Sylabus předmětu "Životní způsob a environmentální problémy" HEN 581 vedoucí: prof. RNDr. Hana Librová, CSc. asistentka: Mgr. Dana Zajoncová Charakteristika kurzu: Volitelný kurz. V případě zájmu o zápis, který překračuje přiměřenou velikost seminární skupiny, mají přednost studenti HEN a přitom ti z nich, kteří složili zkoušku z Úvodu do studia environmentalistiky s vysokým počtem bodů. Předmět vychází ze všeobecně přijatého předpokladu, že životní způsob (především dynamika a struktura spotřeby hmotných statků a volnočasové aktivity) má, vedle velikosti lidské populace a použitých technologií, zásadní důsledky pro přírodu. Kurz bude hledat a interpretovat ekologicky příznivé formy životního způsobu a bude klást důraz na souvislosti s majoritním životním způsobem. Pokusí se zpochybnit některé žurnalistické stereotypy. Předmět je postaven na samostatné četbě studentů, na seminárních diskusích a na sepsání eseje. Poznámka: Obsah a harmonogram seminářů se může během semestru měnit. Téma eseje: Individualizace životního způsobu v environmentální perspektivě (ve světle teoretických studií a podle vlastního pozorování) Rozsah hodin: Samostatná domácí četba, příprava seminární práce, 2 hodiny semináře týdně. Podmínky absolutoria (8 kreditů, zápočet): Účast na seminářích je povinná, přípustné jsou nanejvýš 3 absence. Nejméně 100 bodů z možných 80 bodů z testů z četby (s pomocí vlastních poznámek - pozor, četba bude kontrolována průběžně!), 60 bodů esej, 10 bodů oponentský posudek. Protože se do bodového skóre započítávají průběžné výsledky, nebudou vypisovány opravné termíny. Rozsah esejů a posudku: max 5400-7200 znaků s mezerami, včetně poznámek, bez literatury, tj. 3-4 normostrany. Posudek 600-900 znaků včetně mezer. Odevzdávají se vytištěné texty a dohodnutá elektronická podoba, oboje obsahuje čtyři soubory: 1) vlastní text, 2) seznam použité literatury, 3) posudek kolegy/ně na vlastní esej, 4) posudek vlastní, psaný na jiný esej. Na hlavičkách tištěného i elektronického textu nechť je uveden rozsah vlastního textu a obou posudků. Povinná četba 1) Bauman, Z.: Úvahy o postmoderní době. Praha: Slon, 1995, str. 25-60 2) Beck, U.: Zombie Categories: Interview with Ulrich Beck. In: Beck, U. and Beck-Gernsheim, E.: Individualization, Sage Publication 2002, str. 202-213 3) Brooks, D.: Bobos: nová americká elita s její styl. Praha, Dokořán 2001, str. 105-140 4) Librová, H.: Pestří a zelení: kapitoly o dobrovolné skromnosti. Brno, Veronica a Duha, 1994, strany 52-55, 89-132 5) Librová, H.: Vlažní a váhaví: kapitoly o ekologickém luxusu. Brno: Doplněk, 2003, 320 stran 6) Maffesoli, M.: O nomádství. Praha: Prostor, 2002, str. 73-92 7) Ro/pke, I.: The dynamics of willingness to consume. Ecological Economics 28 (1999): 402-418 9) Sanne, Ch.: Willing consumers - or locked-in? Policies for sustainable consumption. Ecological Economics 42(2002): 276-280 10) Vavroušek, J.: Závod s časem: Hledání lidských hodnot slučitelných s trvale udržitelným způsobem života. Literární noviny č. 49, 9.12.1993 Předběžný harmonogram (20.2.2006): 23. února úvodní hodina, seznámení s podmínkami předmětu, komentář k četbě a esejům, náměty diplomových prací k tématu životního způsobu 2. března -......semináře nad četbou 2. března předmluva, kapitola I., II. Vlažní a váhaví (VaV), Pestří a zelení str. 52-55 9. kapitola III. VaV, Vavroušek + Beck 16. kapitola IV. VaV + Bauman + Maffesoli 23. kapitola V. + VI. VaV + Brooks 30. kapitola VII. VaV + Pestří a zelení str. 89-132 6. dubna kapitola VIII. VaV + Ro/pke + Sanne 13. dubna odevzdání esejů, seminář nad prvními eseji 20. dubna -- 18. května semináře nad eseji časový rozvrh bude stanoven podle počtu účastníků v semináři, zhruba v poměru 5 min. reference autora, 1-2 min. slovo oponenta, 20 min. diskuse Jak psát odborný esej Odborný esej není textem referativním nebo rešeršním. Obsahuje původní autorovy myšlenky, a to relativně volnou formou (nepodléhá přísné struktuře vědeckých textů: teoretická východiska -- hypotézy -- stanovení metodologie - empirické ověření -- diskuse -- závěr). Vlastní úvahu však musí odborný esej opřít o odbornou literaturu. Vychází z ní a diskutuje s ní. Dobrou pomůckou začátečníkům při tom mohou být slova, často spojky, vyznačující komparaci, jako "zatímco XY teoretický dovozuje, empirické nálezy VZ to nepotvrzují" , "ačkoliv někteří autoři tvrdí", "ve shodě s" , "na rozdíl od" apod. Nabízí se srovnat např. Vavroušek, Maffesoli, Bauman , Brooks. Definice, které bývají důležitou součástí odborných textů (lze je buď převzít z existující teorie, většinou ze slovníků; nejsou-li dostupné nebo nevyhovují-li, může je autor vytvořit sám) v esejích nejsou nezbytné. Rozhodně se jimi text nesmí vyčerpat. Nepište banality a výzvy. (Axiologická perspektiva je vlastní environmentální etice.) Nepište o tom, co by mělo být, ale o tom, jak to je (či jak to pravděpodobně je). Tam, kde prezentujete vlastní pozorování a vlastní, zatím výzkumně neověřené myšlenky (to je určitě žádoucí, ba v dané práci nezbytné), naučte se psát v pravděpodobnostním duchu, formulovat hypotézy, vyjadřujte se s přiměřenou opatrností. Své hypotézy můžete později ověřit v případné v diplomové práci, pokud se rozhodnete pro téma z životního způsobu. Esej nesmí být snůškou volných myšlenkových asociací. Musí mít jasnou strukturu, VYJÁDŘENOU ODSTAVCI. Vyznačte ji na okraji odstavců formou marginálií - POZOR, POVINNÉ! Naučte se pracovat s poznámkami pod čarou (poznámky v tomto eseji nepište až za vlastní text)! Umisťujte do nich sdělení, která jsou na jiné úrovni obecnosti než vlastní text, různé doklady, ilustrace apod. Prostě to, co by v textu působilo jako cizí těleso a ztěžovalo by jeho četbu. V tomto eseji nevkládejte do poznámek bibliografické údaje. Ty jsou však nezbytné. Na použitou literaturu je třeba řádně a podle normy odkázat jak ve vlastním textu, tak v seznamu literatury. Norem je několik, přikloňte se ke způsobu ve Vlažných a váhavých, ale doplňte ISBN. V seznamu literatury je třeba uvádět ne-odborné zdroje zvlášť: noviny, populární časopisy a knihy. Totéž platí pro internetové zdroje. S populární literaturou a internetovými zdroji pracujte opatrně -- nelze je brát jako ověřené a platné. Problémy dělají citace převzaté z cizích textů. Naučte se rozlišovat, kdy je třeba citovat názor jiného autora, a kdy v textu uvádíte všeobecně přijaté samozřejmosti. Citovat cizí text je třeba tam, kde uvádíte něčí nesamozřejmý, překvapivý, objevný názor, případně výrok, s nímž se chystáte polemizovat, nebo který je pro Váš text jinak významný. Další problém je technického rázu: kdy uvést doslovný citát a kdy parafrázi? I to je věc zkušenosti, cviku a citu, které lze získat pozorným čtením dobrých odborných textů a ovšem psaním. U této odborné začátečnické eseje se nepouštějte do příliš uvolněného literárního slohu, vtipkování, emotivních výlevů a smělých rétorických obratů. Oponentský posudek: adaptujte osnovu, kterou vypracovala katedra pro potřeby oponentů diplomových prací! Nereprodukujte obsah. Na konci posudku uveďte dvě až tři otázky pro autora a do diskuse!