Obsah prezentace Kurz: Korupce a protikorupční politika David Ondráčka FSS, Brno -- 3.5. 2006 * Financování politických stran * Vnitrostranická demokracie a její nedostatky * Střet zájmů * Veřejné zakázky Nejzávažnější problémy * neodovzdávanie výročných finančných správ * nedynamický a elitársky systém * neexistujúca kontinuita * hrozba závislosti strán na štátnych prostriedkoch * pokles významu darov a ich rozpúšťanie v iných zdrojoch v dôsledku sprísnenia legislatívy * diverzifikácia zdrojov Štátne financovanie: kartelizácia -- využito z prezentace Mgr. Belka -- konference TIC, duben 2006 Vhodné nástroje * zlepšenie vzťahu súkromných a verejných zdrojov - prehĺbenie dôležitosti členských príspevkov - obmedzenie centralizmu (zvýraznenie regionálneho rozmeru financovania) * lepšie demokratické fungovanie - osobná zodpovednosť za financovanie subjektu (napr. štatutár strany) - zníženie hranice vstupu do systému - prvky verejnej kontroly - nezávislý audítor, resp. orgán štátnej kontroly (napr. NKÚ) - sankcie za neplnenie zákona Argumenty PRO vnitrostranickou demokracii * Vnitřní demokracie může vést k nominacím kompetentních kandidátů * Skutečný boj se odehrává uvnitř stran, ne mezi stranami -- měl by být podle pravidel * Jen jasná pravidla mohou strany otevřít a zatraktivnit pro nové členy * Nedostatek vnitřní demokracie má vážné důsledky na fungování celé politiky a její průhlednost * Když není demokracie uvnitř, nebude ani navenek Argumenty PROTI vnitrostranické demokracii * Příliš demokracie a otevřenosti ohrožuje přežití strany jako organizace, způsobuje neakceschopnost, chaos, úniky informací * Nevyhnutelnost oligarchizace * Straníci sledují soukromé zájmy, chtějí pozice a moc, ne komplikované procedury * Občany příliš nezajímá, co se děje uvnitř stran? * Příliš aktivní člen se může stát radikálem a ideologem, a už nepředstavuje názor většiny Mrtvé duše -- fiktivní členové * Příklady odhalených případů mrtvých duší: ODS (Brno, Praha 5); ČSSD (Jablonec, Praha - Hulínský); US (Brno), některé strany neaktualizované databáze (KDU) * POUHÝ VRCHOLEK LEDOVCE?? * Reakce stran -- vylučování, rušení buněk (ČSSD (Český Těšín, Vysočina), ODS (Zlín) * Pravidla pro zakládání nových, alternativních buněk (ODS) * Při malém počtu straníků stačí k ovládnutí místní organizace poměrně málo mrtvých duší (levná záležitost) * Kontrola přes placení příspěvků -- minimální vliv (nízké poplatky) Klientelismus a neviditelné zájmy * Kdo organizuje vlivové skupiny a "neviditelné" zájmy? Kdo reálně ovládá strany a místní stranické buňky? * Místní podnikatelé, podnikatelské lobby (betonářská, farmaceutická) * Poradci/lobisti, "univerzální" konzultanti, PR agentury, právní kanceláře * Cíl: získat vliv na rozdělování veřejných zdrojů (zakázky, dotace, fondy), na rozhodování zastupitelstev a rad měst, a vytváření legislativy * Příklady: Příbram, Liberec, Brno, Havířov (uplácení voličů), ... * Fungují politické strany jako klientelistické firmy maximalizující zisky svých manažerů?? * Probíhá to formou přímé korupce nebo se jedná o obchod s vlivem? Primárky - příklady * Vetování některých kandidátů z centra stran * Nominace nestraníků (externích lidí) na volitelná místa kandidátek * Obcházení krajů, dosazování shora - příklad (Bublan x Jandák,ČSSD), senátní kandidáti * Pravidlo o zákazu kandidatury pro nové členy (ODS, ČSSD) -- proti stanovám, diskriminační vůči novým členům -- nebo projev zdravého pudu sebezáchovy stran? Primární volby * Volební řády a formální pravidla -většinou dodržována (tajné hlasování) * Hierarchická stranická struktura: místní-okresní-krajská-centrální * Minimální vhled veřejnosti; média zajímají jen výsledky * Primárky - významný prvek občanské kontroly kandidátů * Dochází ke střetům (či dohodám) mezi stranickými skupinami * Příklady: Kalousek x Svoboda (KDU); Zemanovci x Grossovci (ČSSD); "převrat" u Zelených Střet zájmů * Pojem -- Střet zájmů nastává tam, kde se způsob výkonu určitého zaměstnání nebo funkce může dostat nebo přímo dostává do rozporu se soukromým zájmem osoby, která toto zaměstnání nebo funkci zastává. * Může nastat jak u úředníků, tak i u volených zástupců * Důsledkem ohrožení důvěry ve veřejnou správu Úprava střetu zájmů - 1 -- Definice střetu zájmů -- Povinnost zveřejnit ty okolnosti, které mohou střet zájmů způsobit -- Postup při střetu zájmů (vyloučení z rozhodování) -- Neslučitelnost funkcí ve veřejném sektoru -- Zákazy určitých činností v soukromém sektoru -- Post-funkční omezení -- Postup jak upozornit na střet zájmů -- Za porušení povinností sankce Úprava střetu zájmů - 2 * Je vhodné upravit problematiku střetu zájmů v případě volených zástupců (viz některé postkomunistické země) * TIC a účinnější zákon o střetu zájmů (viz příloha) -- Široký okruh povinných osob -- Nový rozsah povinností -- Zpřesnění povinností a omezení -- Registr zájmů -- Princip veřejnosti, dostupnosti informací -- Post-funkční omezení -- Účinné řízení -- Sankce Majetková přiznání * Cílem umožnit veřejnou kontrolu nad majetkovými poměry vybraných osob * Předmětem soupis předem určeného majetku * Plošně a periodicky versus ad hoc (v prvním případě není příliš efektivní) Veřejné zakázky * Právní úprava: zákon č. 40/2004 Sb., o veřejných zakázkách (účinný od 1. 5. 2004); nahradil zákon č. 1991994 Sb. * Nový zákon schválený PSP v lednu 2006 -- Stanoví přesnější pravidla pro zadávání VZ s cílem umožnit účelné a hospodárné nakládání s veřejnými prostředky -- Aplikuje směrnice EU -- Místy kazuistický, nesrozumitelný Indikátory korupce u VZ * Chybí průhlednost a předvídatelnost pravidel * Nastavení kritérií zvýhodňující jednoho z uchazečů (předem vybraného) * Zakázky pro veřejný sektor ekonomicky nevýhodné * Pletichy při hodnocení nabídek * Střety zájmů; nadstandardní styky s uchazeči * Rozhodující osoba si "žije nad poměry" * Nedodržování podmínek smluv (neuplatňování sankcí) * Utajování informací; změny/ztráty dokumentů Konkrétní problémy u VZ * Nekvalitní plánování potřeb (nepotřebné projekty * Výběr typu zadávacího řízení (častá užší řízení) * Hodnotící kritéria * Výběrové komise (složení, politické tlaky) * Umělé rozdělování zakázek * Neprůhledné podlimitní zakázky * Vznik koluzních kartelů (tiché dohody uchazečů) * Výrazný tlak ze strany dodavatelů ("drsné" metody, pokusy o diskreditaci) * Problematická role některých prostředníků (organizátorů VŘ) -- provázanost se zadavateli ÚOHS a NKÚ -- ÚOHS * Formální kontrola - stroj na rozhodnutí * Nedůrazná sankční politika (nízké pokuty) * Chybí metodické vedení zadavatelů * Výrazné zaměření pouze na hospodářskou soutěž * Málo otevřený úřad -- NKÚ * Nemůže kontrolovat samosprávné peníze * Nemá mechanismus vynutit nápravu * Chybí prezident Součet ztrát z nehospodárnosti -- průzkum TIC, červen 2005 * Cíl: sečíst objem nadbytečných nákladů u veřejných zakázek kvůli neefektivitě a neprůhlednosti * Komplikovaný průzkum -- složitá metodologie (zatím pouze odhady WB, OECD) -- Problém - neposkytování informací -- Metodologie -- www.transparency.cz * Zdroje dat -- NKÚ -- Ministerstvo financí -- Náklady u vybraných typů komunálních služeb - obcí * Výsledky: 32.4 miliard korun ročně!!! PPP -- významné riziko * Připravenost a profesionalita veřejné správy na PPP * Délka kontraktů -- nemožnost vyvození politické odpovědnosti za případně špatně nastavené projekty * Riziko přílišného zadlužování (obtížně kontrolovatelné) * Komplikovanost smluv -- nemožnost veřejné kontroly -> Krotit přílišná očekávání, PPP není samospasitelný koncept