Sylabus ke kurzu Bakalářské studium sociologie: jaro 2005 SOC 126: EXPERTNÍ VĚDĚNÍ V KAŽDODENNÍM ŽIVOTĚ Vyučující kurzu: Dino Numerato Kontaktní e-mail: numerato@fss.muni.cz Konzultační hodiny: individuálně, dle předchozí dohody Anotace: Cílem kurzu bude sociologické promýšlení stávající úlohy expertního vědění, a to zejména s důrazem na jeho pozici v prostoru každodennosti. První dvě třetiny kurzu nabídnou posluchačům pojmové a analytické nástroje k teoretickému uchopení daného fenoménu, v závěrečné třetině se kurz zaměří na konkrétní projevy expertního vědění v každodennosti, a to na příkladu vybraných empirických studií. Co se týče teoretické části, kurz se nejdříve zaměří na představení teoretických konceptů a tezí popisujících, analyzujících a interpretujících důležitost expertního vědění v pozdní modernitě z makrosociologického pohledu. Následně se přesune na mikrosociologickou rovinu a bude se soustředit na epistemologickou povahu vědeckého a každodenního uvažování a na jejich vzájemný vztah. V závěrečné, empiricky orientované části, se kurz zaměří na některé z projevů expertního vědění v prostoru pozdně moderního všedního dne, a to konkrétně na psychologii, genetiku a biotechnologii, ekonomii a expertní vědění o médiích. Podmínky pro úspěšné ukončení kurzu: 1) Odevzdání přehledového eseje z četby v bloku A a B v rozsahu 1000 slov do 9. května 2005, 2) vypracování bibliografie na zvolené téma1 , 3) prezentace referátu na semináři, 4) vypracování závěrečného eseje v rozsahu 1500 slov a jeho prezentace na závěrečném kolokviu. HARMONOGRAGRAM KURZU I. týden ­ 23.2.2005: Představení kurzu A. Makrosociologická perspektiva II. týden ­ středa 2.3.2005: ,,Vzrůstající úloha expertního vědění a její reflexe v sociologických metaforách." - postindustriální společnost - informační společnost a síťová společnost - společnost vědění Povinná četba: Reich, R. 1995. Vzestup symbolického analytika. Pp. 191-268 in Dílo národů - Příprava na kapitalismus 21. století. Praha, Prostor. Referát: Wilke, H.: Společnost vědění. Pp. 243-263 in Pongs, A: V jaké společnosti vlastně žijeme? Praha, LW UK 2000. Toffler, A, H. Toffler 2001. Pp 15-36 in Nová civilizace. Třetí vlna a její důsledky. Praha: Nakladatelství Dokořán. 1 Může sloužit i jako východisko k vypracování závěrečného eseje. Sylabus ke kurzu Bakalářské studium sociologie: jaro 2005 III. týden ­ středa 9.3.2005: ,,Expertní vědění v pozdní modernitě." - pozdní modernita a expertní systémy - vědění jako dispozice k jednání - politizace a komodifikace vědění, vědění a moc - politika vědění Povinná četba: Giddens, A 1998. Oddíl třetí Pp. 75-101 in Důsledky modernity. Praha: Slon. Referát: Stehr, N. 2001. "Policing Knowledge." Pp. 112-131 in The Fragility of Modern Societies. Knowledge and Risk in the Information Age. London: Sage Publications. IV. týden ­ středa 16.3.2005: ,,Expertní vědění, reflexivita a riziko." - institucionální reflexivita - nezamýšlené důsledky a riziková společnost - všudypřítomnost a pluralismus expertního vědění vs. závislost na expertech - vědění: produkce nejistoty vs. rostoucí autonomie sociálního aktéra Povinná četba: Beck, U. 2004. "Věda za hranicemi pravdy a osvícenské reality? Reflexivita a kritika vědecko- technologického vývoje. " Pp. 257-300 in Riziková společnost. Praha: Slon. Referát: Bauman, Z. 1992. "Life-World of expertise: Social Production of Dependency." Pp. 81-106 in The Culture and Power of Knowledge. Inquiries into Contemporary Societies, ed. by N. Stehr and R. V. Ericson. New York: Walter de Gruyter. B. Mikrosociologická a epistemologická perspektiva V. týden ­ středa 23.3.2005: ,,O povaze vědeckého vědění." - R. K. Merton a klasická sociologie vědy - nová sociologie vědy: o Silný program sociologie vědy o Empirický relativismus o Konstruktivismus a etnometodologické studie vědy o Reflexivita a diskurz Povinná četba: Weber, M. 1998. "Věda jako povolání." Pp. 109-134. in Max Weber: Metodologie, sociologie a politika. Oikoymenh. Merton. R.K. 1973. "The Normative Structure of Science." Pp. 267-78 in The Sociology of Science. Chicago: University of Chicago Press. Bourdieu, P. "Scholastické hledisko." Pp. 153-166 in Teorie jednání. Praha: Karolinum. Sylabus ke kurzu Bakalářské studium sociologie: jaro 2005 Referát: Latour, B. 2002: Když věci vracejí úder: Co mohou sociálním vědám přinést "vědní studia". Biograf. Vol. 29: 3-20. v originálu "When things strike back: A possible contribution of "science studies" to the social sciences." The British Journal of Sociology, 51 (1): 107-123. ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------- VI. týden ­ středa 30.3.2005. čtecí týden ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------- VII. týden ­ středa 6.4.2005: ,,O povaze každodenního vědění." - fenomenologie, životní svět a etnometodologický přístup - sociální konstrukce reality vs. teorie sociálních reprezentací - sociálněvědný kritický přístup ke každodennosti Povinná četba: Douglas, J. D. 1973 "Understanding Everyday Life." Pp. 3-44 in Understanding Everyday Life. Towards the Reconstruction of Sociological Knowledge. London: Routledge & Kegan Paul. Referát: Lefebvre, H. 1991. "Philosophy and the Critique of Everyday Life." and "The Knowledge of Everyday Life." Pp. 83-98 and Pp. 130-138 in Critique of Everyday Life. London: Verso. VIII. týden ­ středa 13.4.2005: ,,Od vztahu mezi každodenním a vědeckým vědění..." - deficitní vs. dialogický model - dekontextualizace vědeckého konceptu - veřejná angažovanost sociálního vědce Povinná četba: Wynne, B. 1993. "Public Uptake of Science: a Case for Institutional Reflexivity." Public Understanding Science. Vol. 2 (4): 321-37. Moscovici, S. 1984. "The Phenomenon of Social Representations." Pp. 3-69 (vybrané části textu) in Farr, R.M. & Moscovici, S. (eds.) (1984). Social Representations. Cambridge: Cambridge University Press. Referát: Mesny, A 2002. "A View on Bourdieús Legacy: Sens pratique v. Hysteresis." Canadian Journal of Sociology 27 (1): 59-67. Bourdieu, P. 1993. "How Can 'Free-Floating Intellectuals' Be Set Free?" Pp. 41-49 in Sociology in Question. London: Sage. IX. týden ­ středa. 20.4.2005: ,,...ke vztahu mezi laickým a expertním věděním." - proto-profesionalizace laiků - laická epistemologie - popularizace expertního vědění Sylabus ke kurzu Bakalářské studium sociologie: jaro 2005 Povinná literatura: Hansen J, Holm L, Frewer L, Robinson P, Sandoe P. 2003. "Beyond the knowledge deficit: recent research into lay and expert attitudes to food risks. " Appetite. Vol. 41(2):111-21. Referát: Wynne B. 1996. "May the Sheep Safely Graze? A Reflexive View of the Expert-Lay Knowledge Divide." Pp. 44-83 in Lash S, Szerszynski B, Wynne B, eds. Risk, Environment and Modernity: Towards a New Ecology. London: Sage. C. Expertní znalost ve světě praxe X. týden ­ středa. 27.4.2005: ,,Terapeutizace společnosti." - psy-system - sebe-identita a narcismus - psychoanalýza a její veřejná difúze Povinná četba: Giddens, A. 1991. "Tribulations of the Self." Pp. 181-208 in Modernity and Self-identity: Self and Society in the Late Modern Age. Stanford: Stanford University Press. Referát: Gergen, K. 1991. "Self-renewal and Sincerity" Pp. 199-225 in The Saturated Self: Dilemmas of Identity in Contemporary Life. New York: Basic. XI. týden ­ středa 4.5.2005: ,,Genetika v pozdní modernitě." - popularizace genového inženýrství a jeho diskurzivní reprezentace - genetické testování: zaměstnanost a sociální diskriminace - projekt lidský genom Povinná četba: Pilnick, A 2002. "The Human Genome Project, gene therapy and pharmacogenomics." Pp. 100- 125 in Genetics and Society. Buckingham: Open University Press. Referát: Calsamiglia, H. Van Dijk, T. A. 2004. "Popularization Discourse and Knowledge about the Genome." Discourse & Society. Vol. 15 (4): 369-389. XII. týden ­ středa 11.5.2005: ,,Zavedení měny EURO perspektivou laiků a expertů." přednáška v angličtině: Tarek El-Sehity, PhD: University of Vienna XIII týden ­ středa 18.5.2005: ,,Vědění o médiích a transformace obeznámeného světa." - aktivní publikum - mediální skepticismus - mediální gramotnost a mediální výchova Sylabus ke kurzu Bakalářské studium sociologie: jaro 2005 Povinná četba: Williamson, J. 1981. "How does girls number twenty understand ideology?" Screen Education. Vol. 40: 80-87 Buckingham, D. "Becoming Critical." Pp. 107-122. in Buckingham, D. Media Education: Literacy, Learning and Contemporary Culture. Poznámka k sylabu: Texty označené ikonou budou k dispozici nascanované ve formátu *.pdf Texty označené ikonou jsou k dispozici v knihovně Fakulty sociálních studií