Diagnóza, klasifikační systémy Psychodiagnostika dětí a mládeže, PSY 403 Přednáška 2 Obsah přednášky 1. Vymezení diagnózy - Formulace problému, kladení otázek, formulace hypotéz, volba metod 2. Tvorba diagnózy 3. Diferenciální diagnóza 4. Diferenciální diagnóza, vývojově pojatá diagnóza, specifika dg.dětí 5. Etiologie, etiopatogeneze 6. Zdroje diagnózy 7.Diagnóza a terapie, pozitivní a negativní důsledky dg. 8. Klasifikační systémy, MKN 10, DSM IV, Achenbachův a Edelbrockův multiaxiální posuzovací systém Diagnóza n Zjištění podstaty (příčiny) problému n Prognóza nebo tvorba predikcí n Základ pro terapii nebo poradenskou intervenci n Hodnotící kriterium pro posouzení účinnosti intervence Pojetí diagnózy obecně n Taxonomie n Analýza řešení problému Dg. otázky n Co způsobuje dítěti problém (jednání, myšlenky, emoce, etc.)? n Co je potenciálně využitelné ke kontrole problémového chování dítěte? Specifika diagnostiky u dětí n rychlost a nestejnoměrnost vývoje n plasticita a modifikovatelnost ve vztahu k prostředí n souvislosti s prognózou a terapeutickou intervencí Syndrom n Osobnostní nebo charakterový typ n Dimenze nebo rysy n Reakční typ n Statisticky významně související soubor dílčích projevů Typy diagnóz n Kategoriální diagnóza n Dimenzionální diagnóza n Vývojová diagnóza n Diferenciální diagnóza § rozhodnutí o normalitě problému § rozhodnutí o klasifikaci problému Chyby v diferenciální diagnostice n falešná pozitivní chyba n falešná negativní chyba Pozitivní důsledky diagnózy n komunikace mezi profesionály n tvorba intervenčního (terapeutického) plánu n přístup ke klinickým datům a výzkumům n facilitace provedení etiologických, epidemiologických a intervenčních studií n tolerance a akceptace Negativní důsledky diagnózy n je diagnóza vůbec pravdivá? n negativní označkování (diagnostická nálepka) => zaměření na psychopatologii => negativní očekávání Etiologické předpoklady n mnohonásobná kauzalita n žádné apriorní předpoklady n primárnost empiricky podložených proměnných -- pozorovatelné, měřitelné, modifikovatelné n reciproční interakce mezi relevantními proměnnými n stejná aplikovatelnost výkladových principů pro normální i patologický vývoj n význam současných vlivů i mimosituačních faktorů a vzdálenějších událostí Empirický, multiaxiální posuzovací systém dětské a adolescentní psychopatologie (Achenbach, Edelbrock) Principy n Odvozeny z psychometrického konceptu- standardizované procedury, kvantitativní analýza údajů od různých informantů n Syndromy jsou odvozeny z identifikovaných spojení mezi problémy n Škály jsou konstruovány z položek sytících syndromy n Škály jsou normalizovány n Dítě může být hodnoceno stejnými procedurami, které byly užity k operacionální definici syndromu Achenbach, Edelbrock, pokračování Cíle n Facilitovat zdravý vývoj n Společný deskriptivní jazyk n Usnadnit získání standardních dat pro různé uživatele n Facilitovat komunikaci mezi praktiky různých profesí n Umožnit uživatelům měřit změny funkcí n Umožnit uživatelům hodnotit klinický význam změn Achenbach, Edelbrock, pokračování n Pomoci aplikovat znalosti získané z předchozích případů na případy nové n Osvobodit se od aspektů hodnocení, které nemohou být standardizovány n Identifikovat případy s různými druhy poruch, které by měly být diagnostikovi známy n Rozvinout hodnotící schopnosti diagnostiků pomocí kompletního standardizovaného nástroje Achenbach, Edelbrock, pokračování Multiaxiální hodnocení n Osa I : Informace od rodičů n Osa II: Informace od učitelů n Osa III: Hodnocení kognitivních kompetencí n Osa IV: Hodnocení fyzických předpokladů n Osa V: Přímé hodnocení dítěte Achenbach, Edelbrock, pokračování Syndromy n Syndromy širšího pásma n Syndromy užšího pásma n Multizdrojový syndrom ("cross-informant" syndrom) n Syndrom jako hypotetický konstrukt (latentní proměnná) n Externalizované a internalizované syndromy n Syndromologický profil Srovnání kategorií poruch z DSM-IV s empiricky založenými syndromy podle Achenbacha DSM - IV n ADHD n Poruchy chování n Dysthymní porucha n Generalizovaná úzkost n Velká deprese n Opoziční vzdor n Somatizace n Nediferencovaná somatoformní porucha Achenbach n Problémy s pozorností n Agresivní chování, Delikventní chování n Úzkostně depresivní n Úzkostně depresivní n Úzkostně depresivní n Agresivní chování n Somatické stížnosti n Somatické stížnosti DSM-IV, MKN-10, Achenbach- srov. Víceosý systém diagnostiky MKN-10 Klinická diagnóza n Více než jedna diagnóza, pořadí důležitosti, diagnózy Vyjádření míry postižení (poškození, zneschopnění, handicapujících důsledků) n A-péče o vlastní osobu, n B- práce, n C-rodina, n D-širší sociální kontext n 0-bez postižení, n 1-minimální postižení (cca 20%), n 2-zřetelné postižení (cca 40%), n 3-podstatné postižení (cca 60%), n 4-závažné postižení (cca 80%), n 5-těžké postižení (cca 100%). Víceosý systém diagnostiky MKN-10 -- pokrač. Související faktory (přidružení, s klinickým stavem související okolnosti) n Problémy související s negativními událostmi v dětství n Problémy se vzděláním a gramotností n Problémy v primární skupině včetně rodiny n Problémy vyplývající ze sociálního prostředí n Problémy týkající se bydlení a ekonomických podmínek n Problémy týkající se fyzikálních kvalit prostředí n Problémy spojené s právními okolnostmi n Problémy s nemocností a invaliditou v rodině n Problémy vyplývající ze životního stylu n Nedbalost, špatné zacházení