Sociální politika Téma: Vzdělávací politika FSS MU Brno, 2006 Struktura tématu 1. Vzdělání a jeho význam v současné znalostní společnosti 2. Vazba mezi vzděláním a účastí na pracovním trhu 3. Vzdělávací politika 4. Úrovně vzdělávací politiky 5. Principy vzdělávací politiky 6. Financování vzdělávání 7. Hodnocení vzdělávacích systémů 8. Vzdělávací politika v ČR a její aktuální problémy AD1) Vzdělání a jeho význam v současné znalostní společnosti Důležité pojmy nVzdělávání nVýchova nVzdělání nEdukace nZnalostní společnost Funkce vzdělání nFce preventivní nFce nápravná nFce socializační (sociálně kulturní) -- vzdělání jako stratifikační kanál, fce integrační nFce kvalifikační (profesionalizační, ekonomická) -- klíčové kompetence Typy vzdělávání n Formální vzdělávání n Neformální vzdělávání n Informální vzdělávání AD2) Vazba mezi vzděláním a účastí na pracovním trhu nTeorie lidského kapitálu -- Becker, 1967 nTeorie sociální reprodukce (koncept kulturního kapitálu -- Bourdieu, 1997) AD2) Vazba mezi vzděláním a účastí na pracovním trhu Lidský kapitál, jeho zdroje, formy a výnosy v širším pojetí OECD AD3) Vzdělávací politika = principy, priority a metody rozhodování vztahující se ke vzdělávání. Toto rozhodování zahrnuje: nTvorbu strategických záměrů rozvoje vzdělávání nLegislativní rámec činnosti všech subjektů nZpůsob financování nVymezování vzdělávacích cílů a obsahů nStimulování a ovlivňování činnosti vzdělávacích subjektů nZpůsob jejich kontroly AD3) Vzdělávací politika Rozlišujeme: n Vzdělávací politiku n Školskou politiku Ad 4) Úrovně vzdělávací politiky nGlobální (mezinárodní) úroveň (OECD, UNESCO) nNadnárodní úroveň (EU, programy Socrates, Leonardo, informační síť Eurydice) nÚroveň národních států (ministerstvo -- koncepce a strategie) nRegionální a lokální úroveň (subsidiarita a decentralizace) nÚroveň jednotlivých škol (autonomie v tvorbě kurikula) AD 5) Principy vzdělávací politiky nPrincip celoživotního vzdělávání (koncept celoživotního učení, další vzdělávání dospělých) nPrincip rovných šancí v přístupu ke vzdělání (rovnost příležitostí X rovnost výsledků ve vzdělávání) nPrincip individualizace a diferenciace ve vzdělávání nPrincip internacionalizace ve vzdělávání Ad 6) Financování vzdělávání nCelkový objem výdajů na vzdělávání nVícezdrojové financování vzdělávání nNormativní financování škol AD 7) Hodnocení vzdělávacích systémů O/Kvalita O/Efektivita a efektivnost nPřínosy vzdělání na celospolečenské úrovni (korelace mezi růstem vzdělanosti populace a HDP) nPřínosy v individuální rovině (výnosnost vzdělávání -- efekt na mzdy) AD 8) Vzdělávací politika v ČR a její aktuální problémy Přečíst a zamyslet se nad aktuálními problémy vzdělávací politiky v ČR: § Krebs, V. a kol. Sociální politika. ASPI. 2002. Kapitola 18: Vzdělávací politika, s. 310-328. § Potůček, M. a kol. Veřejná politika. SLON. 2005. Kapitola 11: Vzdělávací politika, s. 277-309.