Materiály pro doktorské studium Osnova pro zpracování přehledové studie 1. Na jaké otázky analyzované studie (publikace) hledají či nabízejí odpovědi? 2. Jaké odpovědi nebo řešení analyzované texty přinášejí? ˙ jaké teze, tvrzení, data a fakta či poznatky jsou předmětem zkoumání ˙ co je dokazováno či vyvraceno ˙ co je zamlčeno, nedopovězeno, nenastoleno, podceněno ˙ co je příliš jednostranně akcentováno (čemu autor zřejmě "fandí") 3. Jakým způsobem jsou tvrzení zdůvodňována? ˙ empiricky, experimentálně, odkazy na vlastní nebo cizí zkušenosti a pozorování ˙ teoreticko-kritickou analýzou, komparací s jinými teoriemi, subsumováním pod nějakou existující teorii, vytvářením nové teorie (konceptuální úvahou) ˙ odkazy a rozbory jiných výzkumů 4. Jak lze předkládaná tvrzení hodnotit? ˙ z hlediska přesvědčivosti argumentace (vnitřní kritika) ˙ z hlediska širší přijatelnosti, shody s dosavadním poznáním (vnější kritika) 5. Celkový dojem z analyzovaných děl ˙ posouzení a zhodnocení významu analyzovaných prací pro ˙ poznatkovou základnu dané tématické oblasti ˙ pro možnost implementace do praxe 6. Systematologie jednotlivých analyzovaných děl ˙ nejjednodušší, ale nejméně vhodné je postup podle národnosti autorů ˙ málo vhodná, ale hodně běžná, je chronologie ˙ používané je uspořádání podle reprezentativnosti zdrojů (renomované časopisy, sborníky, konference až po ústní sdělení odborníků) ˙ bílá místa" v poznání pomáhá odhalit vícerozměrná kategorizace podle typů teoretických předpokladů nebo možných důsledků (viz koncepci systematologické analýzy R. B. Madsena a systematologické syntézy V. Smékala) Při referátovém zpracování jakéhokoliv díla je vhodné napřed hlavní myšlenky (tvrzení) reprodukovat, poté rekonstruovat a nakonec interpretovat. Reprodukce citování a parafrázování obsahu pramenného textu se snahou nevnášet do převyprávění textu žádnou novou myšlenku nebo komentář Rekonstrukce převyprávění textu v neutrálním jazyce nebo v kódu, který odpovídá určitému zvolenému vztahovému rámci; jde o to vystihnout racionale, tj hlavní myšlenky; "co asi chtěl básník říci" Interpretace vystižení smyslu a hodnoty textu pomocí vnitřních a vnějších kritérií a porovnáním s nějakým systémem významů; odpověď na otázku "co znamenají tato tvrzení?" aV. Smékal, 1. 12. 2001