Rodina a manželství jako sociální instituce
Cílem této kapitoly je blíže představit
sociologický pohled na rodinu a manželství jakožto základní sociální instituce každé
lidské společnosti. Nejprve vymezujeme rodinu v sociologické a užité
sociálně-politické perspektivě a uvádíme její charakteristiky. Následně se
zabýváme hlavními funkcemi rodiny , typy (strukturami) rodiny a jejich vznikem.
V souvislosti se sociologickým definováním instituce
manželství (a uvedením jeho zákonného zakotvení v ČR) uvádíme existující
způsoby výběru partnerů, modely autority v rodině a modely původu a
dědictví v různých kulturách. V poslední části této kapitoly
popisujeme postupný vývoj typů rodiny a reprodukčního chování od období
industrializace až po současnost.
Rodina představuje základní sociální instituci, jejímž základním úkolem je nahrazovat společnost novými členy a uspokojovat jejich potřeby tak, aby přežili a nedošlo k zániku společnosti. Zároveň rodina představuje primární skupinu, do které se nový člověk rodí a kterou sám považuje ve většině případů za skupinu pro něj nejdůležitější. V tomto případě je od rodiny očekáváno, že ovlivňuje a kontroluje své členy. U nových členů dochází k jejich ovlivňování a kontrole prostřednictvím (primární) socializace, procesu osvojování rodinou sdílených kulturních hodnot. Ty dodávají novému členu potenciál k začleňování se do systému společenských vztahů postupným vytvářením vazeb s jinými lidmi, se kterými se setkává ve výchovných, vzdělávacích, případně dalších institucích a prostředích, do nichž se následně dostává (tzv. sekundární socializace),
Definice rodiny a její
charakteristiky
Rodinu můžeme vymezit několika způsoby. (1) Nejčastěji rodinou rozumíme skupinu osob přímo spojenou pouty pokrevního příbuzenství nebo právních svazků (sňatek, adopce), jejíž dospělí členové jsou odpovědni za výchovu dětí. Příbuzenstvím zde rozumíme vztah mezi jedinci, jenž vzniká sňatkem nebo pokrevními vazbami v otcovské či mateřské linii. (2) Vzhledem ke skutečnosti, že vznik a přežití rodiny je závislý na zdrojích příjmu jejích členů, neméně vhodné je vymezení rodiny jako sociálně sankcionovaného, relativně stálého seskupení lidí, kteří jsou vzájemně spojeni pokrevně, manželstvím či adopcí a kteří spolu žijí a ekonomicky kooperují.
E.W.
Burgess (1963) uvádí následující charakteristiky rodiny, které ji
odlišují od jiných sociálních skupin:
1.
Rodina je
složena z lidí spojených pouty manželství, krve či adopce.
2.
Členové
rodiny typicky žijí pohromadě pod jednou střechou a vytvářejí jednoduchou
domácnost či žijí-li odděleně, považují svou domácnost za svůj domov.
3.
Rodina je
složena z lidí, kteří navzájem interagují a komunikují v rámci svých
sociálních rolí, např. jako muž a žena, matka a otec, syn a dcera, bratr a
sestra.
4.
Rodina
zachovává společnou kulturu. Ta je převážně odvozena z celkové společenské
kultury, ale každá rodina má některé odlišné rysy.
(3) Celospolečenské změny, ke kterým dochází od padesátých let minulého století a které se významně odrazily na podobě současné „rodiny“ v USA a některých státech EU přinutily vědce zabývající se rodinnou problematikou vnímat rodinu v nejširším vymezení – jako jakoukoli skupinu lidí, která se jako rodina deklaruje na základě vzájemné náklonnosti. Touto definicí dochází k přibližování vnímání rodiny jako sociální skupiny s domácností.
Hantraisová
a Letablierová (1996) vymezují ve své knize Rodiny a rodinné politiky
v Evropě další 3 různá pojetí rodiny podle subjektů, jež s tímto
pojmem operují. Jedná se o (1) statistickou definici rodiny
užívanou statistiky - centrem tohoto pojetí jsou pojmy rodina, domácnost,
nesezdané soužití, osamělé rodičovství, rekonstituované rodiny a jednočlenné
domácnosti; (2) institucionální definici rodiny užívanou
sociálními politiky (policy makers) – vymezuje rodinu z pohledu manželství
a rozvodu, konsenzuálních svazků, prokreace, otcovství a práv dětí, otcovské
autority a odpovědnosti a rovnosti pohlaví; (3) veřejně-politickou
definici rodiny užívanou administrátory – zabývá se závislostí žen a
příbuzných a osamělým rodičovstvím.
Funkce
rodiny
Rodina má mnoho důležitých funkcí, které se mění jak v čase, tak i mezi jednotlivými státy a jejich existence a důležitost je tak odvislá od dobového a místního kontextu.
Příkladem vztahu
mezi dobovým kontextem a rodinnými funkcemi je středoevropská domácnost. Jejím
hlavním cílem bylo přežití, neboť péče o její členy nadrodinnými a
mimorodinnými organizacemi byla pouze torzovitá. Mezi její základní funkce
patřilo: (1) zabezpečit materiální chod domácnosti, (2) profesně socializovat
dětí, (3) zajistit členy domácnosti v nemoci a stáří, (4) řešit sporné
situace mezi členy a (5) bránit rodinné členy navenek. Soudržnost domácnosti z
pohledu její struktury byla zajišťována komplementaritou statusu muže a ženy na
horizontální ose a dělbou moci po ose generací. Sňatkové chování bylo ještě v době před
rozvojem peněžní kultury odvislé od splnění funkce solidárního přínosu (pomoci)
ženicha. Neexistoval ani strop pro počet děti. Ty sloužily jako zdroj příjmů a zabezpečení
rodičů ve stáří, neboť produkovaly více nežli samy stály.
I přes historickou proměnu rodiny je možné vymezit následující funkce, které lze univerzálně nalézt ve všech společnostech v různých dobách:
1. Reprodukce a regulace sexuálního chování. Reprodukce je nezbytným předpokladem pro přežití společnosti, neboť rodina poskytuje insituticonalizované prostředky, na základě kterých jsou členové společnosti nahrazováni další generací. Všechny společnosti taktéž regulují sexuální aktivity svých členů buď tím, že některé z nich přijímají či naopak nepřijímají nemanželský sex, či tím, že narození dětí je odkládáno až po vzniku manželství. Prostřednictvím dílčích rodinných či populačních politik jednotlivé společnosti mohou přímo či nepřímo regulovat jednotlivé sexuální aktivity či jejich následky. Příkladem může být stimulace porodnosti dávkami sociální politiky (výší porodného a ostatními dávkami pokrývajícími rodičům náklady vynaložené na výchovu dětí), či aktivitami populační politiky typu pobídky ke zvýšenému využívání antikoncepčních prostředků či v extrémním případě k regulativnímu omezování počtu narozených dětí.
Zavedením
politiky omezující maximální počet dětí v rodině na jedno dítě
v Číně došlo v některých částech této země nezáměrně ke
zvýšení počtu narozených chlapců k dívkám v poměru 28:1 (Wasoff, Dey,
2000).
2. Péče, výcvik a ochrana mladých členů rodiny před nebezpečím zvenčí. Ochrana a péče není přitom poskytována dětem pouze v nemoci, ale především každodenními aktivitami podporujícími psychologickou a fyzickou spokojenost dětí (blahobyt). Jednotlivé společnosti se pokouší podporovat rodiny v péči o děti dávkami rodinné politiky a chránit děti před násilím a zneužíváním dětí v rodině a mimo ni zabezpečením práv dítěte.
Pečovatelská
funkce (jakož i následná funkce socializační a ekonomická) je v ČR
podporována státem mimo jiné prostřednictvím dávek rodinné politiky. Ty jsou
uvedeny v Zákoně o státní sociální podpoře (117/1995 Sb.) a jejich
podstatou je víceméně posilovat dostatečný či nedostatečný příjem rodiny a
jejích členů obecně či v individuálních životních situacích.
Ochranná
funkce je v ČR podporována státem mimo jiné především pomocí mezinárodní Úmluvy o právech dítěte (104/1991
Sb.), které obsah je uzákoněn v mnoha českých právních předpisech (jedná
se především o Listinu základních práv a svobod (2/1993 Sb.), Zákon o rodině (
91/1963 Sb.) a Zákon o sociálně právní ochraně dětí (359/1999 Sb.). Podstatou
je legitimace postavení dítěte jako
subjektu sociálněprávní ochrany, kterému se přiznává právo na vlastní názor a
na slyšení ve věcech, které se jej týkají, povinnost státu poskytovat účinnou
pomoc rodinám s dětmi, činnost státních orgánů týkající se ochrany dítěte před
fyzickým či psychickým násilím, povinnost státních orgánů při reintegraci a
zotavení dítěte, které se stalo obětí zanedbávání, zneužívání, týrání a jiného
ponižujícího zacházení, povinnost státních orgánů přijímat účinná opatření při
ochraně dítěte mimo rodinu a před škodlivými vlivy, spolupráci orgánů
sociálněprávní ochrany s dalšími státními orgány a nestátními subjekty.
3. Socializace. Rodina je skutečně jedinou sociální institucí zodpovědnou za časný osobnostní vývoj svých členů. Jedná se především o poskytnutí smyslu a podpory a o vštípení postojů, norem, hodnot a praktik užívaných vlastní kulturou, které umožní dítěti interpretovat fyzický a sociální svět kolem sebe a hodnotit, co je správné a co nikoli. Primární socializace, tj. socializace ve vlastní rodině, je základním prostředkem zajištění kontroly chování a myšlení členů společnosti, přičemž jejím cílem je zformovat rodinného člena tak, aby byl schopen samostatně se chovat tak, jako by byl pod stálým dohledem ostatních členů skupiny.
Socializace
s sebou však může nést několik problémů. (1) Prvním z nich je skutečnost, že se
lze úspěšně socializovat do skupiny, jejíž hodnoty a normy jsou v rozporu
s celospolečenskými normami a hodnotami. Projevem tohoto problému může být
reprodukce sociálních patologií typu kriminalita, prostituce, alkoholismus,
drogy apd. (2) Se socializací se zároveň nepřenášejí pouze kulturní hodnoty,
ale i sociální nerovnost, tj. dochází k rasové, třídní, mentální
(vzdělanostní) či jiné reprodukci.
Následkem neuspokojivé socializace je
poté neschopnost „narušených“ jedinců vstupovat do běžných interakcí
s druhými členy skupiny, neboť nejsou schopni respektovat normy běžného
soužití.
Kromě
rodiny se na socializaci dětí významně podílejí také jiné instituce a osoby,
které nejsou rodinnými členy – např. jesle, mateřské školy a ostatní školská
zařízení či hlídači dětí. V těchto institucích dochází k sekundární
socializaci. V dnešní soutěživé společnosti je důležitým produktem
socializace, která zohledňuje budoucnost dětí, dostatečné vzdělání a
dovednosti, které zvyšují jejich budoucí šance při ucházení se o zaměstnání a
mohou být přímo získávány či podporovány během primární socializace přímo
v rodině.
4. Poskytnutí prostředků k upevnění sociálního statusu individuálního člena rodiny. Například prostřednictvím rodiny její členové získají svůj etnický či rasový status, počáteční náboženský status a třídní status. I přestože dochází ke změnám v statusu během života, mnohé z prvků původního statusu zůstanou během celého života nezměněny.
5. Náklonnost, láska a emocionální podpora nezbytná pro lidské štěstí.
6. Místo zotavení, relaxace a rekreace.
7.
Tvorba a distribuce rodinných statků a služeb. Rodina
zde představuje sociální instituci, která získává a distribuuje zdroje (příjmy
jejích dospělých členů) mezi jednotlivé rodinné členy. Tato funkce je dnes
obzvláště důležitá s ohledem na rostoucí význam závislosti rodiny na
příjmech získávaných na pracovních trzích. Tvorba lidských statků a služeb zde
představuje zajišťování dostatečné materiální a nemateriální péče rodinným
členům.
Tvorba
a distribuce rodinných statků a služeb je spojena s představou naplňování
určitých rolí muže a ženy v rodině. Rozlišujeme tři modely vztahu mezi rodinou a
zaměstnaností manželů. (1) V poválečném období většina západních zemí (s
výjimkou severských států) prosazovala model muže-živitele (male-bredwinner
model), ve kterém je žena zaměstnána pouze je-li bezdětná. Pokud je vdaná, je
zaměstnána jen do té doby, nežli se sama stane matkou. Do zaměstnání se vrací
zpět až když děti dorůstají a její péči již tolik nepotřebují. (2) Egalitární
model domácnosti je založen na principu
rovnosti mezi mužem a ženou a „osvobození“ ženy s požadavkem stejného
nároku na zaměstnání jako muž. Zavádění tohoto modelu do praxe bylo v ČR
v 50. letech podpořeno výstavbou sítě mateřských školek. (3) V 80. letech převažoval
v západních zemích tzv. třífázový model, kdy ženy ve většině zemí EU
odcházely v období mateřství a rodičovství ze zaměstnání, a po splnění své
„mateřské povinnosti“ se vracely zpět do zaměstnání (Velká Británie, Německo či
Holandsko).
Typy
(struktura) rodiny
Nejčastěji jsou rozlišovány dva základní typy rodiny. (1) Nukleární
rodina sestává z ženy, muže a alespoň jednoho jejich dítěte. Tento
typ rodinné struktury je možné nalézt v každé společnosti v minulosti
i současnosti. Svou oblibu si tento typ rodinné struktury získal tím, že je
některými vědci považován za univerzální lidské seskupení. Tito autoři přitom
nezdůrazňují, že se jedná o ojedinělou a převažující formu rodiny či že jde o
základní jednotku, ze které jsou sestaveny složitější rodinné formy. Nukleární
rodina je spíše považována za odlišnou a silně funkční skupinu, která se
vyskytuje v každé známé společnosti. (2) Druhým typem rodiny je rodina rozšířená.
Je složena ze všech lidí, které spojuje společné příbuzenství, tj. jsou
vzájemně spojeni narozením či manželstvím (např. bratři a sestry, manžel a
manželka, strýc a teta, bratranec a sestřenice). Rozšířená rodina sestává z několika
generací pokrevní příbuznosti, které žijí spolu (např. po sňatku se
novomanželská dvojice stěhuje k rodičům ženicha či nevěsty a po narození
dětí tvoří domácnost tři generace).
Rodina, do které se osoba rodí či je adoptována nazýváme orientační
rodinou. Rodina, která je vytvořena na základě manželství, je nazývána prokreativní
rodinou. Obydlí novomanželů,
kteří se stěhují do rodiny manželových rodičů či do jejich blízkosti je patrilokálním
obydlím a za nelokální obydlí je považována situace, kdy se
manželé stěhují do zcela nového sídla mimo dosah svých rodičů. V případě,
že se příbuzný jiný než rodič (např. strýc, teta či dědeček) přestěhuje do
domácnosti či nukleární rodiny, stává se nukleární rodina modifikovanou
rozšířenou rodinou. Nukleární rodina je poté součástí rozšířené rodiny,
která sestává ze dvou či více nukleárních rodin, mezi kterými existuje vztah
rodič-dítě.
(3) Za další typ rodinné struktury bývá označována tzv. polygamní
rodina, která vzniká manželstvím jedné ženy a dvou či více mužů či
manželstvím jednoho muže a dvou či více žen.
Mýty o
podobě rodiny
V souvislost s tradiční rodinou se můžeme u odborné i laické veřejnosti setkat se dvěma mýty (omyly):
1. První omyl je spojený s užitím pojmu „tradiční rodina“, neboť pojem „rodina“ se v Evropě začíná poprvé objevovat až od konce 18. století. Do této doby hovoříme o „domácnosti“, přičemž výklady o skladbě a struktuře tradiční domácnosti, jež by ji umožnily blíže specifikovat (a případně i typizovat), nejsou až do 16. století jednotné.
V sociální politice se často setkáváme se statistickým
pojetím rodiny vnímané jako soukromá (jednočlenná či vícečlenná)
domácnost, která je definována jako: (1) osoba žijící osamoceně
v oddělené bytové jednotce anebo bydlící jako podnájemník v oddělené
místnosti (či místnostech) a která není ve spojení s jinými obyvateli
bytové jednotky vytvářejících vícečlennou domácnost; (2) skupina dvou anebo
více osob, které smíšeně žijí v části či v celku bytové jednotky a
poskytují si vzájemně jídlo a jiné prostředky nutné k životu. Skupina může
užívat společný příjem v menším či větším rozsahu. Skupina může být
tvořena pouze příbuznými osobami, nepříbuznými osobami anebo kombinací obou
typů osob, zahrnujíce žáky bydlící na internátě a vylučujíce podnájemníky
(Hantrais/Letablier, 1996).
2. Dalším falešným fenoménem, který odkryl anglický historický demograf Laslett, je mýtus o velikosti a skladbě tradiční domácnosti. Tradiční rodina totiž nebyla rozvětvená a mnohočetná. Nebyla složena z babiček a dědů, rodin jejich synů a dcer, svobodných vnuček, ženatých nebo zatím svobodných vnuků a spousty příbuzných, kteří by spolu spali v jedné místnosti, společně by pracovali a při jídle by sdíleli jeden velký stůl. Existence takové rodiny je mýtus. Velkou domácnost, v níž žilo pohromadě více generací s velkým počtem dětí, v tradiční společnosti nenajdeme.
Vznik
rodiny - manželství jako sociální instituce
Stejně jako existují různé typy rodinné struktury, existují také různé modely manželství v jednotlivých zemích světa. Kromě odlišných forem manželství můžeme v jednotlivých společnostech nalézt také odlišný způsob výběru partnerů, modely autority v rodině, jakož i modely dědictví.
Manželství představuje sociálně akceptovaný a posvěcený sexuální svazek mezi dvěma dospělými jedinci, vykonávajícími obvykle mužské a ženské role, jehož funkcí je legitimovat rodičovství. Legitimací rodičovství se přitom míní plození a řádná výchova dětí.
V případě
České republiky je instituce manželství upravena Zákonem o rodině ( 91/1963 Sb.)
Ten kromě vzniku manželství upravuje také jeho zánik a vztahy mezi manžely, jakož
i vztahy mezi rodiči a dětmi a vyživovací povinnost rodičů vůči svým dětem.
Sňatkem se nestávají příbuznými pouze samotní partneři, ale i jejich rodiče, sourozenci a další pokrevní příbuzní každého z nich. Existuje obecný konsensus, podle kterého je možné manželství vymezit na základě několika kritérií, která je možné nalézt v různých kulturách a v různém čase. Kritéria manželství jsou následující (Eshleman, 1981; 1985):
1. Heterosexuální svazek zahrnující „alespoň“ jednoho muže a jednu ženu.
2. Legitimizace či podpora souhlasu se sexuálním svazkem mezi partnery a s výchovou dětí bez jakékoli ztráty sociálního postavení v komunitě či společnosti.
3. Veřejná věc spíše nežli soukromá.
4. Vysoce institucionalizovaný a ritualizovaný způsob sezdání.
5. Převzetí vzájemných práv a závazků mezi manžely.
6. Závazný vztah představující určité trvání.
Existují dvě hlavní formy manželských vztahů. (1)
Nejběžnějším a nejčastěji povolovaným typem manželských vztahů je monogamie,
která představuje manželství jednoho muže a jedné ženy. (2) Manželství více žen
či mužů je nazývána polygamií, přičemž manželství jedné ženy a
dvou či více mužů je označováno za polyandrii a manželství jednoho muže a dvou
či více žen polygynií. I přestože existují mnohé společnosti, které povolují
polygamní manželství, neznamená to, že v těchto společnostech mají všichni
či většina jedinců více nežli jednoho manžela. Ve skutečnosti ve většině polygamních
společnostech statisticky převažuje monogamní forma manželství.
Beals a
Hoijer (1971) zdůvodňovali velký výskyt polygynních svazků u kmene Bagandů
v Ugandě ve východní části Afriky několika faktory: mezi Bagandy je vysoká
míra úmrtnosti (mortality) mužů; v rodinách náčelníků jsou chlapci
zabíjeni při narození; princové v královských dvorech jsou posíláni na
smrt poté, co je vybrán jeden mužský následovník; král svévolně vyvražďuje
mužské služebnictvo, které se mu znelíbí; muži, nikdy ženy, jsou obětováni ve
velkých počtech bohům při příslušných ceremoniálech; a velký počet mužů je
zabíjen v každoročních válkách Bagandů se svými sousedy. Výsledkem těchto
faktorů spolu se skutečností, že během válek se některé ženy staly kořistí
protivníků, je trojnásobné převýšení počtu žen nad muži. Je to právě rozdílnost
v relativním počtu mužů a žen, které způsobují polygynii v tak velké
míře.
Další, avšak pouze zřídka se vyskytující formou manželství, je skupinové manželství, které je kombinací polyandrie a polygynie, ve kterém se muži více či méně těší z rovných manželských práv. Příkladem těchto manželství jsou Markezánci, rybářský a hospodářský národ z Polynésie.
Výběr partnera, modely
autority v rodině a modely původu a dědictví
Různé kultury přijímají odlišné způsoby pro výběr manželských partnerů. Zvyky a zákony v každé společnosti předepisují, s kým je možné učinit sňatek. Endogamie představuje manželství, kde k výběru partnerů dochází pouze uvnitř specifické skupiny osob, ať již náboženského, rasového, třídního či jiného typu. Manželství umožňující výběr mimo specifickou skupinu osob je nazýváno exogamie. Například v kultuře Navahů, kde je manželství exogamní, je jejich členům zakázáno oženit se s kýmkoli z jejich klanu. V mnoha kulturách světa tak zákaz incestu znemožňuje manželství úzce spojené s pokrevně spřízněnými příbuznými či s kýmkoli z klanu.
Modely autority v rodině jsou taktéž odlišné v jednotlivých kulturách. Je-li autorita svěřena primárně muži, jedná se o patriarchát. Matriarchát existuje naopak, je-li autorita v rodině svěřena ženě. Při rovnovážném rozdělení autority mezi partnery hovoříme o egalitární rodině.
Rozlišujeme tři základní systémy
původu a dědictví. (1) V matrilineárním systému je původ a
dědictví v rukou ženy. Otcovy/mužovy pokrevní blízcí nejsou považováni za
příbuzné. Majetek rodiny je předáván pouze po ženské linii. (2) Je-li původ a
dědictví předáván po otcově linii, jedná se o tzv. patrilinerární systém.
(3) Za bilineální systém se považuje systém původu a dědictví a
majetkových práv, která jsou rovnoměrně rozdělena mezi mužem a ženou.
Vývoj
rodiny od 16. století do 60. let minulého století
Obecně můžeme v Evropě od 16. do 19. století rozlišit tři fáze vývoje rodiny (od tradičních forem rodiny po moderní):
1. V 16. století převládaly nukleární rodiny žijící v poměrně malých domácnostech, které udržovaly silné vztahy se svou komunitou včetně příbuzných. Prožitek citové blízkosti nebyl normou a lidé o něj ani neusilovali, pohlavní styk v manželství byl považován spíše za nutnost sloužící ke zplození dítěte nežli jako zdroj potěšení a rozkoše; neexistovala svobodná volba partnera. Tradiční forma rodiny tak byla navenek otevřenou, málo prestižní, neemotivní a autoritářskou institucí, která neměla dlouhého trvání.
2. Od počátku 17. století do konce 18. století převažovala nukleární rodina, která se vyznačovala výrazným odlišením rodinných vztahů od vazeb k příbuzným či sousedům. Důraz byl kladen na rodičovskou a mateřskou lásku, byly zvyšovány autoritativní pravomocí otce.
3. V současné západní rodině převládá soukromí soustředěné na výchovu dětí, roste citový individualismus, tj. manželské vztahy jsou vytvářeny na základě osobní volby, která vychází z romantické lásky či sexuální přitažlivosti. Rodina přestává být v důsledku oddělení pracoviště a domova místem výroby hmotných statků a stává se místem jejich spotřeby.
První výrazná změna tradičních forem domácností nastala se vznikem a následně v průběhu procesu industrializace (od poloviny 18. století až po 60/70. léta století dvacátého). S industrializací spojené procesy urbanizace (stěhování osob z venkova do měst), sekularizace (zesvětštění, klesající vliv náboženství a náboženských hodnot v kultuře), sociální mobility a byrokratizace, způsobily změnu v reprodukčním chování (v demografii se hovoří o tzv. prvním demografickém přechodu).
Změny v reprodukčního chování se projevily dvojím způsobem: (1)
snížením porodnosti (fertility) a (2) zvýšením mimomanželských porodů a
předmanželských početí. Tyto změny byly opětovně identifikovány na sklonku roku
1900 a poté v rámci první vlny feminismu ve dvacátých a následně i v
třicátých letech minulého století (Goode, 1963; Rabušic, 1990).
V reakci na stále častěji praktikovaný předmanželský sex je na začátku 20. let poprvé veřejně diskutována i existence atypických rodinných forem v USA, jakými jsou nesezdaná soužití (konsensuální svazky, resp. kohabitace). Žádný z předložených návrhů však veřejností nebyl přijat.
Poprvé se
v USA objevily návrhy na tzv. „manželství na zkoušku“. Ve stejné době
americký soudce Ben Lindsey prosazoval „kamarádské manželství“, legalizovaný
vztah, bezdětný, s možností jednoduchého rozvodu po vzájemném souhlasu.
Jiné z návrhů dokonce nedoporučovaly ani právní potvrzení tohoto svazku
(Rabušic, 1990).
Ve stejné době se v Evropě a USA objevila hnutí žen kladoucích důraz na vlastní autonomii, bez závislosti na mužích.
Všechny z uvedených (anti-)rodinných tendencí se plně rozvinuly v průběhu 60. a 70 let, v období, které je považováno za přeměnu moderních industriálních společností ve společnosti postindustriální. Reprodukční chování evropských rodin bylo označeno za druhý demografický přechod, tj. došlo – stejně jako v počátcích industrializace - k poklesu porodnosti a úmrtnosti.
Vývoj
rodiny od 60. let minulého století po současnost
Společenské změny, které od období industrializace postupně ovlivňovaly instituci rodiny a manželství, expandovaly v 60. letech minulého století a zasáhly různou měrou rodiny různých sociálních vrstev a různých subkultur. Projevem nastalých změn byl odklon od (sociologických) „teorií rodiny“ k sledování manželského a reprodukčního chování, neboť „jednotná sociologická teorie rodiny dnes … neexistuje stejně tak, jako neexistuje jednotná „rodina“ (Možný 1999)“. Přesto základním smyslem života naprosté většiny lidí zůstává aspirace na založení trvalého párového soužití a touha po dětech jako naplnění vlastního života. K jakým změnám vlastně došlo?
1. Zatímco tradiční rodina (či spíše domácnost) vycházející z křesťanských tradic legitimovala výhradně manželský sex, postupně se stal všeobecně legitimním sex předmanželský a následně bylo narušeno i monopolní právo partnera na sex od svého protějšku. Projevem nemanželského sexu je od začátku 70. let prudce stoupající počet nemanželských dětí ve všech společnostech Evropy.
2. Stabilita společnosti, která byla v tradiční společnosti zajišťována výběrem vhodného partnera jeho rodiči, byla narušena svévolným výběrem partnerů v moderní rodině. Tomuto výběru přispívalo individualistické společenské klima, hodnota svobodné volby, ztráta nadosobní odpovědnosti a možnosti sociální mobility partnerů (bohatý partner se může sezdat s chudým).
3. Křesťanstvím koncipovaná instituce manželství byla považována za nezrušitelnou a doživotní. Toto pojetí v duchu „co Bůh spojil, člověk nerozdělí“, bylo nahrazováno pojetím manželství jako občanské smlouvy, právního kontraktu, který je vypověditelný kteroukoli ze sezdávajících se stran. Transcendentální garance sňatku je tak nahrazena láskou založenou na sexuální přitažlivosti.
4. Tvorba pracovních trhů a s ním spojená prohlubující se dělba práce, jakož i rozvoj speciálních sociálních institucí odňaly rodině mnoho jejích funkcí: prostorové oddělení bydliště a pracoviště oddálilo muže od rodiny a oslabilo mnohé s ním spjaté funkce, školská zařízení převzala od rodiny vzdělávání, masmédia zrušila monopol rodiny na socializaci dětí v rámci rodinných hodnot, nemocniční zařízení odňala rodině péči o nemocné, staré a postižené. Rodině zůstal konzum, zábava a citové bezpečí.
5. Život muže a ženy byl v tradiční rodině spojen s výchovou svých dětí, které měly vysokou mírou úmrtnosti. Od poloviny 60. let prudce klesá v zemích západní Evropy porodnost, mimo jiné díky užití nových antikoncepčních technologií objevených v polovině 60. let (hormonální antikoncepce, nitroděložní tělísko, vasektomie aj.). Rodina s jedním dítětem se stává nejčastější rodinnou strukturou a ztrácí tak monopol na plození dětí.
6. Změna povahy práce, která se stále více stává manipulací se symboly a nevyžaduje tak fyzickou zdatnost, nehandicapuje ženy v zaměstnání. Této skutečnosti ženy využívají od konce padesátých let, kdy pečovatelskou, ochranou a reprodukční funkci vykonávanou v domácnosti omezují a hromadně opouštějí domácnost; profesní kariéra se pro ně stává stejně důležitou jako pro muže.
Naznačené změny napovídají o tom, že současnou rodinu lze stěží označit za stabilní. Přesto v ní lze spatřovat modely rodinné struktury a modely manželství, které odpovídají monogamické, nelokální a dvougenerační rodině. Legitimními se však stávají i jiné typy domácností, od různých typů nesezdaného soužití a sezdaného nesoužití, život mimo rodinné svazky až po manželství homosexuálů a adoptivní rodiny lesbiček.
Na základě uvedených změn můžeme současnou rodinu popsat následujícími charakteristikami:
1. Je
monogamní, což je stanoveno zákonem; jedná se o sériovou monogamii, kdy jedinec
má možnost vystřídat v životě několik manželských partnerů, ale nesmí je
mít současně.
2. Manželství vychází z představy romantické lásky, kdy dominuje citový individualismus; podmínkou sňatku je vzájemná osobní přitažlivost a kompatibilita obou partnerů vedoucí ke vzniku oboustranného citu.
3. Je převážně patrilienární, tj. děti dostávají jméno po otci a majetek se dědí v mužské linii a neolokální, tj. nový manželský pár se stěhuje na nové místo, do nové domácnosti.
4. Má nukleárlní charakter, tj. tvoří ji rodiče a jejich děti a je izolována od ostatních příbuzenských svazků.
Otázky:
1. Co je to rodina a jak ji můžeme odlišit od ostatních sociálních skupin ?
2. Jaké existují způsoby definování instituce rodiny a k jakému účelu jsou využity ?
3. Uveďte jednotlivé rodinné funkce a zdůvodněte jejich význam v historii a v současnosti.
4. Jaké základní typy rodiny rozeznáváme ?
5. Vyjmenujte a zdůvodněte existující mýty o podobě tradiční rodiny.
6. Co je to manželství a jaká jsou jeho kritéria obecně použitelná v různých společnostech ?
7. Jak je vymezena instituce manželství v ČR ?
8. Které způsoby výběru partnera rozeznáváme v různých společnostech ?
9. Jaké modely autority a modely původu a dědictví identifikujeme v různých kulturách ?
10. Vyjmenujte tři historické fáze vývoje rodiny a vysvětlete tak rozdíl mezi tradiční, moderní a postmoderní strukturou rodiny.
11. Jaké procesy ovlivnily strukturu a chování rodin v období industrializace ?
12. K jakým změnám došlo od 60. let minulého století ve struktuře rodiny a v reprodukčním chování?
13. Jaké atypické formy soužití rozeznáváme ?
14. Vyjmenujte charakteristiky současné rodiny.
Doporučená literatura:
Giddens, A. (2001). Sociologie. Argo: Praha. s. 155-81
Keller, J. (1995). Úvod do sociologie. Slon: Praha, s. 31-4
Možný, I. (1999). Sociologie rodiny. Slon: Praha, s. 13-22, 141-8
Wasoff, F., Dey, I. (2000). Family Policy. p. 2-9
Užitá literatura:
Giddens, A. (2001). Sociologie. Argo: Praha. s. 155-81
Hantrais, L. / Letablier, M-T. (1996). Families and Family Policies in Europe. London: Longman.
Hebding, D.E., Glick, L. (1992). Introduction to Sociology. McGraw Hill: New York., pp. 301-14
Keller, J. (1995). Úvod do sociologie. Slon: Praha, s. 31-4
Korpi, W. (1999). Gender, Class and Patterns of Inequalities in Different Types of Welfare States. International Sociological Association in Prague, September 9.-12, nepublikovaný materiál.
Listinu základních práv a svobod (2/1993 Sb.)
Možný, I. (1999). Sociologie rodiny. Slon: Praha
Rabušic, L. (1990). K některým proměnám manželství a rodiny v současných západních společnostech. Sborník prací FF MU Brno, G33, s. 51-66
Úmluvy o právech dítěte (104/1991 Sb.)
Wasoff, F., Dey, I. (2000). Family Policy. p. 2-9
Zákon o rodině ( 91/1963 Sb.)
Zákoně o státní sociální podpoře (117/1995 Sb.)