Sylabus "Diagnostika dětí, mládeže a rodiny" (PSY 403). Cílem kurzu je seznámit frekventanty se základy psychologické diagnostiky dětí, adolescentů a rodiny. Důraz bude kladen na proces hodnoceni dítěte a volbu vhodných metod v diagnostické situaci. Způsoby tvorby diagnózy a klinické rozhodování bude rámcem úvah o užití diagnostického instrumentária. Reference o konkrétních a v praxi nejčastěji používaných diagnostických metodách budou spojovány s širším kontextem nejenom diagnostickým, ale i vývojovým a psychopatologickým. Absolvent kurzu by měl umět zvolit vhodné diagnostické metody, s jejichž pomocí by dokázal identifikovat obraz a etiopatogenezi problému dítěte. Komu je kurz určen: Studentům/studentkám magisterského jednooborového studia psychologie. Předpoklady: Znalost vývojové psychologie, základní znalost psychopatologie dětského a adolescentního věku. a) Obecná psychodiagnostika 1. Základní principy psychologické diagnostiky (teoretické modely: psychoanalýza, sociální učení, sociální kognice, behaviorismus, ekletický či integrativní přístup, diagnostika ve vztahu k intervenci či řešení problému, etické souvislosti, objektivita, kvantitativní a kvalitativní údaje, druhy diagnostických pomůcek). 2. Diagnóza, klasifikační systémy (formulace problému, kladení otázek, formulace hypotéz, volba metod, tvorba diagnózy, diferenciální diagnóza, vývojově pojatá diagnóza, specifika diagnostiky dětí, zdroje diagnózy, diagnóza a terapie, DSM IV, MKN 10, multiaxiální posuzovací systém). 3. Přímé pozorování chování, diagnostické interview, anamnéza 4. Peer-rating, sociometrické techniky, sebeposuzovací diagnostické nástroje (dotazníky) 5. Diagnostika inteligence a schopností 6. Projektivní a výrazové techniky b) Psychodiagnostika v praxi 7. Diagnostika raného vývoje, diagnostika předškolního dítěte 8. Diagnostika školního výkonu (mentální retardace, parciální poruchy učení) 9. Diagnostika externalizovaných a internalizovaných problémů (ADHD/ADD, disharmonické vývoje, dětské psychopatie, emocionální problémy dětí a adolescentů, dětské neurózy, deficity v sociálních vztazích, autismus) 10. Neuropsychologická diagnostika dětí a adolescence (percepčně motorické poruchy, organická poškození CNS) 11. Diagnostika rodiny a forenzní diagnostika 12. Psychologické vyšetření, zpráva z vyšetření, diagnostický nález Základní text Svoboda, M., Krejčířová, D., Vágnerová, M. (2001). Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál Další doporučená literatura ke studiu Davido, R. (2001). Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha: Portál, Hort, V., Hrdlička, M., Kocourková, J., Malá, E. (Ed). (2000).Dětská a adolescentní psychiatrie. Praha: Portál Elliot, J., Place, M. (2002).Dítě v nesnázích. Prevence, příčiny, terapie. Praha: Grada Koluchová, J., Morávek, S. (1991). Psychologická diagnostika dětí a mládeže. Olomouc: Filozofická fakulta UP. Lechta. V. (2002). Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál Mezinárodní klasifikace nemocí 10.revize.Duševní poruchy a poruchy chování (popisy klinických příznaků a diagnostická vodítka). (2000). Geneva, Praha: WHO, Psychiatrické centrum Říčan, P.,Vágnerová, M. (Eds.) (1999). Dětská klinická psychologie. Praha: Avicenum Říčan, P., Ženatý, J. (1988). K teorii a praxi projektivních technik.Bratislava: Psychodiagnostické a didaktické testy. Sobotková, I. (2001). Psychologie rodiny. Praha: Portál. Standardy pro pedagogické a psychologické testování (2001). Praha: Testcentrum Urbánek, T. (2002). Základy psychometriky. Brno: PsÚ AV ČR a Psychologický ústav MU Šípek, J. (2000). Projektivní metody. Praha: ISV nakladatelství Švancara, J. (Ed).(1980). Diagnostika psychického vývoje. Praha: Avicenum http://www.psychodiagnostika.cz/ K zamyšlení Gould, S.J. (1995). Jak neměřit člověka. Praha: Nakladatelství Lidové noviny Antidiagnostické argumenty Kennetha Gergena lze nalézt na internetu: http://www.swarthmore.edu/SocSci/kgergen1/Psychodiagnostics/index.html Další literatura, včetně časopiseckých článků, bude doplňována průběžně.