Příklad č. 6 Vliv přítomnosti slavné osoby na zájem o reklamní sezení spojené s prodejem předražených vysavačů slavná a méně slavná osoba (stimul) rozdíl mezi pretestem a posttestem u experimentální skupiny (návštěvnost se zvětšila) pretest postest srovnání měří se počet návštěvníků měří se počet návštěvníků experimentální skupina * rozdíl mezi posttestem a experimentální a kontrolní skupiny kontrolní měří se počet návštěvníků měří se počet návštěvníků skupina rozdíl mezi pretestem a posttestem u kontrolní skupiny (návštěvnost zůstala stejná) * v obou případech se jednalo o akci spojenou s prodejem vysavačů, informováni byli občané ve věku 50- 60 let Účelem tohoto experimentu bylo zjištění vlivu přítomnosti slavné osoby (stimul) na účast při reklamním sezení spojeném s prodejem předražených vysavačů. Ve dvou srovnatelných městech (počet obyvatel ve věku 50-60 let, průměrný měsíční příjem, procento nezaměstnaných) se v rozmezí šesti měsíců uskutečnily dvě reklamní akce fiktivní společnosti nabízející zdarma pohoštění, vařečku a kladívko pro každý manželský pár a samozřejmě také prodej předražených vysavačů. Ve městě prvním (experimentální skupina) byl při první předváděcí akci přítomen Antonín Panenka, při druhé Karel Gott (dále jen Karel). Tyto osobnosti byly vybrány tak, aby dokázaly oslovit cílovou skupinu obyvatel ve věku 50-60 let, neboť pouze tato věková skupina byl o prezentaci informována. Pro omezení zkreslujícího vlivu Karlových fanoušků bylo v propagačním materiále uvedeno, že Karel zpívat nebude a pouze předvede nový výrobek. Navíc byla oznámena autogramiáda, na kterou zájemci museli přijít nejpozději v době, kdy začínala prezentace vysavače. Autogramiáda se konala ve vedlejší místnosti, kdy ihned po zahájení prezentace byla tato místnost zamknuta a Karel se tam objevil až po skončení celé prezentace. Pobouřeným fanouškům byla podávána minerální voda. Touto izolací Karlových fanoušků bylo zamezeno možnému zkreslení výsledků, neboť Karel je opravdu hodně známý a bylo riziko, že se akce zúčastní i příbuzní oslovených osob. Ve městě druhém (kontrolní skupina) ani na jednu z předváděcích akcí nepřišla žádná známá osobnost. Po skončení obou akcí se porovnaly naměřené hodnoty udávající návštěvnost a počet prodaných vysavačů. Z výsledků je patrné, že čím známá osobnost je slavnější, tím stoupá počet návštěvníků akcí, na kterých je přítomna. Doporučení slavné osoby však podle získaných údajů nemělo prakticky žádný vliv na počet prodaných výrobků, což na druhé straně mohlo být způsobeno jejich neadekvátní cenou. Příklad č.7 změna podmínek při vyučování intervence (stimul) rozdíl mezi pretestem a posttestem u experimentální skupiny (výkony se zlepšovaly) pretest postest srovnání měří se výsledky měří se výsledky experimentální práce žáků práce žáků skupina * rozdíl mezi posttestem a experimentální a kontrolní skupiny (výkony byly v experimentální skupině lepší) kontrolní měří se výsledky měří se výsledky skupina práce žáků práce žáků rozdíl mezi pretestem a posttestem u kontrolní skupiny (výkony se snižovaly) pracovní podmínky zůstaly stejné žádná intervence (non stimul) * v obou případech žáci 3. ročníku základní školy Výklad: Experiment bychom provedli ve dvou 3. ročnících jedné základní školy. Učitel v experimentální skupině by používal k výuce netradiční alternativní postupy, které by podle teoretických výzkumů měly výkony žáků zlepšovat (tichá relaxační hudba při výuce, motivace ve formě sladké odměny za dobrý výkon, častější zařazování tělesné výchovy, více interakce s učitelem při výuce apod.). Provedli bychom porovnání na základě jakéhosi vstupního vědomostního testu a porovnali pak řekněme po půlročním působení učitele v experimentální skupině vědomosti této skupiny se skupinou kontrolní -- opět podobným testem. A ptali bychom se -- je patrná nějaká výrazná změna? Jsou žáci v experimentální skupině lepší ve svých výkonech? Výsledky by mohly dopadnout podobně jako na schématu. Příklad č.8 experimentální kontrolní skupina skupina pretest měření závisle měření proměnné: názor porovnání závisle proměnné: na výši životního (shodné?) názor na výši minima životního minima působení experimentálního stimulu (nezávisle proměnné: omezení příjmu členů experimentální skupiny na příjem odpovídající výši životního minima po dobu 3 měsíců posttest opakované měření opakované měření závisle proměnné: porovnání závisle proměnné: názor na výši (rozdílné?) názor na výši životního minima životního minima *Měřen bude názor na výši životního minima Pretest: pretest bude spočívat ve zjišťování názoru na výši životního minima metodou dotazníku a bude provrden před zahájením experimentu. Posttest: posttest bude spočívat ve zjišťování názoru na výši životního minima metodou dotazníku a bude proveden po skončení experimentu. Experimentální a kontrolní skupina: předpokládáme, že skupiny budou vybrány náhodně a budou ekvivalentní.