PSY414 Praxe a stáže (manželství, rodina) Garant a vyučující: Mgr. Milan Pilát Výuka a ukončení: 4denní bloková výuka v podzimním i jarním semestru zápočet Předpoklady a podmínky praxe (stáže): Kurs je vypisován pro studenty magisterského stupně oboru psychologie FSS MU, předpokladem je předchozí absolvování kursu PSY 408 Poradenská psychologie - partnerské vztahy, manželství, rodina. Kurz je povinný pro studenty magisterského programu psychologie na FSS MU. Praxe je vyučována v manželské a rodinné poradně Bethesda (Starobrněnská 7, 602 00 Brno). Katedra psychologie zprostředkuje vždy dostatečný počet termínů pro studenty, kteří si předmět v daném semestru zaregistrovali. V odůvodněných případech si student může praxi zařídit individuálně na jiném pracovišti, a to po konzultaci s garantem praxe. Náplň a charakteristika praxe (stáže) o seznámení s charakteristikou a provozem zařízení (odborné zastoupení, klientela, způsob práce, spolupráce s dalšími institucemi a odborníky) o organizační a pracovně-teoretické zázemí manželských poraden (sociálně-právní postavení v pomáhajících profesích, odlišnosti přístupů různých terapeutických škol, současné trendy, vzdělávání poradců a terapeutů) o pracovní rámec odborníka poradenského zařízení (přání klientů, možnosti odborníka, cíl práce, ukončení spolupráce, hodnocení úspěšnosti pomoci, používané diagnostické metody, poradenské techniky a strategie, práce s kasuistikami) o specifika a dovednost psychologického poradenství a psychoterapie (zásady, úskalí a umění pomáhajícího rozhovoru, odlišnosti rozhovoru s jednotlivcem, párem a rodinou, ženská a mužská role v terapii, způsob záznamu rozhovoru) o pořízení vlastní videonahrávky cvičného terapeutického rozhovoru, komentovaná videoprojekce terapeutického sezení, event. účast při reálném sezení Cíle kurzu a podmínky udělení zápočtu: Cílem kurzu je získání osobních zkušeností a praktických informací o práci instituce, která nabízí psychologické poradenství a psychoterapii v oblasti manželství a rodiny. Hlavní náplní praxe je pak pořízení videonahrávky s vlastním cvičným poradenským (terapeutickým) rozhovorem a jeho následné analýza s důrazem na terapeuticky významná místa, používání různých jazykových intervencí s ohledem na záměry terapeuta a teoretická východiska jednotlivých terapeutických škol. Studentům bude dále umožněn náhled komentovaných videonahrávek různých typů reálných terapeutických sezení event. přímá účast (náslech) na sezení. Podmínkou k udělení zápočtu je písemná zpráva (2 - 4 strany), která bude obsahovat shrnutí a reflexi zkušeností z absolvované praxe s důrazem na dále využitelné zkušenosti, případně splnění jiných dohodnutých úkolů. Doporučená literatura ke studiu: Chvála, V., Trapková, L.: Rodinná terapie psychosomatických poruch. Portál, 2003. ISBN 80-7178-88. Kratochvíl, S.: Manželská terapie, 3. vyd. Portál 2000, Praha. Langmeier, J., Balcar, K., Špitz, J.: Dětská psychoterapie (druhé, rozšířené a přepracované vydání). Portál, 2000, ISBN: 80-71783-81-1. Prochaska, James O. - Norcross, John C. Psychoterapeutické systémy : průřez teoriemi. Překlad 4. vyd. [Praha] : Grada Publishing, 1999. 479 s. ISBN 80-7169-766-4. Plaňava, Ivo. Průvodce mezilidskou komunikací: přístupy-dovednosti-poruchy. Praha : Grada, 2005. 146 s. ISBN 80-247-0858-2. Plaňava, Ivo. Spolu každý sám. Praha : Lidové noviny, 1998. ISBN 80-7106-292-8. Simon, Fritz B. - Stierlin, Helm. Slovník rodinné terapie : přehled, kritika a integrace systémově terapeutických pojmů, konceptů a metod. Hradec Králové : Konfrontace, 1995. ISBN 80-901773-1. Úlehla, I.: Umění pomáhat. Vyd. 3. Praha : Sociologické nakladatelství, 2005. 128 s. ISBN 80-86429-36-9. Další literatura bude doplňována dle potřeby.