Diagnóza 1. Zjištění podstaty (příčiny) problému 2. Prognóza nebo tvorba predikcí 3. Základ pro terapii nebo poradenskou intervenci 4. Hodnotící kriterium pro posouzení účinnosti intervence Významy a) Taxonomie b) Analýza řešení problému Otázky 1. Co způsobuje dítěti problém (jednání, myšlenky, emoce, etc.)? 2. Co je potenciálně využitelné ke kontrole problémového chování dítěte? Syndrom 1. Osobnostní nebo charakterový typ 2. Dimenze nebo rysy 3. Reakční typ 4. Statisticky významně související soubor dílčích projevů Typy diagnóz 1. Kategoriální diagnóza 2. Dimenzionální diagnóza 3. Vývojová diagnóza 4. Diferenciální diagnóza a) rozhodnutí o normalitě problému b) rozhodnutí o klasifikaci problému Chyby v diferenciální diagnostice a) falešná pozitivní chyba b) falešná negativní chyba Pozitivní důsledky diagnózy ˙ komunikace mezi profesionály ˙ tvorba intervenčního (terapeutického) plánu ˙ přístup ke klinickým datům a výzkumům ˙ facilitace provedení etiologických, epidemiologických a intervenčních studií ˙ tolerance a akceptace Negativní důsledky diagnózy ˙ je diagnóza vůbec pravdivá? ˙ negativní označkování (diagnostická nálepka) => zaměření na psychopatologii => negativní očekávání Etiologické předpoklady 1. mnohonásobná kauzalita 2. žádné apriorní předpoklady 3. primárnost empiricky podložených proměnných -- pozorovatelné, měřitelné, modifikovatelné 4. reciproční interakce mezi relevantními proměnnými 5. stejná aplikovatelnost výkladových principů pro normální i patologický vývoj 6. význam současných vlivů i mimosituačních faktorů a vzdálenějších událostí Co je třeba brát v úvahu a) rychlost a nestejnoměrnost vývoje b) plasticita a modifikovatelnost ve vztahu k prostředí