V. MVZ 165: Síření jaderných zbraní Tř jcik@fss.muni.cz Konzultační hodiny: úterý 13.00 - 15.00 Co nás dnes čeká? ř ■V Trocha teorie >Proces rozhodovaní o JZ >Poptávková a nabídková strana proliferace >Deproliferace Proliferace: definice pojmu SIPRI > aktér získá co neměl > pojem spojen pouze se ZHN * > Není to obchod se zbraněmi ^ Mení to jen transfer technologií, Dvoukolejné rozhodování (dual decision-making track) n< y litická cast Dvoukolejné rozhodování (dual decision-making track) raň, zbrai. systém nebo zbraňová kategorie musí £ uspokojit politické i vojenské požadavky > Jakékoliv rozhodnutí na jedné koleji má vliv jak na ni samotnou, tak na kolej druhou > Pokud má jedna část požadavky neslučitelné s politickými cíli aktérů druhé části vzniká napěti > Obzvláště důležitá je materiální základna ^^ nutno platit náklady ušlých příležitostí > Materiální báze určuje výstup dynamiky zbrojen P* *rtP*^ Poptávková strana proliferace tm r n její zbrojení uvnitř státu > Tento proces zahrnuje: získávání technologií, zařízení, znalostí a strategického zboží > Stát který se rozhodne získat JZ k tomu potřebuje kapacity > Pokud tyto kapacity ve státě nejsou rozvine se zbrojní dynamika ^ Nedostatky v kapacitách ^^ impoi Deproliferace >Zmena nebo zvraceni rozhodnuti získat nekonvenční zbraňovou kategorii. Kdy se objevuje? >Při procesu zbrojení jsou v rámci státu překonávány různé překážky (politické ■--■---■- jcké, mezinárodní normy) * Pokud mají byt prekonaný musí se stát vyrovnat s náklady ušlých příležitostí m Nabídková strana proliferace >Zahrnuje proud technologií, zařízeni, znalostí a strategického zboží ze zemí, jež je vlastní do zemí, jež tyto technologie poptává ^ > Ta kto proliferaci chápe i smlouva NPT, w m exportu, diplomatickými a politickými prostředky Mezinárodní režimy Konsensuální definice (Stephen Mezinárodní režimy jsou „principyjnormy, pravidla a procesy rozhodování, které určují chování států v určitých oblastech"w Klíčové prvky režimů svet funguje povinnosti států > Pravidla: rovinou pravidel začíná silněji rez i m Procedury: určují specifické postupy v konkrétních záležitostech; nejčastěji podléhají změnám Typologie režimu Předpoklad vzájemného sbližování Nízký Vysoký Formálnost Žádný režim Tacitní režim Nízká Mrtvý režim Rozvinutý režim Vysoká \\v liberálni institucionalizmus vs. realizmus y Společné predpoklady > Státy se pohybují v anarchickém mezinárodním systému > Státy jsou racionální a jednolití aktéři > Státy jsou zodpovědné za ustavení režimů (R) l> R jsou ustaveny na základě kooperace i národ ním systému ií mezinárodní řád ffl liberálni institucionalizmus vs. realizmus > R umožňují spolupráci > R umožň koordinaci > Státy mají prospěch > R podporují společný prospěch zdílny > R se nejlépe daří pod vlídným hegemonem > Moc stoji za vytvorením a přežitím režimů liberální světový řád principech a normách režimu Liberální institucionalizmus > K vysvětlení vzniku a udržení se režim si pomáhá mikroekonomickou teorií a teorií her + teorií hegemonické stability >Vězňovo dilema ^ nzna se se 1,4 \W Realizmus > Rovnez teorie hegemon ni stabilit > Rovněž teorie her > Souboj pohlaví Muž Prázdniny ve městě Prázdniny na horách Prázdniny ve měs' ly na hora A\ mM WA w ■I El mm \V^ Neproliferační režim « I k.1 [« LB > Síření JZ zvyšuje pravděpodobnost jaderné války a ohrožuje stabilitu a bezpečno mezinárodního systému > Státy vlastnící JZ nebudou pomáhat jiným zemím v jejich získání Státy nevlastnící JZ o jejich získání nebudo iiciln\/ať - i«* \i r \i. Neproliferacni režim > Proč na tyto principy státy nevlastnící JZ přistoupily? > Státy vlastnící JZ slíbily podělit se o jader technologie pro mírové účely vlastnící JZ budou udržovat dostatečně velký a nimi zbraněmi q i visa Co tvoří neproliferacni režim? rv >MAAE(IAEA) 1957 > Smlouva o Antarktidě 1959 > Dohoda o vesmíru 1967 > Smlouva z Tlatelolca 1967 (další 3 NWFZ) ^ >Smlouva o nešířeni jaderných zbraní (NPT)1970 > Dohoda o mořském dnu 1972 ^^ > Skupina jaderných dodavatelů (NSG) 1975 j > Režim pro kontrolu raketových technologií (MTCR) 1987 Co nas ceka priste? rv