FAKTORY OHROŽUJÍCÍ VALIDITU POZOROVÁNÍ +--------------------------------------------------------------------------------------------+ |Problém |Potenciální důsledky |Možná řešení | |-----------------------------+------------------------------+-------------------------------| |Nesprávně definovaný |Pozorovací záznamový systém je|Pečlivě definovat a vybrat | |pozorovaný jev |těžkopádný nebo příliš vágní |pozorované chování a vycházet | | | |přitom z diagnostického | | | |problému a cílů intervence | | | | | | | | | |-----------------------------+------------------------------+-------------------------------| |Nespolehlivost pozorovatelů |Pozorovatel se odchýlí od |Vysoce kvalitní úvodní výcvik, | | |původního vymezení, |provádět periodickou kontrolu | | |reliabilita mezi pozorovateli |reliability a výcvik | | |se snižuje |v pozorování opakovat | | | | | | | | | |-----------------------------+------------------------------+-------------------------------| |Nedostatek sociálně |Interpretace chování není |Zahrnout typické nebo náhodně | |srovnatelných dat |založena na normativní |vybrané subjekty do podmínek, | | |perspektivě, odchylky mohou |aby se mohlo chování srovnat | | |být nadhodnoceny nebo | | | |podhodnoceny | | | | | | | | | | |-----------------------------+------------------------------+-------------------------------| |Reaktivita pozorovatele |Chování subjektu je ovlivněno |Vytvořit diskrétní, nevtíravé | | |přítomností pozorovatele |podmínky pro pozorování | | | | | | | | | |-----------------------------+------------------------------+-------------------------------| |Situační specifičnost chování|Interpretace pozorovaných dat |Provést pozorování v několika | | |nemusí reprezentovat širší |kontextech, nedopouštět se | | |obraz chování |nepřiměřené generalizace | | | |založené na omezených údajích | | | | | | | | | |-----------------------------+------------------------------+-------------------------------| |Nevhodná záznamová technika |Chování není adekvátně |Vybrat takový způsob záznamu, | | |popsáno, důsledkem mohou být |který se nejvíc hodí k tomu, co| | |nesprávné závěry |chceme pozorovat | | | | | | | | | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ INTERVIEW S DÍTĚTEM - SENSITIVITA K VÝVOJOVÝM CHARAKTERISTIKÁM +--------------------------------------------------------------------------------------------+ |Vývojové období |Kognitivní funkce |Sociálně-emoční funkce |Doporučené praktiky | |----------------+-------------------------+--------------------------+----------------------| |Rané dětství |* nesnadné rozlišení |* činy jsou považovány za |* Užívat kombinaci | | |zdání a reality * |dobré |otevřených a | | |egocentričnost | | | | | | nebo špatné v důsledku | uzavřených otázek | | |* tendence k centraci |svých | | | | | |* Nesnažit se mít | | |* paměť není plně | konsekvencí, |rozhovor zcela pod | | |rozvinuta | | | | | |* omezená verbální | kontrolou | | | |schopnost | | | | | |* Omezit komplexnost | | | | popsat emoce |otázek | | | | | | | | |* obtíže v sebekontrole |* Užívat hračky, | | | | |rekvizity, | | | | | | | | | |* Nastolit | | | | |akceptující, nenucenou| | | | | | | | | | atmosféru | | | | | | | | | | | |----------------+-------------------------+--------------------------+----------------------| |Střední dětství |* růst schopnosti |* správné nebo špatné činy|* Vyhnout se | | |verbální |jsou |abstraktním otázkám | | | | | | | |* komunikace | posuzovány |* Spoléhat se na známé| | | |z perspektivy |podmínky a | | |* rozvoj logického | | | | |myšlení | dodržování pravidel a | aktivity | | | |sociálních | | | |* zvládnutí reversibility| |* Vyhýbat se stálému | | | |* konvencí |očnímu | | |* decentrace | | | | | |* hodnocení i | kontaktu | | |* uchování |sebehodnocení na | | | | | |* Nabízet kontextuální| | | | podkladě zvládnutí |klíče | | | |nových úkolů | | | | | | (obrázky, příklady)| | | |* skupina vrstevníků se |a vyžadovat | | | |postupně | | | | | | verbální reakce | | | | stává významnou | | | | | |* Rekvizity v kontextu| | | | |mohou být | | | | | | | | | | užitečné | | | | | | | | | | | |----------------+-------------------------+--------------------------+----------------------| |Adolescence |* schopnost abstraktního |* Postkonvenční morální |* Vzít v úvahu možnost| | |usuzování, * abstraktní |usuzování * zmatky a |emocionální | | |logika |experimentace | | | | | | lability a stresu | | |* systematické řešení |* vysoká emocionální | | | |problémů |intensita a |* Vyhýbat se soudům | | | | |založeným | | | | labilita, | | | | | | výhradně na | | | |* extrémní důležitost |normách dospělých | | | |skupiny | | | | | |* Dávat najevo respekt| | | | | | | | | | | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ POZOROVÁNÍ PŘI VEDENÍ INTERVIEW +--------------------------------------------------------------------------------------------+ |Fyzické charakteristiky|Zjevné charakteristiky|Sociálně-emoční |Kognitivní kompetence | | |chování |projevy | | | | | | | | | | | | |-----------------------+----------------------+----------------------+----------------------| |˙ Neobvyklý nebo |˙ Úroveň |˙ Rozsah a |˙ Komunikační | | |aktivity |přiměřenost afektů | | | nevhodný oděv | | | dovednosti | | |˙ Rozsah |˙ Nálada | | |˙ Oděv jako |pozornosti |v průběhu interview |˙ Odhad celkové | |znak | | | | | |˙ Interakce |˙ Reakce na | | | příslušnosti |s prostředím |pochvalu |intelektuální úrovně | |k nějaké | | | | | |˙ |˙ Reakce na |˙ | | skupině |Odklonitelnost |frustraci |Intrapersonální vhled | | |pozornosti | | | |˙ Výška a váha ve| |˙ Zjevné |˙ Logické | | | ˙ Impulsivita|sociální dovednosti |usuzování | |srovnání s vrstevníky | | | | | | |˙ Nápadná |˙ Orientace | |˙ Nápadné fyzické| |anxieta nebo nervozita|v čase a | | | | | | | problémy | |˙ Snadnost | prostoru | | | |odpoutání se od rodiče| | |˙ Bezprostřední | |(u malých dětí) |˙ Úroveň | |znaky | | |systematičnosti a | | | | | | | fyzických | | | organizace | |potíží | | |aktivit | | | | | | |˙ Motorická | | |˙ Odhad | |koordinace | | |schopnosti | | | | | | |˙ Tiky (vokální, | | | plánovat | | | | | | | obličejové, | | | | | | | | | | motorické) | | | | | | | | | | | | | | +--------------------------------------------------------------------------------------------+