Masarykova univerzita Brno - Fakulta sociálních studií Katedra psychologie Kurs: PSY434 Rogersovský přístup v psychoterapii a poradenství Vyučující : Dr. Mgr. Ladislav Nykl, Ph.D. Psychoterapeut Praxe: Institut "Person-Centered Approach" A-Wien 1080, Lederegasse 17/7 E-mail: nykl@aon.at Internet: http://members.aon.at./nykl/ Lektor na Univerzitě Viena Určeno: mgr. studentům psychologie FSS MU. Realizace: jarní semestr akad. r. 2005 bloková výuka 3 x za semestr, celk.30 vyuč.hodin. Učebna G 31 Termin: vždy pátek (sobota) 18.3., 19.3., 29.4.2005. od 9.00 do 17.00 hod. Závěrečný rozhovor: 3.6.2005. pohovor a skládá se z vlastního hodnocení, zhodnocení písemných prací a závěrečného zhodnocení lektorem Kurs se realizuje, přihlásí-li se minimálně 7 zájemců. Max. počet je 15. Kurz probíhá převážně v rámci procesů encontrových skupin podle C.Rogerse. Výstup: zápočet. Podmínkou udělení je minim. 80 % aktivní účast, kurz předpokládá aktivní zapojení do skupinového procesu (introspekci a exploraci) a orientovanost ve vybrané literatuře. Indikátorem úspěšného zakončení je písemná práce o obsahu asi 6 stran z rámce tématů výuky. Každý účastník zavěsí svoji práci do IS-systemu a hodnotí dvě jiné písemné práce. Písemné práce mohou být vypracovány týmově (tým 2-3 studenti), práce pak obsahuje ca 10 stran. Písemné práce odpadají pro účastníky podzimního semináře. Anotace: Kurz seznamuje prožitkově se základy procesů růstu osobnosti podle přístupu zaměřeného na člověka. Zakladatelem tohoto humanistického přístupu v psychoterapii a poradenství (jakož i v encountrových skupinách a při supervizi) je americký psycholog C.R.Rogers. V průběhu semináře má student možnost poznat tento jedinečný přístup na základě vlastních zkušeností ve skupině. 1. blok: Seznámení s účastníky. Skupinové procesy. Prožitkové seznámení s pojmy terapeutického vztahu a procesu (Rogersovské proměnné - disposice): akceptace (positive regard), empatické porozumění, autenticita. Problémy těchto proměnných v přímém vztahu. Podmínky procesu, jeho začátek a vývoj. Skupinová práce. 2. blok: Skupinový proces. Organizmická zkušenost jako základ psychických procesů pro odstranění inkongruence a introjekce -- cesta k fully functioning person. Řešení konfliktu ve skupině. Demonstrace terapeutického rozhovoru. Skupinová práce. 3. blok: Skupinový proces. Prožitkové pochopení spojitosti s jinými odvětvími jako školství, management, rodina, výchova, pedagogika. Ukázka práce C.Rogerse a R.Tausche na videu (v němčině nebo angličtině). Skupinová práce. Shrnutí zkušeností a prožitků. Doporučená literatura KRATOCHVÍL, S. (1997). Základy psychoterapie. Praha, Portál. MOTSCHNIG-PITRIK, R., NYKL, L. (2002). "Ein kognitiv-emotionales Modell zur Klärung der Wirkungsweise von Rogers' Personenzentriertem Ansatz ". GWG Gesprächspsychotherapie und Personzentrierte Beratung, Köln (2/2002, Seite 139-154). MOTSCHNIG-PITRIK, R., NYKL, L. (2003): First Steps towards Person-Centered e-Learning: Concept and Case Study in Project Management. Proc. of the 1st International Conference of the Forces for Personal Change in the Context of the Person-Centered Approach. Brno, August, 2003. http://www.spsbrno.cz/rogers MOTSCHNIG-PITRIK, R., NYKL, L. (2003) "Towards a Cognitive-Emotional Model of Rogers' Person-Centered Approach ". Journal of Humanistic Psychology Volume 43, Issue 4, Year 2003 Month 10 NYKL, L., MOTSCHNIG-PITRIK, R. (2002). "Eine Theorie zur Persönlichkeitstheorie von C.R.Rogers mit dem Gedankengut von L.S.Vygotskij". "Psychologie in Österreich" 5/ 2002, Seite 252-261, Wien. NYKL, L., MOTSCHNIG-PITRIK, R. (2002). "Uniting Rpgers` and Vygotski's Theories on Personality and Learning" http://www.saybrook.edu/crr/papers/VygRogEngl.doc NYKL, L. (2004). "Pozvánka do regersovské psychologie -- přístup zaměřený na člověka." Barrister & Principal, Brno ROGERS, C.R. (1983). Klientenzentrierte Psychotherapie - Die Kraft des Guten. Mit C. R.Rogers. Universität Erlangen-Nürnberg. Videoaufnahme. ROGERS, C.R. (1984). Encounter-Gruppen. Fischer Taschenbuch Verlag, Frankfurt am Main. ROGERS, C.R. (1985 a). Therapeut und Klient. Fischer Taschenbuch Verlag, Frankfurt a.Main.. ROGERS, C.R. (1985 b). Entwicklung der Persönlichkeit. Klett-Cotta, Stuttgart, 15. Auflage. ROGERS, C.R. (1985 c). Die nicht-direktive Beratung. Fischer Taschenbuch Verlag, Frankfurt am Main, 6. Auflage. ROGERS, C.R. (1986). Die klientenzentrierte Gesprächspsychotherapie. Fischer Taschenbuch Verlag, Frankfurt am Main. ROGERS, C.R. - STEVENS, B. (1986 a). Von Mensch zu Mensch. Junfermann-Verlag, Paderborn, 2. Auflage. ROGERS, C.R. (1990). Die Kraft des Guten. Fischer Taschenbuch Verlag, Frankfurt am Main. ROGERS, C.R. (1991). Eine Theorie der Psychotherapie, der Persönlichkeit und der zwischenmenschlichen Beziehungen. GwG Verlag, Köln, 3. Auflage. ROGERS, C.R. (1992). Partnerschule. Fischer Taschenbuch Verlag, Frankfurt am Main. ROGERS, C.R., H.J.FREIBERG. (1994). Sloboda učit` sa. Institút rozvoja osobnosti PERSONA, Modra. ROGERS, C.R. (1993). Der neue Mensch. Klett-Cotta, Stuttgart, 5. Auflage. ROGERS, C.R. (1995). Ako byt sám sebou. Vydavatelstvo IRIS, Bratislava. ROGERS, C.R. (1995 a). Client-centered therapy. Constable, London. ROGERS, C.R. (1997 a). Encountrové skupiny. Institút rozvoja osobnosti, Modra. ROGERS, C.R. (1998): Způsob bytí. Portál, Praha. RŮŽIČKA, J., (1996). Psychoterapie I. Triton, Praha. TAUSCH, R. - TAUSCH, A.M. (1990). Gesprächs-Psychotherapie. Verlag für Psychologie -- Dr.C.J.Hogrefe, Göttingen, 9. Auflage.