Šebková, Navrátilová, Čablová Míra sociální kontroly v sousedství a charakter tohoto sousedství Teoretická hypotéza: Charakter sousedství má vliv na míru sociální kontroly v tomto sousedství. Sousedství: "Soubor osob, které na základě trvalejšího bydlení v těsné blízkosti udržují specifický druh sociální interakce a vzájemných vztahů, jejichž forma a obsah jsou do značné míry určeny kulturním vzorem "dobrého souseda"." (Velký sociologický slovník, 1996: 1189) Dimenze: Mezi dimenze sousedství patří např. bydlení na určitém území, délka užívání daného území, vzájemná sociální interakce obyvatelů,... Indikátor: Indikátorem bydlení na určitém společném území může být frekvence, s jakou se lidé žijící v sousedství potkávají. Sociální kontrola: "Konfrontace reálného chování jedince nebo skupiny s kolektivně sdílenými hodnotami a normami tohoto chování, průběžně prováděná účastníky sociální interakce." ( Velký sociologický slovník, 1996:527) Dimenze: Patří sem např. dimenze osobní znalosti, dimenze norem či sankcí,... Indikátor:. Indikátorem dimenze osobní znalosti je např. znalost jmen sousedů. Pracovní hypotéza: Frekvence, s jakou se lidé žijící v sousedství potkávají je přímo úměrná jejich znalosti jmen sousedů. Angažovanost žen v občanské společnosti Teoretická hypotéza: Na angažovanost žen v občanské společnosti má vliv jejich vzdělání. Vzdělání: V tomto kontextu neuvažujeme o vzdělání jako demografickém ukazateli, tedy o vzdělání ve smyslu nejvyššího dosaženého školního vzdělání. Pro naše výzkumné účely je vhodnější zahrnout do této kategorie i absolvované vzdělávací a rekvalifikační kurzy. Dimenze: Dimenzemi vzdělání jsou již výše zmíněné školní vzdělání, mimoškolní vzdělání (tedy kurzy), ale i tzv. sečtělost, která však není dost dobře měřitelná. Indikátor: Indikátorem školního vzdělání je osvědčení o nejvyšším dosaženém vzdělání (maturitní vysvědčení, vysokoškolský diplom...), indikátorem mimoškolního vzdělání je osvědčení o ukončení kurzu či složení zkoušky (vysvěcení o státní jazykové zkoušce...) Angažovanost v občanské společnosti: Za angažovanost v občanské společnosti považujeme jakoukoliv aktivní participaci v některém hnutí, občanském sdružení či nevládní organizaci, která si klade za cíl ovlivnit většinovou společnost (ve smyslu Dahrendorfovy teorie sociální změny). Dimenze: Dimenzemi angažovanost jsou zajišťování chodu a činnosti organizace, finanční podpora organizace, účast na akcích pořádaných organizací apod. Indikátor: Indikátorem dimenze zajišťování chodu a činnosti organizace je aktivní práce v organizaci. Pracovní hypotéza: Čím více osvědčení o vzdělání žena vlastní, tím více svou prací přispívá k chodu organizace. Druhá polovina hypotézy je dost vágní. Co přesně znamená "tím více svou prací přispívá k chodu organizace? Jak se dá měřit ono "více" Rovněž si myslím, že množství osvědčení o vzdělání není nejvhodnější indikátor vzdělání. S upravenou verzí jsem spokojen. Netřeba dalších oprav.