost * Motiv * Komunikace * Osobnost Kategorie = třída (z řec. katégoria = označení, výpověď, svědectví; a to z katégoreó = označuji, tvrdím, a to z kata- a agoreó = mluvím na náměstí, od agorá = náměstí)