Metodologické orientace Jan Soukup, 1.5.2004 Psychologie jako pluralitní věda * metodologické přístupy * školy v psychologii * kvantitativní a kvalitativní přístup Metodologické přístupy * elemetová metodologie * asocianismus * holismus * fenomenologie * strukturalismus * funkcionalismus * introspektivismus * behaviorismus Psychologické školy * asocianismus * Gestalt psychologie * behaviorismus * hlubinná psychologie * kognitivní psychologie * humanistická psychologie * transpersonální psychologie Elementová metodologie * atomismus * cíle: * hledání elementů duševního dění * popis procesů vzniku vyšších duševních jevů * metody: spekulativní, introspekce, experiment * směry: * angličtí empirikové (Hobbes, Locke) * W. Wundt (počitky,pocity) * rexlexologie (I.P.Pavlov) * behaviorismus (J.B. Watson) Asocianismus * vychází z elementové metodologie * cíle: vysvětlení duševních jevů na základě asociačních zákonů * metody: introspekce, experimentální * směry: * angličtí empirikové (Hobbes, Hume) * Wundt * reflexologie, behaviorismus Introspektivní metodologie * pozorování vlastních duševních procesů * "věčná" metoda psychologie * 3 námitky proti introspekci * různá využití: * filosofové * experimentální introspekce (Wundt) * hlubinná psychologie * výzkum vědomí (James, humanistická, transpersonální psychologie) Fenomenologická metodologie * zvláštní případ introspektivní metody * fenomenologie E. Husserla * cíle: pečlivá introspektivní analýza duševních jevů (stavů vědomí) * směry: * navazuje na duchovědný přístup (W. Dilthey) * daseinanalýza (L. Binswanger, M. Boss) * existenciální psychologie (R. May) Strukturalismus * jedna z holistických teorií * cíle: popis mentálních struktur a vysvětlení vztahů mezi prvky * metody: experimentální introspekce, * směry: * americký strukturalismus (E.B. Titchener) * Gestalt psychologie Funkcionalismus * cíle: studium duševních procesů ve vztahu k adaptaci * metody: introspekce doplněná pozorováním chování a jeho vývoje * psy: americký funkcionalismus (W. James, G.S. Hall, J. Dewey) Behavioristická metodologie * cíle: zkoumání vztahů mezi proměnnými (S-R) * chování je vysvětlitelné principy učení * metody: experiment, pozorování Rysy kvalitativního přístupu * tzv. kvalitativní metody * perspektiva účastníka výzkumu * blízkost ke zkoumanému jevu * podmíněnost sociálních jevů a poznatků * reflexivita výzkumníka * malá strukturace výzkumu Kvantita a kvalita Některé druhy kvalitativních přístupů * zakotvená teorie (Glaser, Strauss) * analýza diskursu * etnometodologie (H. Garfinkel) * narativní přístup Příklady kvalitativních výzkumů ČR * psychologie umění (I. Čermák) * drogová problematika (M. Miovský) * psychologie řízení (K. Pavlica) * výzkum rodin (I. Sobotková) Zdroje Disman, M. (2000). Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum. Hoskovec, J., Sedláková, M. Nakonečný, M. (1996). Psychologie XX.století. Praha: FF UK. Hunt, M. (2000). Dějiny psychologie. Praha: Portál. Nakonečný, M. (1995). Lexikon psychologie. Praha: Vodnář. Sedláková, M. (1982). Úvod do studia obecné psychologie. Praha: Karolinum. Strauss, A., Corbinová, J. (1999). Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice: Albert. Štepaníková, I., Čermák, I. (1999). Vztah mezi kvalitativním a kvantitativním výzkumem. In D. Heller et al. (Eds.) Kvantitativní a kvalitativní výzkum v psychologii. Praha: PsÚ AV ČR.