Vývojová psychologie ii PSY760 KOMBINOVANÉ STUDIUM Fakulta sociálních studií MU 2005 Vývojová psychologie ii Základní charakteristika: Kurz je realizován v jarním semestru a navazuje na výuku vývojové psychologie I (PSY703). Kurz se věnuje kognitivnímu, emocionálnímu a sociálnímu vývoji osobnosti, rovněž komplexnějšímu pohledu na jednotlivé etapy vývoje a na další speciální témata (semináře). Cílem kurzu je osvojení základních pojmů, poznatků a některých teorií, porozumění komplexu dynamických procesů psychického vývoje, pochopení vývojových trendů a zákonitostí vývoje a integrování těchto poznatků do obrazu celoživotního utváření osobnosti. Určeno: studenti bakalářského studia psychologie Garant programu: PhDr. Miroslava Štěpánková, Ph.D., katedra psychologie FSS MU, e-mail: stepanko@fss.muni.cz, tel. 549497218 Vyučující a konzultanti: prof. PhDr. Petr Macek, CSc., PhDr. Miroslava Štěpánková, Ph.D., Mgr. Lenka Lacinová, Ph.D., Mgr. Eva Pavlíková (katedra psychologie FSS a Centrum výzkumu vývoje osobnosti a etnicity). Obsahové a časové rozvržení kurzu 1. a 2. týden prostudování syllabu, individuální seznámení s požadavky, výběr témat pro psaní prací, individuální příprava zahrnující studium odborné literatury. 3. týden Konzultace 12.3. 2005 M. Štěpánková: Specifika jednotlivých vývojových období, krize v průběhu života se zaměřením na dospělost a stáří. Individuální konzultace 4. týden Individuální studium problémových okruhů (viz níže), orientace v základní literatuře a studijních textech. Příprava prvního písemného úkolu. 5. -- 6. týden Psaní prvního úkolu, rozsah 3 normostrany, tj. 5400 znaků (vybírejte z následujících možností): Tematický okruh: Prenatální vývoj , období novorozenecké, kojenecké a batolecí 1. 30 minut pozorujte aktivitu kojence v bdělém stavu a proveďte záznam o tomto pozorování s odborným komentářem 2. Jaké vidíte hlavní (psychologické) problémy v rodině či partnerském vztahu po narození dítěte? .... (úvaha, esej) 3. Jak by měla vypadat ideální (psychologická) příprava na rodičovství?..... (úvaha, esej) Tematický okruh: Období batolete, předškolní věk 1. Pozorování spontánní hry batolete popř. dítěte v předškolním věku po dobu nejméně 30 minut včetně interakcí s dospělými osobami. O pozorování proveďte záznam a zhodnoťte. 2. "Dětské vidění světa". Polostrukturovaný rozhovor s předškolákem (6 -- 7 let) na vybrané téma (dle vlastního výběru -- např. oblíbené hry, pohádky, společné činnosti s rodiči, jak to chodí ve školce), doplnit o komentáře s odborným výkladem. Tematický okruh: Dospělost - Mladší, střední, pozdní, stáří 1. Co to znamená být dospělý? Co považujete za důležité charakteristiky dospělých? Jsou jisté role nebo typy chování, které jsou všeobecně očekávány od dospělých? .... Forma zpracování (vyberte jednu z možností): Esej, úvaha, popř. anketa mezi vybranými osobami (je možné doplnit další otázky), na jejímž základě je možné sledovat odpovědi mužů, žen, různých věkových skupin (zajímavé by bylo oslovit i děti různého věku)... 2. Prarodičovství, styly prarodičovství, mezigenerační problém (nabídka: veďte rozhovor s nejméně 5-ti lidmi ve věku 50-70 let o jejich zkušenostech s prarodičovstvím, pro formulaci a kladení otázek využijte stylů prarodičovství: formální, hledač pobavení, zástupce rodiče, rodinná zásobárna moudrosti, vzdálená postava, srovnání role rodiče a prarodiče - shrnutí, ve kterém uvažujte i o sociokulturních a individuálních faktorech ovlivňujících kvalitu výpovědí. Srovnání role prarodiče v kulturním a dějinném kontextu. Odevzdání 1. písemného úkolu: do 4. 4. 2005 Způsob odevzdání: ukoly@fss.muni.cz , jako pojistka odevzdávárna prací v IS Zpětná vazba: studenti obdrží zpětné vazby nejpozději do 25.4.2005 prostřednictvím poznámkového bloku v IS. Práce zaslané po termínu nemusí být vyučujícími připomínkovány v uvedeném termínu, popř. nemusí být přijaty. 7. týden Konzultace 9.4. 2005 L. Lacinová: Vývoj myšlení a řeči, učení. Emocionální vývoj. Individuální konzultace. 8. -- 11. týden Individuální studium problémových okruhů. Samostatná práce na dokončování odborné eseje -- závěrečné seminární práce dle doporučených témat (viz níže) 12.týden Odevzdávání závěrečných seminárních prací 9.5.2005 Způsob odevzdání: ukoly@fss.muni.cz , jako pojistka odevzdávárna prací v IS Zpětná vazba: studenti obdrží zpětné vazby nejpozději do 23.5.2005 prostřednictvím poznámkového bloku v IS. Práce zaslané po termínu nemusí být vyučujícími připomínkovány v uvedeném termínu, popř. nemusí být přijaty. Konzultace 14.5. 2005 M. Štěpánková: Vývoj potřeb, motivace, zájmů a hodnot, morálky v průběhu života doplnění informací k přednáškovým okruhům 13. týden samostatná příprava na zkoušku Požadavky na ukončení kurzu Kurz je ukončen zkouškou, která má charakter písemného testu a zahrnuje témata jak z VPI, tak z VP II (problémové okruhy podle obou syllabů). Ke zkoušce se studenti mohou přihlásit po získání zápočtu. Požadavky na zápočet: ˙ Písemný úkol, náměty pro vypracován studenti volí z rozšířené nabídky viz výše. Odevzdání 4.4.2005 ˙ Vypracování závěrečné seminární práce na téma dle okruhů vypsaných vyučujícím -- datum odevzdání je 9.5.2005. Studenti mají k dispozici nabídku témat, rozsah práce nejméně 9 000 znaků (5 normostran). Doporučuje se citovat nejméné 3 odborné zdroje (kromě učebnic!), včetně odborných periodik (např. časopis Československá psychologie -- 1995 až 2004, časopis Psychológia a patopsychológia dieťaťa -- 1995 až 2004, popř. zahraničních publikací -- využívejte fulltextových databází MU). Témata závěrečných seminárních prací pro letní semestr 2005 1. Analýza výchovných doporučení v knihách pro rodiče v průběhu 20. století (se zaměřením na kojenecký věk) -- nejméně 4 zdroje různého roku vydání: předválečné, 50.-60. léta, 70.-80. léta, současnost... 2. Analýza výchovných doporučení v knihách pro rodiče vydaných v průběhu 20. století (se zaměřením na předškolní a mladší školní věk) - nejméně 4 zdroje různého data vydání: předválečné, 50. -- 60. léta, 70. -- 80. léta, současnost... 3. Význam vrstevnických vztahů v průběhu života. (doporučuje se zaměřit na užší časový úsek) 4. Sociálně psychologické aspekty stárnutí a stáří. (doporučuje se téma zúžit a opírat se o novější empirická zjištění) 5. Vývoj potřeb, motivace, zájmů a hodnot, morálky v průběhu života 6. Jiné téma -- na základě vlastní volby student(-ka) konzultuje s vyučujícími Vypsaná témata jsou orientační, očekává se, že studenti téma dostatečně zúží a zaměří se na jeden nebo několik aspektů sledované problematiky a prozkoumají je do hloubky. Hodnocení Studenti mohou získat celkem 100 bodů, minimální počet bodů je 55 +--------------------------------------------------------------------------------------------+ | |Maximum bodů|Minimum bodů| |------------------------------------------------------------------+------------+------------| |Písemný test | 50 | 28 | |------------------------------------------------------------------+------------+------------| |Závěrečná seminární práce, kritéria pro hodnocení: | 35 | 19 | | | | | |˙ Tvořivé zpracování tématu (originalita, přínos, nový | | | |pohled) 15b. | | | | | | | |˙ Rozsah, struktura, forma (citace) 15b. | | | | | | | |˙ Literatura 5b. | | | |------------------------------------------------------------------+------------+------------| |První písemný úkol, kritéria pro hodnocení: | 15 | 8 | | | | | |˙ Náročnost realizace, literatura 5b | | | | | | | |˙ Tvořivost 5b | | | | | | | |˙ Rozsah, struktura, forma 5b | | | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ +-------------------------------------------------------------------------+ |100-90 | A | |-----------------------------------------------------------------+-------| |90-80 | B | |-----------------------------------------------------------------+-------| |79-70 | C | |-----------------------------------------------------------------+-------| |69-60 | D | |-----------------------------------------------------------------+-------| |59-55 | E | |-----------------------------------------------------------------+-------| |54 a nesplnění minimálního počtu bodů v jednotlivých požadavcích | F | +-------------------------------------------------------------------------+ Tematické okruhy - přednášky Vývoj myšlení a řeči, učení Piagetova periodizace kognitivního vývoje (asimilace a akomodace, grupování, senzomotorická a symbolická schemata, předpojem, egocentrické myšlení). Kognitivní model vývoje mysli. Inteligence. Vývoj řeči -- předřečové aktivity, sociální kontext dorozumívání řečí -- Kašpar Hauser, "vlčí děti", teorie vývoje řeči (Vygotskij), pojem interiorizace, zóna nejbližšího vývoje. Charakteristika procesu učení, význam rituálů v předškolním věku. Speciální témata: vývoj chápání fenoménu smrti, vývoj kreativity Literatura (tučně je označena povinná literatura): Brierley, J.: 7 prvních let života rozhoduje. Praha, Portál 1996 Langmeier, J.; Krejčířová, D.: Vývojová psychologie. Praha, Grada 1998, str. 19 -- 100 Matějček, Z.; Langmeier, J.: Počátky našeho duševního života. Praha, Panorama 1986 Millarová, S.: Psychologie hry. Praha, Panorama 1978 Odehnal, J.: Vývoj sociálních interakcí v 1. roce života dítěte. Československá psychologie, 1976, roč. XX, č. 3, str. 240 -- 241 Piaget, J., Inhelderová, B.: Psychologie dítěte. 2. vyd., Praha, Portál 1997 Pouthas, V.; Jouen, F.: Psychologie novorozence. Praha, Grada, 2000 Vágnerová, M.: Vývojová psychologie I. Praha, Karolinum 1996 Verny, T,; Kelly, J.: Tajomný život dieťaťa pred narodením. Bratislava, SPN 1993 Vygotskij, L.S.: Myšlení a řeč. Praha, SPN 1972 Vygotskij, L.S.: Vývoj vyšších psychických funkcí. Praha, SPN 1976 Kognitivně-emocionální vývoj Biologický a fyziologický kontext emocí -- neuroanatomie, sympatikus, parasympatikus, hormonální regulace. Vybrané teorie emocí (periferní, talamická, aktivační). Ontogeneze emocí a její souvislosti s růstem a zráním. Emočně bohatá životní období -- stadium negativismu, puberta... Pojem emocionální inteligence. Stadia empatie. Sociální souvislosti emocí. Jak naučit děti chápat a kontrolovat své emoce. Speciální témata: postnatální deprese a její možný vliv na emocionální vývoj dítěte, vliv způsobu výchovy na emocionální a osobnostní vývoj Literatura: Berneová, P.H.; Savary, L. M.: Jak nevychovat dítě s pocitem méněcennosti. Praha, Portál 1998 Goleman, D.: Emoční inteligence. Praha, Columbus 1997 Shapiro, L.: Emoční inteligence dítěte a její rozvoj. Praha, Portál 1998 Švancara, J.: Emoce, city a motivace. Praha, SPN 1979 (skriptum) Švancara, J.: Kriteria dětského citového vývoje. Čs. Pediatrie XVII, 7-8, 1962, str. 607 -- 614 Vývoj potřeb, motivace, zájmů a hodnot, morálky v průběhu života Koncepce a teorie vývoje morálky v pojetích různých psychologických směrů a škol. (Freud, Piaget, Kohlberg, Gilliganová, sociálně-psychologické, sociologické, sociobiologické pojetí vývoje morálky, humanistická koncepce). Morální vývoj a motivace, seberealizace a hodnoty. Morálka jako existenciální problém. Hodnoty a postoje. Literatura: Heidbrink, H.: Psychologie morálního vývoje. Praha. Portál, 1997 Kurtines, W.M.; Gewirtz, J.L.: Moral Development -- an Introduction. Heedham Heights. Allyn &Bacon, 1995. Vývoj vztahů -- rodiče, vrstevníci, blízké vtahy, děti, vnuci... -P. Macek Sociální poznávání v ontogenezi, rozvoj sociální kompetence. Vývoj důležitosti interpersonálních vztahů, empatie, kooperace, soupeření. Vztah k rodičům a jeho proměny, vztahy k sourozencům. Vztah k vrstevníkům a jeho proměny. Význam školní třídy a školní sociální situace v jednotlivých fázích vývoje dítěte a dospívajícího. Přátelství a kamarádství, jeho zvláštnosti v jednotlivých etapách života člověka. Erotické vztahy, jejich vývoj v období dospívání a v dospělosti. Vývoj rodičovské role a vztahu k dětem v průběhu života. Prarodičovská role a vnuci. Literatura: Durkin, K. (1996). Developmental Social Psychology. Oxford: Blackwell Publishers, Říčan, P. (1989). Cesta životem. Praha, Panorama. str. 27-37. Vágnerová, M. (1999). Vývojová psychologie. Praha, Portál. Matoušek, O.: Dospívání chlapců v Čechách a na Moravě. Portál, 1997 Problémy a krize v průběhu života Zvláštnosti jednotlivých období ve vztahu k prožívání životní spokojenosti. Specifické problémy jednotlivých období vývoje. Pojem vývojová krize a životní krize. Specifické problémy se zaměřením se na období dospělosti a stáří. Odpoutávání se od primární rodiny, společenské uplatnění a profesní dráha, budování vztahů a vlastní intimity (intimita vs izolace), manželství a rodinný život, krize středního věku, klimakterium ... ), sexualita. Involuční proces (tělesná a psychická involuce, zhoršování kognitivních funkcí, nemoci), změna sociálních rolí, aktivní stáří, hodnota života. Teorie stárnutí a stáří. Literatura: Švancara, J.: Psychologie stárnutí a stáří. Praha, SPN, 1973 Haškovcová, M.: Fenomén stáří. Praha, Pyramida, 1990. Hayflick, L.: Jak a proč stárneme. Knižní klub, Praha, 1997. Str. 27-33, 64-70, 207-230, 274-288 Stuart-Hamilton, I.: Psychologie stárnutí. Portál, Praha, 1999 Erikson, E.H.: Životní cyklus rozšířený a dokončený, Nakladatelství LN, 1999