Teorie organizace a řízení garant kurzu : Prof. PhDr. Tomáš Sirovátka, CSc. další učitelé: Prof.Ing. L. Blažek, CSc., PhDr. Jiří Winkler, PhD. Identifikace kurzu : Magisterské prezenční studium SPSP Povinně volitelný kurz pro specializaci Personální řízení a organizační rozvoj Povinně volitelný kurz pro specializace Sociální politika a specializace Trh práce a politika zaměstnanosti 1 hodina přednášky a 1 hodina semináře týdně Průběžné úkoly: Semináře: určení studenti připraví na semináře referáty k vybraným problémům z přednesené látky s využitím literatury, ostatní studenti připravují stručné teze -- přehled klíčových problémů a otázky k referujícím Testy: tři průběžné testy, vždy při uzavření bloku čtyř témat Seminární práce: rozsah do 2.500- 3.000 slov. Standardní akademický text, resp. Stať k vybranému problému z přednesené látky, s využitím předepsané a doporučené literatury. Zakončení kurzu: zkouška -- formou diskuse ke zpracované seminární práci Cíl kurzu : Cílem kurzu je vybavit studenty soudobými poznatky z oblasti teorie organizace a řízení. Tyto poznatky by jim měly napomoci lépe porozumět procesům, které probíhají v organizacích a návazně jim umožnit účinněji koncipovat a implementovat programy sociálních intervencí. Stejně tak by jim tyto poznatky měly napomoci k dobré reflexi a zvládnutí jejich manažerských rolí v budoucích profesích. Program: Přednáška 1 I Organizace 1 Organizace: pojem, systém organizace, obecné přístupy k řízení organizací Pojem organizace, její vnitřní prostředí: organizační systém a subsystémy organizace, vnější vazby organizace. Přístupy k řízení organizace: představy o člověku v organizaci a jeho motivaci (ekonomický člověk, sociální člověk, sebe-realizující člověk, komplexní člověk). Teorie byrokracie. Podstata byrokracie a její rysy. Kritika byrokracie. Literatura: Schein, 1969: 13 - 29, 61-92 Doporučená: Handy 1993: 29-51 Doporučená: Keller, J. 1996: 19-71 2 Různá pojetí organizací a řízení, jejich vývoj v teorii řízení Vývoj: základy (vědecké řízení-Taylor, správní řízení-Fayol, Weber a byrokracie), škola human relations-Mayo, behaviorální škola, američtí "klasikové" funkcionální přístupy, psychologické přístupy, "kulturně" orientované přístupy. Klasifikace pojetí ve vývoji: organizace jako stroje a mechanistické pojetí, organizace jako organismy a otevřené systémy, organizace jako mozky a sebe-učení, organizace jako kultury a integrace cíli Teoretická východiska a jejich důsledky pro zásady řízení organizací. Literatura: Morgan 1997: 15 - 118 Doporučená: Havelka 1991: 15-67 Přednáška 2 3 Organizační struktury Důvody strukturace a faktory ovlivňující organizační struktury. Typy organizační struktury. Vztah struktury a kultury organizace. Delegace moci. Centralizace a decentralizace. "Ploché" struktury Přednosti a slabá místa různých organizačních uspořádání. Literatura: Handy 1993: 253-290 4 Organizační kultura Pojem OK, její prvky, význam OK. Typologie organizačních kultur (Schein, Deal a Kennedy, Handy, Hofstede aj.). Faktory ovlivňující kulturu organizace, implikace pro organizační design. Dynamika OK, strategie ovlivňování změny OK. Vliv OK v organizaci a vliv na dosahování cílů organizace. Literatura: Handy 1993: 180-216. Doporučená: Nový 1993: 12 -- 70. Seminář 1 (k přednášce 1) Seminář 2 (k přednášce 2) Test znalostí II Řízení v organizaci (Winkler) Přednáška 3 5 Terén a podstata řídící práce v organizaci Přednáška: Cíle a zdroje organizace, kapacita organizace dosahovat cíle. Druhy kapacity dosahovat cíle: personál a jeho kompetence, mocenský vliv a autorita, finanční zdroje a čas, řídící kapacita a organizační kultura (koheze). Tvorba rozhodnutí jako podstata manažerské práce. Organizační kultura a vnější prostředí: objektivní limity pro manažerskou práci. Subjektivní limity: sociální odpovědnost, manažerská etika a profesní identita. Úkoly pro seminář: -způsoby regulace a stimulace společenské odpovědnosti manažerů -určení limitů organizační kapacity dosahovat cíle (na příkladu konkrétní organizace) - faktory zvyšující řídící kapacitu manažerů v komplexních organizačních strukturách Literatura: Robbins, S. Management 1994 s. 117 - 140 March C.; Olsen Democratic governance 1997. s. 34 -- 46, 86 - 102 Doporučeno: Thomas,D. A. , Ely,R.J. Making diferencies matter: A new paradigm for managing diversity In Complexity within Organisations Tilburg 2005 pp.167 -- 183 (v knihovně) 6 Řízení a rozhodování Přednáška: Podstata a etapy procesu rozhodování. racionalistický model Strategická analýza variant v podmínkách určitosti, rizika a neurčitosti. Logická konzistentnost a adekvátnost rozhodnutí. Limity racionálního řízení. Význam informací a poznávací kapacity manažerů Model omezené racionality rozhodování. Řídící situace, prostor a čas jako faktor rozhodování. Kontingence podmínek. Změna pozornosti při řízení. Inkrementální model rozhodování. Hodnoty, legitimita a důvěryhodnost alternativ jako faktor rozhodování institucionální model rozhodování. Úkoly pro seminář: - identifikace inkrementálního způsobu rozhodování a jeho příčin ve veřejné politice, službě - úloha poznání při strategické analýze variant rozhodování Literatura: Robbins S. Management 1994 s. 151 - 173 March,C. Olsen.P Democratic governance.1997 s. 64 - 85 Doporučeno: Lindblom Ch. The Science of "muddling throught", Public Administration 19,1959 pp. 77 -- 99 Gregory R. Political racionality or incrementalism? Policy and Politics, 17, 1989 pp. 139-53 (v knihovně) Smith G. and May D. The artificial debate between racionalist and incrementalist model sof decision making. Policy andPolitics,8, 1980,pp. 147-61 (v knihovně) Přednáška 4 7 Funkce a role manažera Přednáška: Manažerský pracovní cyklus (versus politický cyklus řízení): plánování, organizování, vedení a kontrola. Soubor rolí manažera ("role set"). Změna a interní konflikt souboru rolí. Faktory změny. Interpersonální role, informační a komunikační role, rozhodovací role. "Role set" efektivního a úspěšného řídícího pracovníka. Proces plánování: Struktura cílů, jejich konflikty a zdroje konfliktů. Strategické, taktické a operační cíle. Cíle a úkoly. Úkoly a role v organizaci. Hierarchie a souvislosti cílů organizace, Strategie tvorby cílů: mise, ustavení cílů, formování strategií. Úkoly pro seminář: - Hodnocení výhod a nevýhod manažerského informačního systému pro plnění manažerských funkcí a rolí. - Identifikace možností a omezení pro strategické řízení v dnešních neziskových a ziskových organizacích Literatura: Robbins , S. Management 1997 s. 185 -- 202; 209-219 Doporučená: Thompson A.; Strickland A. Strategic Management. New York 1993 pp. 20 -- 55 Simon H. The Organisational Man 1959, s. 26 -- 64 8 Způsoby řízení, organizační diference a změny Typy způsobů řízení: správa, koordinace, management, mediace. Autokratické a demokratické řízení, řízení pomocí cílů, atd. Faktory formování řídících způsobů. Soukromé a veřejné organizace. Souvislosti mezi cíli, strukturami, kulturou organizace a způsobem řízení. Vliv stylu řízení na výsledky organizace a vliv organizačních a institucionálních změn na řízení. Ekonomický a politický styl řízení: New public management a Governance. Řízení organizačních změn a inovací ve veřejné politice. Řízení a vedení změn. Literatura: Hood Ch. Contemporary public management. 1997 pp. 404 -- 418 (v knihovně) Elmore R. Organisational models... Public Policy,26 1978 pp. 188 -- 226 March, C.; Olsen P. Democratic Governance 1997 s. 25 - 48 (xerox v knihovně) Seminář k přednášce 3 Seminář k přednášce 4 (test znalostí) III Moderní vývojové trendy řízení v organizaci a jejich dilemata Přednáška 5 Trendy ve strategiích organizací Turbulence globalizace, informační a znalostní společnost, nová ekonomika. Velkovýrobní versus vysoce zhodnocující podniky. Rostoucí význam intelektuálního kapitálu a jeho rozvoje. Učící se organizace. Shareholderské versus stakeholderské pojetí. Zájmová orientace a moc stakeholderů, role top managementu. Management rizika (klasifikace rizika, identifikace faktorů rizika a opatření k jeho snížení). Seminář 5 Přednáška 6 Trendy v uspořádání organizací Rozvolňování hierarchických struktur, holdingové uspořádání, strategické podnikatelské jednotky, outsourcing, strategické partnerství, sítě organizací. Management změny: Od invencí k inovacím. Určení potřeby změny, její příprava, realizace, přijetí a stabilizace. Vybrané přístupy managementu změny. Projektový management. Seminář 6 Test znalostí Literatura k bloku III: Truneček, J. 2004: 107 - 224 Veber, J. a kol. 2000: 315 - 380, 490 - 531, 601 - 628, 647 - 676. Literatura základní: Handy, C. 1993. Understanding Organisations. Penguin. Morgan G. 1997. Images of Organization. London: Sage. Schein, E.H. 1969. Psychologie organizace. Praha: ORBIS. Truneček, J. 2004. Znalostní podnik ve společnosti znalostí. Praha : Profesional Publishing. Veber, J. a kol. 2000. Management. Základy, prosperita, globalizace. Praha : Management Press. March, J. C.; Olsen P. 1997. Democratic Governance. Free Press N.Y. Robbins , S. 1997. Management. Polity Press London, N.Y. Hood Ch. Contemporary public management. 1997 pp. 404 -- 418 (v knihovně) Literatura doporučená: Havelka, M. 1991. Management vademecum. Praha: Keller, J. 1996. Sociologie byrokracie a organizace. Praha: SLON. Nový, I. 1993. Podniková kultura a identita. Praha: VŠE. Skripta Thompson A.; Strickland A. 1993. Strategic Management. New York Winkler, J. 2000 Komunikace v organizaci. Brno MU 186 s. Elmore R. Organisational models... Public Policy,26 1978 pp. 188 -- 226 Gregory R. Political racionality or incrementalism? Policy and Politics, 17, 1989 pp. 139-53 (v knihovně) Smith G. and May D. The artificial debate between racionalist and incrementalist model sof decision making. Policy andPolitics,8, 1980,pp. 147-61 (v knihovně) Thomas,D. A. , Ely,R.J. Making diferencies matter: A new paradigm for managing diversity In Complexity within Organisations Tilburg 2005 pp.167 -- 183 (v knihovně) Workload četba - 700 stran = 100 hodin příprava: 30 hodin referáty, teze na semináře + 40 hodin seminární práce 170 hodin = 4 týdny