Návrh experimentu - úkol č. 4 [1 strana] Navrhněte experiment: Zaplňte schéma experimentu (stimul, experimentální a kontrolní skupina) konkrétními skutečnostmi a napište v čem bude spočívat pre-test a post-test. STÁHNĚTE SI SCHÉMA Z DOKUMENTOVÉHO SERVERU IS MU (blíže příloha č. 3) (odešle do 9. 4.) Řešení úkolu č. 4 Přestože bylo explicitně v zadání uvedeno, že máte použít schéma experimentu, který je na dokumentovém serveru, značná část stutentů tak bohužel neučinila. Respektuje prosím v budoucnu i tyto náležitosti úkolu. Z tohoto důvodu formální stránka úkolu byla u těchto studentů nedostatečná. Logika experimentu naopak větší problémy nečinila. Příklady: Vliv feministické literatury na záporné hodnocení mužů ženami ve věku 40 -- 50 let experimentální kontrolní skupina skupina pretest míra záporného porovnání míra záporného hodnocení vlastností (shodné?) hodnocení vlastností mužů na škále 1-5 mužů na škále 1-5 působení feministické literatury (nezávisle proměnné) postest míra záporného porovnánímíra záporného hodnocení vlastností (rozdílné?) hodnocení vlastností mužů na škále 1-5 mužů na škále 1-5 V pretestu i v postestu budeme sledovat hodnocení vlastností mužů ženami ve věku 40-50 let. Experimentální skupině žen bude mezi pretestem a posttestem uloženo přečíst alespoň dvě feministicky zaměřené knihy nejlépe ze žánru naučně- populárního. Vliv této literatury pak zjistíme z porovnání posttestu u skupiny experimentální a skupiny kontrolní. PŘÍKLAD EXPERIMENTU: : Vliv pohyblivé pracovní doby na absenci administrativních pracovníků Pohyblivá pracovní doba intervence (stimul) rozdíl mezi pretestem a posttestem u experimentální skupiny Počet zameškaných pracovních hodin klesl pretest postest srovnání experimentální Počet zameškaných Počet zameškaných skupina pracovních hodin pracovních hodin rozdíl mezi posttestem v experimentální a posttestem v kontrolní skupině Počet zameškaných pracovních hodin byl u exp.skupiny nižší Pevná pracovní doba kontrolní Počet zameškaných Počet zameškaných skupina pracovních hodin pracovních hodin rozdíl mezi pretestem a posttestem u kontrolní skupiny Počet zameškaných pracovních hodin neklesl Návrhy z Vašich řad: Příklad 1 Vliv účasti studentů MU Brno na přednášce, která podporuje právo homosexuálů žít v zákonem uznaném registrovaném partnerství, na rozvoj liberálních postojů (závisle proměnná) souvisejících s podporou tohoto zákona u studentů Masarykovy univerzity (MU) v Brně. Účast studentů MU na přednášce (stimul) pretest postest srovnání experimentál.Měří se závisle Měří se závisle skupina proměnná (liberální proměnná (liberální postoje k zákonu o postoje k zákonu o A* registr. partnerství) registr. partnerství) 37% studentů zákon 48% studentů zákon podporuje podporuje kontrolní skupina Opakované měření Opakované měření závisle proměnné závisle proměnné (liberální postoje (liberální postoje k zákonu o registr. k zákonu o registr. B** partnerství) partnerství) 37% studentů zákon 39% studentů zákon podporuje podporuje Non stimul C*** A* Porovnání výsledků pretestu a postestu u experimentální skupiny -- zaznamenán nárůst liberálních postojů u postestu o 11% oproti výsledkům pretestu u stejné skupiny. Můžeme předpokládat, že tento nárůst byl způsoben působením stimulu, i když nemůžeme vyloučit jiné vlivy, které tento nárůst eventuálně mohly způsobit. B** Porovnání výsledků pretestu a postestu u kontrolní skupiny -- zaznamenán nárůst liberálních postojů u postestu o 2% oproti výsledkům pretestu. Nezjistili jsme , které vlivy tento nárůst způsobily. C*** Porovnání výsledků postestu u experimentální a kontrolní skupiny -- nárůst liberálních postojů u experimentální skupiny o 9% vyšší než u skupiny kontrolní. Lze tedy předpokládat, že zaznamenaný vyšší nárůst u skupiny experimentální byl způsoben působením daného stimulu. Příklad 2 Účinnosti sankce v prostředí středoškolských internátů při dobrovolném (nuceném) třídění odpadu. rozdíl mezi pretestem a posttestem u experimentální skupiny (Přístup ke třídění odpadu se radikálně zlepšil.) pretest postest srovnání experimentální Třídění odpadu po Třídění odpadu pod sankcemi. skupina doporučení. rozdíl mezi posttestem v experimentální a posttestem v kontrolní skupině (Přístup ke třídění odpadu v experimentální skupině byl v pozitivním slova smyslu radikálně odlišný od přístupu v kontrolní skupině.) kontrolní Třídění odpadu po Třídění odpadu po skupina doporučení. doporučení. rozdíl mezi pretestem a posttestem u kontrolní skupiny (Přístup zůstal stejný.) Výklad: Předmětem mého experimentu bylo ověření účinnosti sankce v prostředí středoškolských internátů. Na dvou internátech, kde byly ubytováni studenti prvního a druhého ročníku gymnázia, jsem vytvořil dvě stejně početné-náhodné skupiny studentů. Na obou dvou internátech byly nově instalovány kontajnery na třídění odpadu. V rámci doporučení vedoucího internátu byly obě dvě skupiny informovány o povinnosti třídit veškerý odpad. Experimentální skupina byla navíc vystavena tlaku konkrétních sankcí (např. zákaz sledování televize, krácení doby vycházek apod.) při nedodržování pravidel třídění odpadu. Výsledek pokusu ukázal, že studenti v experimentální skupině, kteří byli vystaveni hrozbám negativních sankcí, mnohem zodpovědněji přistupovali ke třídění -- separaci domovního odpadu. Příklad 3 Zvyšování zájmu o politické dění mezi studenty středních škol pretest posttest experimentální stimul skupina (tematické přednášky) kontrolní non stimul skupina (výuka nezměněna) Třída studentů střední školy bude rozdělena náhodně do dvou skupin. Poté se změří (pretest) u každé zvlášť zájem o politické dění (politické dění může být stanoveno konkrétněji -- zahraniční, EU, domácí; měření zájmu se provede pomocí různých indikátorů -- četba novin, sledování televizních zpráv, znalost politické situace, diskuze na politické témata s rodiči a přáteli atd.). Bude následovat zavedení tematických přednášek pro žáky experimentální skupiny, přičemž výuka druhé skupiny zůstane nezměněna. Po určitém čase se znovu změří zájem studentů o politické dění a bude se sledovat rozdíl mezi posttesty obou skupin a také, zda případnou změnu této závisle proměnné u experimentální skupiny skutečně způsobil náš stimul, pouze ten, či zda nedošlo k vlivu i jiných faktorů. Příklad 4 experimentální kontrolní skupina skupina porovnání (shodné) porovnání (rozdílné- experimentálni ) skupina vykazuje vyšší míru podpory obn.zdrojů energie) Pre-test Metodou náhodného výběru bychom náhodně vybrali dvě pokud možno srovnatelné skupiny respondentů (experimentální a kontrolní skupina) a u každé dotazníkem zjistili míru podpory obnovitelných zdrojů energie (tzv. "zelená elektřina") Post-test Opět změříme u obou skupin míru podpory obnovitelných zdrojů energie. U experimentální skupiny by mělo v důsledku působení stimulu (promítání filmu o havárii jaderné elektrárny v Černobylu) dojít posunu jeji postojů směrem k větší podpoře obnovitelných zdrojů energie. U kontrolní skupiny by naopak měl být výsledek stejný (pokud se změnil, musíme uvažovat o možných jiných příčinách změny postoje u obou skupin -- např. smogová situace v okresu, působení médií apod.). Příklad č.5: Experimentální skupina Kontrolní skupina - náhodně vybraná skupina žen - náhodně vybraná skupina žen pretest měření ochoty ke koupi opakované měření ochoty určitého výrobkuporovnání ke koupi daného výrobku (shodné?) působení reklamy na ochotu ke koupi daného výrobku měření ochoty ke koupi postest určitého výrobkuporovnání opakované měření ochoty (rozdílné?) ke koupi daného výrobku Pro zkoumání účinků reklamy na rozhodování o tom, zda koupit či nekoupit nabízený výrobek, jsem záměrně jako experimentální i kontrolní skupinu vybrala ženy, protože podle mého mínění právě ony snáze podléhají reklamním svodům (reklama často pracuje s ženou jako skvělou matkou, dokonalou hospodyňkou, neodolatelnou bohyní krásy). Na začátku bych oběma vybraným skupinám představila daný ,na trhu dosud neznámý, výrobek (který by nějakým způsobem souvisel s výše uvedenými příklady stereotypního zobrazování žen v reklamě)a ptala bych se, zda by si jej byly ochotny koupit. Poté bych experimentální skupinu nechala shlédnout nějaký neutrální film, do kterého by bylo zařazeno několik krátkých reklamních bloků s obměňovanou, stále však ódy pějící reklamou na tento předmět(krátké bloky -- vyšší pravděpodobnost, že divák úplně neztratí pozornost, několikeré opakování -- možnost zachycení reklamního poslání v divákově povědomí). Následně bych oběma skupinám opět předložila daný předmět a znovu bych se zeptala, zda by si ho byly ochotné koupit. Pokud by kladné hodnoty získané při prvním dotazování(pretest)byly u experimentální i kontrolní skupiny přibližně stejné a kladné hodnoty získané po druhém měření by u kontrolní skupiny zůstaly stejné, zatímco u experimentální skupiny by vzrostly, potvrdila by se hypotéza vlivu reklamy na rozhodování sledovaných žen při koupi určitého výrobku.