1/ POROVNEJTE SOCIODEMOGRAFICKÝ PROFIL DIVÁKÚ HLAVNÍCH ZPRAVODAJSKÝCH RELACÍ V ROCE 2004 PODLE NÁSLEDUJÍCÍCH SOC. DEM. CHARAKTERISTIK. POKUSTE SE NAZNAČIT INTERPRETAČNĚ ZAJÍMAVÉ ROZDÍLY. POSTUP: 1/ zvolíme "typ analýzy": analýza skupin pořadů, jelikož nám sice jde o tři pořady, ale v ročním intervalu, tzn, že jde o skupinu pořadů 2/ volba období 2004 "neděleně, jelikož chceme zjistit celkovou průměrnou hodnotu za rok 2004 3/ pracujeme s neagregovanými sociodemografickými znaky 4/ volíme hodnotu: nejsnazší a nejrychlejší porovnání jednotlivých cílových skupin můžeme provést přes kategorii rating. ATS je příliš "neohrabaná" míra, kterou by bylo třeba přepočítat na denní hodnoty, share je ukazatel vhodný spíše pro reklamní účely. V některých případech se jako doplňující řešení nabízí použít pro zpřehlednění hodnotu "projekce" Zajímavé ukazatele: 1/ nejde o rodově specifický formát 2/ v případě TN a ZD platí základní programovací schema vycházející z nejnižšího společného jmenovatele: to znamená, že konzumace obou zpravodajství stoupá s klesajícím vzděláním 3/ naopak z tohoto pohledu se potvrzuje, že sledovanost zpravodajství ČT roste přímo úměrně s rostoucím vzděláním 4/ v případě soc. profes. kat. "vrcholovy manažer" je třeba být zdrženlivy při intepretaci, jelikož data byla spočítána pouze z velmi malého souboru. 5/ není bez zajímavosti, že ve vztahu ke všem zpravodajským relacím jsou nejvěrnějšími diváky seniořii UKAZATEL: Rating DEN: Ne,Po,Út,St,Čt,Pá,So POŘADY: OBDOBÍ: 1.3.2004-31.3.2004,1.6.2004-30.6.2004,1.9.2004-30.9.2004,1.12.2004-31.12.2004 Televizní noviny Události Zpravodajský deník žena 18+ 35,4 16,5 14 muž 18+ 31 17,5 13,9 žena ZV 42,2 14,2 15,6 žena SS 32,1 19,2 14,1 žena VS 27,2 22,3 11,9 muž ZV 28,1 12,1 12 muž SS 26,2 18,4 13,6 muž VS 26,5 27 14,5 diváci 60+ 49,7 30,3 26,1 Pracovník bez podřízených 30,4 13,9 11,1 Vrcholový manažer, zástupce ředitele s 6 a více pod 26,6 19,7 15,5 Internet neužívá 18-30 24,7 5,3 6,8 Internet denně 18-30 13,5 9,1 5,2 2/ POROVNEJTE VÝVOJ PRÚMÉRNÉ DENNÍ SLEDOVANOSTI V LETECH 2003-2004 U NÁSLEDUJÍCÍCH CÍLOVÝCH SKUPIN A POKUSTE SE NAZNAČIT INTERPETAČNĚ ZAJÍMAVÉ ROZDÍLY. POSTUP: 1/ zvolíme "typ analýzy": analýza skupin pořadů, nejde nám o jednotlivý pořad v jednom dni či čase. 2/ volba období: 2003, 2004 nedělené 3/ při tvorbě soc. dem. skupin pracujeme s neagregovanými daty 4/ volíme hodnotu ATS, která nám přepočtená na denní průměrnou sledovanost v minutách nejjasněji naznačuje "trend" Zajímavé ukazatele: 1/ obecně platí, a to nejen pro uvedené cílové skupiny, že v roce 2004 stoupla sledovanost. Tento trend ovlivnily zvláště velké sportovní události vysílané zvláště ČT v letních měsících. 2/ základní rozdíl zde představuje skutečnost, že u mužů diváků internet významně snižuje sledovanost, je tomu tak de faco i u divaček s denním přístupem na internet, které ale stále významně preferují televizní konzumaci. 3/ pro obě skupiny tedy platí trend, že internet snižuje konzumaci televize. 4/ důležitým korektivem je však skutečnost, že ve vztahu k daným neagregovaným skupinám musíme být skeptičtí k nějaké originální intepretaci, jelikož jde o příliš malé soubory. Tedy například Katčin pěkný nápad předpokládající, že ženy jsou více na internetu v zaměstnání (např. jako úřednice) a doma pěkně sledují Rodinná pouta nejsme schopni potvrdit. Ale je to zajímavý postřeh, který stojí za úvahu. UKAZATEL: ATS DEN: Ne,Po,Út,St,Čt,Pá,So POŘADY: Všechno OBDOBÍ: 2003-2004 ČT 1+ČT 2+NOVA+Prima+TV 3 2004 2003 Internet denně 18-30 291:57:21144 min 254:00:49125 min Internet neužívá 18-30 329:59:45162 min 254:19:43125 min muž 18-30 internet denně 278:02:11137 min 230:25:29113 min muž 18-30 internet neužívá 404:27:25200min 313:42:22154min žena 18-30 internet denně 311:56:49153 min 294:50:27145 min žena 18-30 internet neužívá 286:02:27141 min 216:09:43103 min 1/ POROVNEJTE SOCIODEMOGRAFICKÝ PROFIL DIVÁKÚ HLAVNÍCH DISKUSNÍCH POŘADÚ (SEDMIČKA/OTÁZKY V.M.) V ROCE 2004 PODLE NÁSLEDUJÍCÍCH SOC. DEM. CHARAKTERISTIK. POKUSTE SE NAZNAČIT INTERPRETAČNĚ ZAJÍMAVÉ ROZDÍLY. POSTUP: 1/ zvolíme "typ analýzy": analýza skupin pořadů, nejde nám o jednotlivý pořad v jednom dni či čase. 2/ volba období 2004 "nedělené", jelikož chceme zjistit celkovou průměrnou hodnotu za rok 2004 3/ pracujeme s neagregovanými sociodemografickými znaky 4/ volíme hodnotu: nejsnazší a nejrychlejší porovnání jednotlivých cílových skupin můžeme provést přes kategorii rating. ATS je příliš "neohrabaná" míra, kterou by bylo třeba přepočítat na denní hodnoty, share je ukazatel vhodný spíše pro reklamní účely. V některých případech se jako doplňující řešení nabízí použít pro zpřehlednění hodnotu "projekce" Zajímavé ukazatele: 1/ nejde sice jednoznačně o rodově specifický formát, ale v obou diskusích dominuje mužské publikum 2/ neplatí zde jednoznačně konzumační vzorec typický pro hlavní zpravodajství: u Sedmičky není nejnižší sledovanost u mužů VS. Zdá se, že tento pořad je relavantním zdrojem informací i pro tzv. intelektuálně náročnější diváky. 3/ zajímavé je, že nejvýrazněji ztrácí "OTÁZKY" u seniorů. Tam ale můžeme předpokládat průměrně nejnižší podíl vysokoškoláků, takže i zde se tradiční trend potvrzuje. 4/ v případě ostatních komparací musíme být opatrní při interpretaci, vzhledem k malým počtům respondentů ve výběrovém souboru. UKAZATEL: Rating DEN: Ne,Po,Út,St,Čt,Pá,So POŘADY: Sedmička OBDOBÍ: 1.3.2004-31.3.2004,1.6.2004-30.6.2004,1.9.2004-30.9.2004,1.12.2004-31.12.2004 SEDMIČKA OTÁZKY muž VS 6,4 5 muž SS 4,4 3,2 muž ZV 5,2 2,5 žena VS 4,8 3,4 žena SS 5 3,4 žena ZV 6,8 3,1 muž 18+ 5,2 3,4 žena 18+ 5,3 2,9 Pracovník bez podřízených 3,7 2,4 Internet neužívá 18-30 1,9 0,8 Internet denně 18-30 1,9 1,6 Vrcholový manažer, zástupce ředitele s 6 a více pod 5 1,7 60+ 10,5 6